Terapia logopedyczna obejmuje swoim zasięgiem nie tylko dzieci, ale także osoby dorosłe, które z różnych powodów utraciły zdolności komunikacyjne.

Czym logopedia nie jest?

✅ Problemy z prawidłową wymową powinny być jedynie objawem, za którym powinniśmy pójść w celu odnalezienia ich przyczyny. Logopedia to nie tylko praca nad wywołaniem i utrwaleniem danego dźwięku, to nie tylko nauka "r", jak się to często może wydawać, ale to szereg złożonych działań mających na celu dostrzeżenie przyczyn zaburzeń czy utraty mowy. Terapia logopedyczna ukierunkowana jest na wprowadzenie zmian, które mają przywrócić czy udoskonalić człowiekowi komunikację. Oprócz wywołania, "naprawienia" komunikacji, logopeda sprawdza także wiele innych umiejętności, jak np. rozumienie znaczenia słów czy dłuższych wypowiedzi, sprawdza prawidłowość w funkcjonowaniu narządu słuchu, powinien także zwrócić uwagę na niewłaściwe zachowanie dziecka (jeśli takowe występuje, np. agresja, apatia, brak zainteresowania tym, co znajduje się w sali terapeutycznej.

✅ Do logopedy najczęściej przychodzą osoby, których dotyczy problem zaburzeń artykulacji, osoby z niesprawnymi mięśniami w strefie orofacjalnej oraz - jest to trzecia grupa osób - pacjenci z niesprawnością mięśniową na poziomie akustycznym.

✅ U osób dorosłych obserwuje się także wiele zaburzeń, z którymi warto wybrać się do specjalisty. Do najczęstszych nieprawidłowości w mowie należy zaliczyć jąkanie czy afazję. Logopedzi pracujący z osobami dorosłymi usuwają także przyczyny niepoprawnej dykcji i pracują nad właściwą emisją głosu. Logopeda pracujący z osobami dorosłymi często staje się dla nich także wsparciem w wymiarze psychicznym, kimś w rodzaju psychologa, dlatego tak ważne jest zaufanie, którym pacjent musi obdarzyć terapeutę. Tylko wówczas można mówić o sukcesywnej terapii logopedycznej.

✅ Zachęcamy abyście zainteresowali się Państwo pomocami wykorzystywanymi w terapii logopedycznej zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Dla lepszej czytelności i ułatwienia, podzieliliśmy je właśnie na dwie takie grupy:

POMOCE WYKORZYSTYWANE W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DLA DZIECI

➡️ GDZIE PSZCZÓŁKI MIESZKAJĄ. LOGOPEDYCZNE ZAGADKI Z GŁOSKAMI. Gra została zbudowana w oparciu o uwielbiane przez wszystkie dzieci zagadki. Taka forma pracy, ma zachęcić najmłodszych do wielokrotnych powtórzeń wyrazów z problematyczną głoską. Zestaw Gdzie pszczółki mieszkają? posiada wiele pięknie ilustrowanych kart, na których obok obrazków, znajduje się rymowany wierszyk w formie zagadki. Wierszyk należy powtórzyć i na jego podstawie odgadnąć co jest rozwiązaniem. Pomoc znajduje zastosowanie zarówno podczas terapii indywidualnej, jak i w grupie. Mnogość kart zapewnia, że zagadek spokojnie wystarczy nawet dla kilkorga dzieci. Zabawę z użyciem zagadek logopedycznych można dowolnie modyfikować. Dzieci mogą "przepytywać" siebie nawzajem, spoglądając na obrazek. Mogą na jego podstawie opisywać własnymi słowami, co na nim widzą - w ten sposób zadając zagadkę pozostałym uczestnikom zabawy. Zauważcie, że ta pomoc rozwija szereg kompetencji - nie tylko skłania i zachęca do prawidłowej wymowy głoski "l", ale także rozwija wyobraźnię, myślenie przyczynowo-skutkowe, mowę opowieściową, koordynację i zapewnia wspaniałą zabawę!

➡️ KOLOROWANKA LOGOPEDYCZNA – to książeczka, która zawiera postaci różnych dzieci do pokolorowania. Każde dziecko ma ze sobą jakiś ważny dla niego atrybut - pieska, wędkę czy kapelusz. Podczas kolorowania, dziecko może wielokrotnie powtarzać wyrazy z głoską, której dany obrazek dotyczy. Może wykonywać ilustrację wg własnego pomysłu, samodzielnie dobierając kolory, a także wzorować się na obrazku zaproponowanym przez autora. Oprócz nauki poprawnej wymowy danych głosek, maluch ćwiczy sprawność ręki i koordynację wzrokowo-ruchową. Kolorowanka jest przez dzieci chętnie wykorzystywana w terapii logopedycznej, gdyż w zdecydowanej większości dzieci w wieku przedszkolnym lubią kolorować i sprawia im to dużą satysfakcję.

➡️ HISTORYJKI OBRAZKOWE – CO PO CZYM (ZESTAW NIEBIESKI). Jest to zestaw ilustracji "zamknięty" w tekturowej teczce. Służy rozwojowi mowy opowieściowej, rozwijaniu składni i tworzeniu zdań złożonych. Uczy także myślenia przyczynowo-skutkowego. Pomoc przeznaczona jest także dla dzieci, które jeszcze nie potrafią mówić, a mogą wskazywać na poszczególne obrazki. Osoba dorosła czyta dziecku tekst znajdujący się pod obrazkiem, a zadaniem dziecka jest pokazanie kolejno obrazka. W ten sposób terapeuta czy nauczyciel może sprawdzić rozumienie. W razie pomyłki, należy podpowiedzieć lub zasugerować właściwą kolejność ułożenia obrazków, tak aby powstała spójna i logiczna całość. Po poprawnym ułożeniu całej historyjki, dziecko ma możliwość spostrzeżenia, że przyczyna zawsze objawia się skutkiem. Zestaw pozwala także na rozszerzanie słownictwa. Materiały zawarte w teczce, pozwalają na ćwiczenie koncentracji oraz spostrzegawczości (poprzez rozróżnianie często drobnych szczegółów na ilustracjach).

POMOCE WYKORZYSTYWANE W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DLA DOROSŁYCH

➡️ ZDANIE I GRUPY WYRAZOWE. TERAPIA JĘZYKOWA DLA DZIECI I DOROSŁYCH – jest to pomoc przydatna w nauce budowania zdania. Po osiągnięciu tej umiejętności, pomoc pozwala na ćwiczenia w zdobywaniu kolejnych - rozbudowywanie zdań o grupę podmiotu i dopełnienia. Na jednej stronie w tabeli, mamy wypisane części składniowe zdania (podmiot, orzeczenie, dopełnienie). W celu łatwiejszego zapamiętania tego schematu budowy zdania, poszczególne części zdania zostały zaznaczone poprzez różne kolory. Do każdej treści dołączony jest także obraz, co ułatwia pacjentowi pracę z materiałem. Pomoc ta dedykowana jest przede wszystkim osobom dorosłym z afazją motoryczną, ale także starszym dzieciom z problemami dyslektycznymi i dzieciom doskonalącym naukę czytania.


➡️ SZTUKA MÓWIENIA BEZ BEŁKOTANIA I FAFLUNIENIA – książka ukazująca technikę, którą można wyćwiczyć wypowiadanie słów czysto i wyraźnie. Pomoc ta stworzona została przede wszystkim dla osób dorosłych, które naukę mowy od podstaw mają już za sobą, ale pragną doskonalić swą dykcję i emisję głosu. Materiał zawarty w tej pozycji będzie przydatny także do ćwiczeń z osobami z afazją. Zawiera także ćwiczenia wskazujące prawidłowe ułożenie języka podczas artykulacji poszczególnych głosek, uzmysławia ułożenie i układ podniebienia miękkiego podczas artykulacji, a także zwraca uwagę na właściwy przepływ powietrza podczas budowania wypowiedzi.

➡️ MYŚLĘ, MÓWIĘ, OPOWIADAM. MATERIAŁY DO ĆWICZEŃ DLA OSÓB Z AFAZJA ORAZ DO OGÓLNEJ TERAPII I PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ. Materiały zawarte w teczce zostały uporządkowane i pogrupowane tematycznie. Pomoc zawiera ponad 300 różnych ilustracji dotyczących osób, zjawisk i rzeczy z najbliższego otoczenia chorego. Do tych ilustracji, dołączone są scenariusze z ćwiczeniami uszeregowanymi zgodnie ze stopniem trudności oraz zasadami postępowania terapeutycznego. Ćwiczenia zawarte tutaj, maja na celu rozwijanie i kształtowanie mowy ze szczególnym uwzględnieniem leksyki, gramatyki i semantyki. Przyczyniają się także do usprawniania nauki czytania i pisania. Myślę, mówię, opowiadam to pomoc, która przyczyni się do podniesienia jakości wypowiedzi szczególnie u osób dorosłych z afazją.

➡️ WYSZUKIWANKI LOGOPEDYCZNE. SZEREG GŁOSEK SZUMIĄCYCH SZ, Ż, CZ, DŻ – są to ćwiczenia polegające na odnajdywaniu wyrazów z głoskami sz, ż, cz, dż. Wyrazy te "ukryte" są w zbiorze 112 tabel. W każdej z nich należy odszukać 20 wyrazów. Wyrazy zapisane są w poziomie lub w pionie i mogą się krzyżować. W celu utrudnienia i wyostrzenia uwagi i koncentracji, wiele wyrazów (poprzez zastosowanie metatez i znaków diakrytycznych) w tabelach zostało zapisanych błędnie. Wyszukiwanki przeznaczone są głównie dla dzieci starszych, które wciąż nie utrwaliły szeregu szumiącego, ale także dla osób dorosłych po utracie kompetencji językowych. Stanowią bowiem świetny materiał treningowy, rozwijają koncentrację, analizę i syntezę wzrokową oraz logiczne myślenie.

 

⭐ Po więcej inspiracji do pracy na zajęciach oraz utrwalania materiału w domu, zapraszamy do zakładki LOGOPEDIA oraz TERAPIA DOROSŁYCH.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz