Obecnie u coraz większej liczby dzieci obserwuje się zaburzenia w rozwoju mowy i komunikacji. Bardzo często są one spowodowane czynnikami biologicznymi, nierzadko także środowiskowymi. Przyczyn zaburzeń mowy należy szukać w uwarunkowaniach konstytucjonalnych lub genetycznych, spowodowane są też organicznym uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego lub zaburzeniami funkcjonalnymi ośrodkowego układu nerwowego. Rozwój mowy u każdego dziecka przebiega w sposób indywidualny, jednak można zaobserwować pewne stałe prawidłowości występujące w kolejnych etapach rozwoju. Jeśli jednak dziecko nie przechodzi w rozwoju od jednego etapu do drugiego, jeśli zatrzymuje się na etapie wyrazu, a nie zaczyna budować zdań, wówczas mamy do czynienia z opóźnionym rozwojem mowy.

Problemy z rozwojem mowy często widoczne są już dość wcześnie bo na etapie fonologicznym. Rodziców powinno zaniepokoić, że dziecko nie gaworzy lub gaworzy bardzo mało. Dziecko rozwijające się prawidłowo około 2-3 roku życia powinno już budować zdania, posługiwać się określonym, dość szerokim słownictwem, powinno rozumieć kierowane do niego polecenia i instrukcje. Maluch powinien także systematycznie nabywać umiejętności związane z prawidłowym używaniem struktur gramatycznych w swoich wypowiedziach. Jeśli dziecko nie rozwija swoich kompetencji językowych, należy niezwłocznie rozpocząć terapię logopedyczną. W przeciwnym razie - dziecko może być narażone na niepowodzenia w nauce, a także może być eliminowane przez otoczenie.

Do jednych z najczęściej występujących wad wymowy u dzieci zalicza się dyslalię. Dyslalia jest zaburzeniem mowy w zakresie prawidłowej realizacji poszczególnych głosek. Problem ten dotyczy jednej lub kilku głosek. Może objawić się poprzez opuszczanie głosek lub ich deformację. Przyczyna dyslalii jest najczęściej nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy - niewystarczająca sprawność warg, policzków, brak pionizacji języka, osłabienie mięśni w okolicy orofacjalnej. Wśród przyczyn dyslalii należy wymienić także zaburzenia w obrębie narządu słuchu, a także uwarunkowania środowiskowe.

Już w tym miejscu podpowiadamy Państwu z jakich pomocy logopedycznych można skorzystać aby usprawnić mowę dziecka, aby pomóc logopedzie w podjętej terapii. Nasz sklep powstał z myślą o małych pacjentach, którzy zmagają się z problemami logopedycznymi, zapraszamy więc do zapoznania się z zakładką LOGOPEDIA, w której znajdziecie mnóstwo inspiracji do pracy terapeutycznej.

Znakomitą pomocą logopedyczną, jest Trzymaj język za zębami. Kategoryzacje z ćwiczeniami artykulacji głosek zębowych. Pomoc jest tak przemyślana i zaprojektowana, aby terapeuta mógł oddziaływać na wszystkie sfery rozwoju psychicznego dziecka, nie skupiać się wyłącznie na utrwalaniu artykulacji szeregu zębowego.

Ćwiczenia utrwalania głosek zębowych zostały połączono z zadaniami rozwijającymi operacje umysłowe. Do opanowania umiejętności szkolnych, jakimi są czytanie i pisanie, niezbędna jest umiejętność przeprowadzania kategoryzacji, czyli ćwiczeń dotyczących budowania i uzupełniania zbiorów tematycznych, wykluczanie elementów z szeregu oraz myślenie przez analogię. Ćwiczenia adresowane są również do tych terapeutów, którzy pracują z dziećmi dyslektycznymi, niesłyszącymi oraz z dziećmi z innymi zaburzeniami komunikacji językowej, ze względu na swoją prostotę i intuicyjne podejście do tematu. Pomoc jest doskonałym rozwiązaniem o szerokim spektrum możliwości. Wspiera logopedów i rodziców w niwelowaniu wad wymowy, ale także rozwija szereg innych kompetencji, jak koncentrację, myślenie, uczy kategoryzacji i operowania na zbiorach. Polecamy to rozwiązanie także do ćwiczeń i utrwalania wymowy głosek zębowych w domu.

Jak radzić sobie z zaburzeniami mowy u dziecka? Jeśli mamy do czynienia z opóźnionym rozwojem mowy, jako rodzice, w domu powinniśmy jak najwięcej z dzieckiem rozmawiać, nazywać wszystkie wykonywane przez nas czynności, opowiadać i zadawać dziecku pytania skłaniające do udzielenia odpowiedzi. Powinniśmy schować telewizor głęboko do szafy, podobnie telefony komórkowe i tablety. W zamian za to przekonać dziecko, że wszystkie najpiękniejsze i najbardziej wartościowe treści wypływają z czytania, oglądania i wspólnego komentowania sytuacji i scen pochodzących z książek edukacyjnych dla dzieci.

Absolutnie fantastyczną pomocą edukacyjną, a jednocześnie przynosząca dziecku mnóstwo radości i zabawy są przygody rodzeństwa - Kici Koci i Nunusia. Zachęcamy do zapoznania się z kolorowymi książeczkami przedstawiającymi przygody tej pary bohaterów. Zabawa z kotkami pozwala dzieciom na poznawanie nowych słów, wzbogacanie słownictwa, rozwój koordynacji i myślenia. Książeczki oprócz rozwijania dziecięcego słownika, uczą także relacji przestrzennych, zapoznają dziecko z wyrażeniami przyimkowymi, stronami prawo-lewo, góra - dół, ucza kolorów oraz właściwego sposobu zachowania się w danym miejscu. Poniżej przedstawiamy Państwu książeczkę Gdzie jest Szczurek?, która posiada aż 57 okienek, które dziecko otwiera, sprawdzając, czy nie ukrył się tam zaginiony szczurek - maskotka Nunusia. Aby go odnaleźć, trzeba nie lada wytrwałości i determinacji, a ile poznaje się wówczas nowych słów.

Polecamy logopedom i rodzicom, jako pomoc do poznawania i przyswajania pierwszych słów. Książeczka rozwija wyobraźnię, skłania do myślenia i wyciągania wniosków.

Inną, często spotykaną wadą wymowy u dzieci, jest afazja dziecięca, która jest określana, jako zaburzenie zachowania językowego wynikające z niedokształcenia bądź uszkodzenia pewnych struktur mózgowych. Zaburzenie to nie jest związane ani z upośledzeniem umysłowym, ani też wadami narządów mownych czy słuchu. Mowa, w przypadku tego zaburzenia, nie rozwija się wcale, bądź rozwija się nieadekwatnie do wieku. W zależności od rodzaju afazji, dzieci mogą mieć problem ze spontanicznym tworzeniem wypowiedzi, przy jednoczesnym rozumieniu komunikatów werbalnych, bądź zarówno z rozumieniem komunikatów, jak i substancjalizacją myśli. Tutaj w przypadku zaburzenia afatycznego, konieczna jest opieka logopedy (neurologopedy) i często terapia logopedyczna jest procesem długotrwałym.

W terapii afazji, jako skuteczne pomoce logopedyczne, polecamy zestawy do ćwiczeń z serii Podstawowe reguły nabywania języka. Na stronie naszego sklepu, znajdziecie ich Państwo cały wachlarz. A warto przyjrzeć się im bliżej i zgromadzić na swojej półce wszystkie.

Poniżej przedstawiamy jedną z tych pomocy - Postać twarz. Pomoc ta uczy dziecko rozumienia pytań oraz udzielania odpowiedzi. Zestaw ten służy do nauki układania postaci (twarzy) z elementów według wzoru, z pamięci oraz czytania pełnymi wyrazami (czytanie globalne) nazw części ciała (części twarzy), rozumienie pytań: Co to? Gdzie masz.......? Gdzie ma......? Pomoc pozwala także na sprawdzenie rozumienia zależności składniowych.

Kolejna wada wymowy u dzieci, o której warto w tym miejscu wspomnieć, jest dysglosja, która charakteryzuje się zniekształceniem dźwięków lub całkowitą niemożnością ich wytwarzania na skutek nieprawidłowości w budowie narządów mownych, a więc anomalii w budowie języka, warg, zgryzu, podniebienia miękkiego i twardego  lub skróconego wędzidła językowego. W przypadku dysglosji, bardzo ważnym w terapii logopedycznej jest trening i ćwiczenia w obrębie narządów mowy, tak aby wzmocnić mięśnie języka, warg, czy spionizować język.

Oprócz "domowych sposobów" na wzmocnienie mięśni języka, policzków czy warg, w naszym sklepie dostępne są różne rozwiązania terapeutyczne, które warto zastosować w terapii dysglosji. Jednym z nich jest pomoc do ćwiczeń oddechowych Dmuchajka Pusteball. Oprócz ćwiczeń właściwego toru oddechowego i koordynacji między wdechem,a wydechem, dmuchajka posiada też inne walory terapeutyczne. Dmuchając w rurkę, osiągamy zaokrąglony kształt ust wzmacniają się ich mięśnie), masa języka przesuwa się w głąb jamy ustnej, także zyskujemy sporo korzyści z używania tej - na pierwszy rzut oka wydawałoby się - "zabawki". Gra polega na dmuchaniu piłeczki przez słomkę, tak aby trafiła ona do bramki przeciwnika. Dzięki otworom po bokach słomkę można wkładać zarówno nad swoją bramką, jak i po bokach boiska. Mały pacjent nie tylko będzie się znakomicie bawił, ale też usprawni układ oddechowy oraz mięśnie ust, które są niezwykle ważne w procesie rozwoju mowy.

Sposobów na radzenie sobie z zaburzonym rozwojem mowy jest wiele. Pomoce i zabawki rozwojowe są wielce pomocne w terapii logopedycznej. Pamiętajmy jednak, że nic nie zastąpi dziecku systematycznej pracy z logopedą.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz