Musimy sobie zdawać sprawę, że mowa dziecka kształtuje się od urodzenia. Żeby dziecko zaczęło mówić powinno mieć odpowiednio zbudowany aparat mowy. Należy pamiętać też, że mowa u dziecka rozwija się w różnym tempie. Jeżeli dwulatek nie wypowiada prostych zdań i nie rozumie nazw podstawowych przedmiotów lub czynności to jest to powód do niepokoju. Należy wtedy zgłosić się do specjalisty - logopedy.

Problemy z mową dziecka

Tylko specjalista jest w stanie ocenić budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego oraz wrażliwość słuchową. Jest to bardzo ważne, bo jeśli dziecko nie otrzyma w odpowiednim czasie wsparcia logopedycznego to może mieć w przyszłości problemy nie tylko z wymową, ale też z nauką w szkole. Będą to problemy z budowaniem bardziej złożonych i precyzyjnych zdań, będzie mogło mieć uboższy słownik, gorszą pamięć.

Problemy językowe mają wpływ także na relacje z rówieśnikami, bo takie dzieci niechętnie się odzywają, wycofują się. Dlatego ważne jest aby pomóc dziecku. Bardzo dużą rolę odgrywa współpraca rodziców z logopedą. Współpraca ta polega na codziennym wykonywaniu ćwiczeń, które zaleci specjalista.

Usprawnienie aparatu mowy 

Na początku terapii ćwiczenia mają na celu usprawnić aparat mowy. I są to ćwiczenia oddechowe np. dmuchanie (bańki mydlane, piórka, piłeczki pingpongowe), inne ćwiczenia realizowane za pomocą pomocy logopedycznych, jak dmuchawka logopedyczna czy flipper logopedyczny.

Ćwiczenia wzmacniające aparat mowy

Innym rodzajem ćwiczeń są ćwiczenia wzmacniające aparat mowy np. (opuszczanie i podnoszenie żuchwy, wykonywanie kółeczek w prawo i w lewo, ziewanie). Również ćwiczenia warg można wykonywać w formie zabawy np. (naśladowanie karetki pogotowia, szczekanie psa, miauczenie kota, cmokanie, parskanie). Ćwiczenia języka np. (kląskanie, mlaskanie, mycie ząbków, jedzenie jak kotek, wypychanie policzków językiem). I jeszcze ćwiczenia podniebienia miękkiego (kaszlanie, ziewanie, płukanie gardła, chrząkanie, chrapanie, zabawy sylabami typu; ku, uku, uk, gu itp.

U dzieci w wieku przedszkolnym spotykamy różne wady wymowy. Tu również logopeda stawia diagnozę i zaleca ukierunkowaną na problem terapię. Na tym etapie współpraca z rodzicami tez jest niezmiernie ważna. Systematyczne spotkania z terapeutą i codzienne ćwiczenia w domu pozwolą dziecku szybko uporać się z problemem. Pamiętajmy, im dłużej utrzymuje się wada wymowy, tym trudniej ją usunąć, a z późniejszymi następstwami i problemami boryka się dziecko.

Pomoce logopedyczne w usprawnianiu mowy 

Proponujemy kilka przykładowych pomocy logopedycznych, które pomogą w pracy z dzieckiem, u którego wystąpił problem z rozwojem mowy.

DMUCHAJKA, GRA PUSTEBALL. POMOC DO ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ 

Gra służąca do treningu wdechu i wydechu, potrzebnego do poprawnej wymowy słów. Jest to jedna z metod ćwiczenia mowy, zaczynając od podstaw ćwicząc aparatu mowy, aby nim poprawnie władać podczas używania jego części podczas mówienia.

Gra to nic innego jak zwykłe dmuchanie przez słomkę w dany przedmiot, aby go poruszyć. W tym przypadku mamy do czynienia z odzwierciedleniem gry w piłkę nożną. Gracze (maksymalnie dwóch) musi tak poruszać piłeczką za pomocą dmuchania przez słomki, aby nią trafić do bramki przeciwnika. Zapobiegając piłeczki przed ciągłym wypadaniem zostały stworzone wysokie bandy, w których dodatkowo zostały wykonane otwory (jak również w bandach nad bramkami), dzięki którym można lepiej doprowadzić słomkę do piłki, tak aby nią dokładniej manewrować podczas rozgrywki.


PUZZLE EDUKACYJNE – PRZED I PO 

Gra polegająca na wymuszeniu dziecka mówienia poprzez przedstawienie mu sytuacji przyczynowo- skutkowych. W pudełku znajduje się kilka układanek 3- elementowych, na których zostały zamieszczone ilustracje z daną sytuacją. Dodatkowo na każdym elemencie każdej układanki znajduje się pojedynczy obrazek ukazujący dany przedmiot, roślinę, zwierzę. Dziecko ma za zadanie dobierając ze sobą 2 pierwsze elementy układanki stanowiące przyczynę połączyć z ostatnim elementem ukazujący skutek danej sytuacji. Gra rozwija u dziecka logiczne myślenie, kojarzenie, zwracanie uwagi na podane obrazki, co wiąże się z użyciem pamięci.

SYLABY DO ZABAWY. GRA LOGOPEDYCZNA

Gra polegająca na utrwalaniu czytania sylabami wyrazów, a przede wszystkim słuchu fonemowego. Gra polegająca na poruszaniu się graczy po polach, na których stanięcie powoduje wyciągnięciem kart z kupki. Na kartach zostały naniesione obrazki i ich podpisy. Poprawne ich przeczytanie z podziałem na sylaby powoduje dalsze przesunięcie zawodnika do mety. Metoda z wykorzystaniem ruchu i odczytywania powoduje u dziecka rozwój koordynacji na drodze oko- ucho- ruch, która jest potrzebna do nauki czytania i pisania, przy uczeniu się założonych reguł i zasad przyjętych w grze.

SKŁADANKA LOGICZNA - KREATYWNE KLOCKI ROZWOJOWE

Klocki umożliwiające naukę spostrzegania z wykorzystaniem elementów zdolności manualnej rąk. Zestaw zawierający klocki, które się nawleka na poszczególne patyczki umocowane w podstawkach. Do wspomnianych podstawek wtyka się też  instrukcję z różnym ułożeniem wspomnianych klocków. Po prostu dziecko musi odtworzyć ich kolejność zgodnie i instrukcją, odpowiednio je nawlekając. Składanka idealnie nadaje się do wszelkich ćwiczeń logicznych.

GRA W PRZECIWIEŃSTWA

Gra polegająca na nauce przeciwstawnych sobie rzeczy, spotykanych w życiu codziennym. Podobnie jak w przypadku drugiej pozycji z pośród wymienionych produktów w tym artykule - puzzle edukacyjne, też mamy do czynienia z kilkoma układankami, tylko, że dwuelementowymi. Dziecko wybiera jeden z elementów wybranej układanki, musi się mu dokładnie przyjrzeć, i zrozumieć jak może wyglądać drugi pasujący element o przeciwnym znaczeniu sensu pierwszego elementu, który się wiąże z sytuacją pokazaną w formie obrazka. Dodatkowo, aby dziecko się siebie samo sprawdziło poszczególne elementy zostały tak dopasowane, że tylko pasują do jednej (wybranej) układanki, a po skrajnych dolnych rogach tychże elementów został napisany sens, pod którym została utworzona dana układanka. Przy tej pomocy dziecko rozwinie się pod względem logicznego myślenia, zmysłu spostrzegania.

Zaprezentowane pomoce uatrakcyjnią każde zajęcia i ćwiczenia logopedyczne, wpłyną także  na szybsze i skuteczniejsze uzyskanie celu terapii. Wybrane pomoce logopedyczne poszerzają zakres słów dziecka i dają możliwość prowadzenia terapii poprzez zabawę.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz