Komunikacja międzyludzka jest ważna w życiu każdego człowieka. Niemal całe życie zdobywamy doświadczenie w jej doskonaleniu. To nie tylko umiejętność wypowiedzi czyli elokwencji konwersacji, ale również umiejętność słuchania, koncentrowanie się na mówcy. W komunikacji ważne jest również to, co niewypowiedziane, czyli gesty, mimika twarzy, dotyk, kontakt wzrokowy, postawa ciała.
Mowa stanowi bardzo ważny element kształtowania się osobowości dziecka. Służy do porozumiewania się z otoczeniem oraz komunikowania uczuć i emocji.

✅ Dzieci czują się docenione i bezpieczne gdy wiedzą, że mogą dzielić się swoimi uczuciami i wrażeniami z mamą i tatą. Dobra komunikacja jest kluczowa do nauczenia dzieci zdolności do samooceny, do rozwiązywania problemów, do dobrych kontaktów z otoczeniem.
Bardzo ważne jest utrwalanie u dzieci prawidłowych wzorców mowy. Warto więc od samego początku przykładać się do rozmowy, budować komunikaty z dbałością i w ten sposób pokazywać dziecku, jak mówić. W przypadku dzieci słabiej rozwijających się w zakresie mowy, zachęca się rodziców do poddawania ich tzw. “kąpieli słownej” – rodzic powinien do takiego dziecka dużo mówić, opowiadać, czytać – w ten sposób stymuluje jego rozwój mowy.

✅ Jeśli  chcemy dobrze komunikować się z dzieckiem, powinniśmy również mieć z nim kontakt wzrokowy i uważnie słuchać. Żeby spojrzeć małemu dziecku w oczy, trzeba do niego kucnąć lub uklęknąć, nie patrzeć z góry. Wtedy dziecko odbiera dorosłego pozytywnie, czuje, że dorosły jest nim zainteresowany. Tym samym uczymy dziecka szacunku, wspieramy jego poczucie własnej wartości i bezpieczeństwa.
Warto poświęcić czas kiedy dziecko chce z nami rozmawiać koniecznie  odłóżmy telefon, wyłączmy zupę wysłuchajmy uważnie co ma nam do powiedzenia. Nie zasypujmy od razu dziecka pytaniami, gdyż wtedy możemy wywołać efekt odwrotny do zamierzonego. Wykażmy się tutaj zatem cierpliwością wytrwałością i bądźmy dobrymi słuchaczami, aby dziecko mogło wypowiedzieć się do końca.

✅ W wieku 2 lat u dziecka zaczyna się pełniej kształtować dojrzałość emocjonalna, procesy emocji przechodzą na poziom symboliczny. Znają słowa służące do nazywania emocji, takie jak smutny, szczęśliwy zły i przestraszony.
Rozmowy o emocjach otwierają komunikację, sprawiają, że dziecko czuje się zauważone, bo rozmawiamy o nim, a nie o tym, co dzieje się wokół. Jak zatem dowiedzieć się “jak było w szkole”? Na początku lat szkolnych dziecko ma dużo przeżyć związanych z rówieśnikami, nauczycielami, swoją nową rolą, wymaganiami, jakie niesie szkoła.
Kiedy dziecko buduje swój zasób słownictwa  odwoływanie się do pojęć  jest dla niego po prostu niezrozumiałych. W rozmowie z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym nie powinno się więc używać metafor czy przysłów. Zawsze język komunikacji trzeba dostosować do odbiorcy.

W sklepie liger.net.pl znajdą Państwo pomoce i materiały dydaktyczne, które pomogą nam - rodzicom w prawidłowym komunikowaniu się z dzieckiem:

Przedstaw emocje. Ćwiczenia w pokazywaniu oraz rozpoznawaniu stanów emocjonalnych

Pomoc ta powstała z myślą o osobach, które mają problemy z komunikowaniem się. Zadania służą rozwijaniu kompetencji w zakresie  prawidłowych relacji oraz interakcji z innymi. Dzięki tym kartom pracy dziecko uczy się nazywać emocje, mówić o sobie. Zadania są bardzo zróżnicowane  pod względem trudności i uwzględniają różnorodność pracy z uczniami, którzy porozumiewają się w sposób niewerbalny. Część zadań umożliwia dostosowanie pracy do różnych potrzeb małego pacjenta. Karty pracy są doskonałą bazą do nabycia umiejętności komunikacyjnych oraz pokonania barier aby w przyszłości porozumiewać  się swobodnie.


Kalejdoskop emocji dla młodzieży gra, która zawiera dwa warianty  i jest przeznaczona dla uczniów szkoły podstawowej oraz młodzieży. Rozgrywka wyzwala pozytywne emocje. Można dzięki niej ćwiczyć spostrzegawczość, pamięć i koncentrację. Dzięki prostej formie rysunków i symboli, gra wpłynie na rozwój umiejętności werbalnych. Gra wzbudza nie tylko pozytywne emocje, ale również pobudza wyobraźnię, uczy empatii i tolerancji, jak również zachęca do obserwacji oraz nazywania emocji.
- zobacz wszystkie gry edukacyjne.


 
Puzzle Twarze emocje to minki z kolorowego drukowanego drewna. Dziecko rozpoznaje i potrafi nazwać różne stany emocjonalne dzięki możliwości układania różnych min na twarzy. Zabawa daje wiele możliwości od dzielenia się swymi emocjami i uczuciami z innymi, aż po twórcze myślenie czy rozwój kompetencji manualnych. Układanka poza tym, że wzbogaci słownictwo będzie również  idealną pomocą w terapii dla dzieci ze spectrum autyzmu, ponieważ dzięki niej nazywa nie tylko własne stany emocjonalne, ale również relacje społeczne.
- zobacz ćwiczenia logopedyczne.



Kocham mówić - Powiedz mi, co odczuwasz... dzięki tej pomocy nauczyć się można zachowań komunikacyjnych i językowych pozawerbalnych. Pomoc dydaktyczna nieodzowna w kształtowaniu własnej komunikacji, przez co wpływa na budowanie własnej tożsamości, poznawanie oraz akceptowanie reguł społecznych. Znakomicie sprawdzi się w terapii osób ze spectrum autyzmu.
- zobacz pomoce sensoryczne.


 
Sztuka porozumiewania się polega na: słuchaniu, ekspresji słownej i wspólnym rozwiązywaniu problemów. Od tych umiejętności zależy skuteczne rodzicielstwo. Dobra komunikacja z maluchami jest dobrym początkiem przed trudnym wiekiem dorastania.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz