✅ Jest wiele objawów niepokojących w zachowaniu dziecka. Dzisiaj więcej uwagi poświęcimy na zaburzenia rozwoju ruchowego u dzieci w wieku przed przedszkolnym.
Problem ten ma początek w tym, że mamy coraz mniej czasu i bardzo często wyręczamy dzieci w czynnościach, które powinny wykonać samodzielnie. Zaburzamy w ten sposób naturalny rozwój dziecka, przez co staje się ono mniej sprawne ruchowo. Jest kilka oznak, które powinny nas zaniepokoić. Jeśli widzimy, że nasze dziecko ma problemy z ubieraniem się i rozbieraniem, czynnościami samoobsługowymi, nie potrafi utrzymać równowagi na jednej nodze, niepewnie wchodzi po schodach dostawiając nogę na każdym schodku, nie potrafi rzucać i chwytać piłki, czuje niechęć do zabawy w większej grupie, często żąda pomocy dorosłych i jest lękliwe, to oznacza, że dziecko jest mniej sprawne ruchowo. Nie należy lekceważyć tego problemu. Pamiętajmy, sprawność motoryczna nie kształtuje się w wyniku samego procesu dojrzewania, lecz musi być wyuczona. To właśnie ta sprawność będzie decydować w przyszłości o tym, jak dziecko będzie radziło sobie z nauką.

✅ Rozwój fizyczny całego ciała ma wpływ na sprawność motoryki dłoni, czyli nauki pisania, rysowania, wycinania itd. Decyduje również o tym, jak dziecko poradzi sobie w grach i zabawach z rówieśnikami, jeśli będzie dużo słabsze , to niestety wpłynie to na negatywne relacje z rówieśnikami. Dlatego warto z uwagą przyjrzeć się swojemu dziecku i jeśli jest taka potrzeba – pomóc mu. W ćwiczenia muszą być zaangażowani rodzice lub opiekunowie, to od nich zależy jakie działania zostaną podjęte. Na początek, należy wyeliminować tablet i telewizor, a zastąpić je aktywnym rodzicem i ruchem. Dzieci uwielbiają tańczyć (podskoki, obroty), bawimy się naśladując ruchy zwierząt (niedźwiadki, gąsienice, ptaszki itp.). Bawiąc się razem z dzieckiem przekonamy go, że jest to bardzo interesujące. Jeśli nasz maluch w miarę dobrze mówi możemy pobawić się w kalambury ruchowe. Zabawy na dworze też świetnie wpływają na rozwój fizyczny. Warto nauczyć dziecko jazdy na rowerku, wyrabia się tu doskonale koordynacja wzrokowo – ruchowa i oczywiście wielka przyjemność z samej jazdy. W naszym sklepie proponujemy wiele rozwiązań i pomocy sensorycznych, które podpowiedzą rodzicom, w co i jak się bawić ze swoim dzieckiem, a jednocześnie produkty te zapewnią profesjonalne podejście do problemu.

 Oto kilka z nich:

➡️ 1.    DYSKI SENSORYCZNE. ZESTAW II – pomoc umożliwiająca powodowanie bodźców u stóp podczas chodzenia i nie tylko. Dyski zostały wykonane z materiału, który jest bezpieczny dla skóry, więc spokojnie po nich można chodzić i dotykać. Poprzez występujące w nich różne faktury (wypukłości) dziecko podczas ich zmiany, odczuwa inne partie mięśni stóp czy dłoni. W rozgraniczeniu na kończyny dolne i górne, zostały zrobione dwie wersje każdego dysku (odpowiednio) dużego i małego. W pierwszym przypadku dziecko także uczy się utrzymania równowagi, co jest niezbędne przy chodzeniu. Dyski również potrafią mogą działać odprężająco na dziecko.



➡️ 2.    SENSORYCZNE KOŁA. ŚCIEŻKA SENSORYCZNA – pomoc mająca podobne właściwości co poprzedni produkt, czyli mający dawać czucie głębokie dziecku kończyn dolnych i górnych. Jedyna różnica pomiędzy nimi jest ich wykonanie. Względem poprzedniego produktu, ten został wykonany z materiału, bardziej przyczepnego do powierzchni poziomych i który jest bardziej płaski, więc stając na niego dziecko nie koniecznie uczy się równowagi na nim, ponieważ jest płaski, ale za to stoi stabilnie. Podobnie jak w poprzednim przypadku tutaj też mamy do czynienia z większymi (na stopy) i mniejszymi (na dłonie) dyskami, które można dopasować pod względem ich wypukłości tworząc w ten sposób parę (duży i mały dysk).


➡️ 3.    RINGO SENSORYCZNE (6 SZT.). POMOC W TERAPII RĄK narzędzie służące do odczuwania partii mięśni dłoni jak i również do masażu ciała. Mogą korzystać z niego dzieci, które mają problem z odczuwaniem głębokim, które jeszcze go nie poznały, ale i także dorośli po przebytych operacjach spowodowane chorobami, wypadkami, którzy mają problemy z powrotem do pełnej sprawności. Ze względu na mały rozmiar RINGA, które posiada drobne wypustki, może być zabrane niemalże wszędzie i spakowane w różne miejsca nie obawiając się zniszczenia innych przedmiotów. Głównym celem ringa jest wzrost czucia głębokiego.



➡️ 4.    PANEL SENSORYCZNY 1 – DOTYKAM I CZUJĘ – jeden z wielu paneli zajmujących się dotykaniem i czuciem. Jest podzielony na 3 sekcje, w których znajdują się inne wypełnienia wypukłymi i ruchomymi przedmiotami. W przypadku panelu oznaczonego cyfrą 1 mamy: pole wypełnione woreczkami, które można dotykać i uzupełnić dowolnym materiałem sypkim; pole wypełnione drewnianymi cylindrami, o różnych ich wysokościach; pole wypełnione czterema poduszeczkami przeznaczonych do naciskania, która każda ma inną konsystencję. Nie wątpliwie jest to przydatna pomoc w wykorzystaniu terapii sensorycznej (manualnej), rozwijającej czucie i dotyk.



➡️ 5.    STOŻEK – TOPEK. BĄCZEK TERAPEUTYCZNY W TERAPII SI – narzędzie służące do przyzwyczajenia błędnika w stosunku do dowolnych ruchów ciała człowieka. Jest to 1 duży stożek, do którego wchodzi dziecko, a dorosły może sterować ruchem stożka. Konstrukcja stożka umożliwia takie trzymanie się go, aby uniknąć przyciśnięcia palców. Stożek jest jednym z narzędzi, które rozwija u dziecka koordynacje ruchową. Stożek ze względu na jego kształt, może być wykorzystywany, jako schowek na zabawki dziecka, podczas gdy jest nieużywany. Daje on możliwość aranżacji wielu innych kreatywnych zabaw ruchowych.



Wykorzystując przedstawione pomoce, dodając do nich swoją kreatywność i pomysłowość można pozwolić sobie na niezliczoną ilość ćwiczeń i zabaw zręcznościowych, manipulacyjnych sensorycznych. Każde takie ćwiczenia i zabawy poprawiają sprawność motoryczną dziecka i przyczynią się do właściwego rozwoju zmysłów dziecka..


Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz