W tym wpisie zajmiemy się rozwojem mowy u dziecka w bardzo wczesnym okresie. Dziecko jeszcze przed urodzeniem zapoznaje się ze światem dźwięków. Już w okresie prenatalnym powstaje wzorzec mowy. Po urodzeniu rozpoznaje głos matki i potrafi odróżnić go od głosu innej osoby.

Tak więc już w czasie ciąży następuje przygotowanie maluszka do mówienia, dlatego warto do niego mówić, czytać mu bajki i śpiewać. Pierwsze formy komunikacji mają charakter przedwerbalny i są nimi: płacz, spojrzenia, ruchy ciała, gesty, mimika. Aparat mowy doskonali się i ćwiczy wraz z wiekiem dziecka. I tak, noworodek reaguje krzykiem, w pierwszych miesiącach życia pojawiają się różne rodzaje krzyku, następnie dziecko wydaje dźwięki, które przypominają różne głoski. Pod koniec 3 miesiąca pojawia się etap gruchania, a 5 miesiąc to rytmiczne ciągi sylabowe, które to wkrótce zamienią się w gaworzenie. Około pierwszego roku życia dziecko świadomie powtarza sylaby, a z miesiąca na miesiąc maluch zaczyna wypowiadać coraz więcej prostych słów, których nieustannie przybywa. Tempo rozwoju kompetencji komunikacyjnych zależy w głównej mierze od stymulacji ze strony rodziców i najbliższego otoczenia. By wspomagać rozwój mowy niemowlęcia warto do niego mówić, śpiewać mu, czytać bajki, rozmawiać z dzieckiem, słuchać z nim bajek, mówić wierszyki albo bawić się za pomocą różnych zabaw słowno – ruchowych. Przygotowaliśmy kilka propozycji pomocy logopedycznych, które podpowiedzą jak wspomagać rozwój mowy u małych dzieci.

✅ BUŹKI – ZABAWA LOGOPEDYCZNA – zestaw kart przedstawiający w sposób obrazowy ćwiczenia, związane z trenowaniem poszczególnych części aparatu mowy. Karty przedstawiają ilustracje twarzy dzieci, podczas wykonywania ćwiczeń związanych z mimiką twarzy, układając odpowiednio usta i wargi, podczas wypowiadania poszczególnych liter. Z tyłu każdej karty jest napisana krótka instrukcja, jak wykonywać dane ćwiczenie.


✅ PORY ROKU – KSIĄŻKA MAGNETYCZNA – jedna z wielu książek magnetycznych tej serii marki SEVI, ukazująca tematykę pór roku. Książka (jak każda inna z tej serii) posiada magnetyczne elementy, które można przyczepiać do namagnesowanej tablicy w niej występującej. Tutaj mamy elementy związane z porami roku, charakterystycznymi dla danej pory, albo wspólne dla nich wszystkich, o ich innym wyglądzie w poszczególnej z nich. Dziecko uczy się przyczyn i skutków zmian zachodzących w świecie natury, która go otacza, oraz ich właściwej kolejności nachodzących po sobie pór roku z indywidualnymi charakterystycznymi elementami dla poszczególnej pory. Dzięki tej książki dziecko rozwija się pod kątem wyobraźni, logicznego myślenia, uwagi, koordynacji występującej na drodze oko- ręka, sprawności manualnej rąk, przy licznych opowiadaniach i mówienia przez niego zauważonych różnic.


✅ CZYJA GŁOWA? CZYJ OGON? PODSTAWOWE REGUŁY NABYWANIA JĘZYKA. POMOC LOGOPEDYCZNA I DYDAKTYCZNA – jeden z zestawów wydawnictwa ARSON zajmujących się podstawowymi dziedzinami życia, które każde dziecko powinno znać, aby móc się odnaleźć w otaczającej go rzeczywistości, aby móc ją z kolei nazywać i mówić o niej. W tym przypadku mamy do czynienia z wiadomości dotyczących różnych, żyjących w poszczególnych miejscach zwierząt. Każdy kartonik przedstawia część tułowia z głową i z ogonem. Dziecko ma za zadanie dopasować odpowiednio pasujące części głowy z ogonem danego zwierzęcia. Dziecko przy tym uczy się rożnóżniania pytań dotyczących głowy i ogona z rozgraniczeniem na sformowane pytanie pod kątem przedstawionych części zwierzęcia jak i odpowiadania na nie z prawidłową ich odmianą w zadanym konkretnym pytaniu. Zachodzące odmiany rzeczowników, odznaczające się zmianą ich końcówek w słowach (tutaj) wyrażających części zwierząt, stanowią podstawowe reguły ustanowione ogólnie podczas formułowania zdań oznajmujących i pytających w języku polskim.

✅ ZACZAROWANY JĘZYCZEK W KRAINIE ZWIERZĄT – kolejna już książeczka z serii ZACZAROWANY JĘZYCZEK. Tutaj w przypadku tego tematu mamy do czynienia z książeczką zajmującą się pierwszymi dźwiękami dziecka, które wydaje z siebie, na przykładzie naśladowania odgłosów zwierząt. Wspomniane odgłosy zostały wplecione w liczne wierszyki, rymowanki, które dziecko słucha, podczas czytania przez rodzica. Z szeregu zastosowanych technik nauki mowy, zostały przedstawione m.in. ćwiczenia oddechowe, słuchowe, głosowe ćwiczące mimikę twarzy dziecka przed samodzielnym wypowiadaniem określonych słów, oraz wskazówki jak je (ćwiczenia) przeprowadzać prawidłowo z dzieckiem. Tutaj mamy do czynienia z serią  zieloną, oznaczająca książeczki posiadające ćwiczenia przeznaczone dla trzyletnich dzieci.


✅ MIŁE USZOM DŹWIĘKI – książka umożliwiająca naukę dzieci wyćwiczenia aparatu mowy, z czym wiąże się późniejsze wymawianie poszczególnych głosek. W książce zostały zawarte ćwiczenia uzyskania wspomnianych czynności. Jest to zbiór, ćwiczeń uzupełniający dotychczasowe wykorzystywane ćwiczenia podczas zajęć logopedycznych z małymi dziećmi przez specjalistów, dlatego książka jest między innymi dedykowana dla osób poszukujących fachowych informacji.



Produkty, pomoce logopedyczne przedstawione we wpisie adresowane są dla maluszków , jak i rodziców także jako uzupełnienie fachowego warsztatu logopedycznego.. Przy ich pomocy będziecie się świetnie bawić z poczuciem, że dajecie dziecku nie tylko swój czas, ale też dobrze go wspólnie wykorzystujecie.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz