Nauczanie metodą krakowską już dostępne w naszym sklepie!

➡️ Metoda Krakowska jest neurobiologiczną terapią przeznaczoną dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi. Skierowana jest do dzieci: z zespołem Dawna, autyzm, zespołem Aspergera, afazją, alalią, zagrożeniem dysleksji. Z tej metody mogą z też skorzystać zdrowe dzieci po to, aby zwiększyć możliwości intelektualne.  Metoda zakłada stymulację rozwoju intelektualnego dzieci poprzez osiągnięcie kolejnych etapów w rozwoju wszystkich funkcji poznawczych. Podstawowym założeniem jest dotarcie do dziecka poprzez jego stymulację językową, a w przypadkach, gdy nie jest to możliwe, poprzez wytworzenie alternatywnej formy komunikacyjnej, która ma doprowadzić do wzbudzenia w dzieciach potrzeby i chęci mówienia. Podstawą jest tu nauka czytania sylabami, dzieci uczą się odczytywać całe sylaby, a nie tylko pojedyncze litery. Nauka czytania jest potrzebna dzieciom, aby zrozumiały i nauczyły się innych rzeczy. Za pomocą tej metody przez naukę czytania uczą się komunikacji – zasada brzmi „od słowa przeczytanego do słowa wypowiedzianego”.


✅ Terapia opierająca się na metodzie krakowskiej obejmuje: stymulację słuchową, gesty wizualizacyjne, manualne torowanie głosek, usprawnianie funkcji wzrokowych, naukę zabawy, wzbogacanie słownictwa, dzienniczek wydarzeń, sylabowa nauka czytania, stymulacje funkcji motorycznych, kształtowanie zachowań społecznych, stymulację percepcji (wzrokowej, słuchowej, dotykowej, pamięci), ćwiczenia kategoryzacji, kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
Jak można zauważyć nauka czytania to tylko jeden z najistotniejszych elementów tej terapii. Aby przyniosła oczekiwany skutek, należy włączyć do niej różne ćwiczenia, które będą pobudzać całościowy rozwój dziecka.


✅ Warto w tym celu wykorzystać specjalistyczne, autorskie produkty, które nie tylko uczą ale i służą dzieciom do zabawy. W sklepie liger.net.pl znajdziecie szereg takich produktów opartych na metodzie krakowskiej. W ofercie znajduje się duża ilość pomocy logopedycznych do ćwiczeń lewopółkulowych, które rozwijają analizę i syntezę wzrokową, pamięć, uporządkowanie sekwencyjne, szeregowanie, wyszukiwanie różnic, uporządkowanie linearne, odwracanie wzorów, grafopercepcję i naukę czytania.  Oto one:

➡️ 1.    HISTORYJKI OBRAZKOWE. ZESTAW – zestaw umożliwiający naukę wydarzeń przyczynowo- skutkowych z początkowa nauką języka przez dziecko. Poprzez liczne obrazki, ukazujące daną historyjkę (kilka obrazków do jednej historyjki) dziecko musi je najpierw poukładać w logiczny sens. Po odpowiednim ich ułożeniu, dziecko ma za zadanie dopasować odpowiednie pojedyncze zdania z zawartymi czynnościami, znajdujących się na osobnych kartonikach. Podobnie do nich na osobnych kartonikach znajdują się osobne wyrażenia dźwiękonaśladowcze napisane w formie pisemnej, które również musi dopasować do wybranego obrazka. Ułatwieniem tego zadania jest fakt, że te wyrażenia zostały już napisane w dymkach ukazując wypowiedź postaci na danym z nich. Tego rodzaju ćwiczenia rozwijają również zasób słownictwa, umiejętność opowiadania, poznawanie znaczenia czasowników, mowę, czytanie, myślenie nad emocjami i uczuciami, które odczuwają inni w danej sytuacji. Zestaw ten można wykorzystywać również na inne sposoby, przeprowadzając ćwiczenia związane z sekwencjami, komunikacją, znajdowania ilustracji według podanego schematu, zaznajamianiem się z emocjami, łączeniem wiedzy teoretycznej z praktyczną.

➡️ 2.    UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE – zestaw układanek polegający na wyrobieniu u dziecka zdolności naśladowania, łącząc je ze zdolnościami manualnymi rąk. Zestaw zawiera takie same kwadraciki w trzech różnych kolorach. Do zestawu została dołączona instrukcja z wzorami, według niej dziecko ma ułożyć podany w niej wzór. Zestaw działa tylko na jedną półkule mózgu, odpowiadającą za przerabianie sekwencji schematu. Pomoc szczególnie polecana dla dzieci posiadające problem z przekazywaniem informacji za pomocą mowy, dysleksją, dwujęzycznością.




➡️ 3.    ĆWICZENIA LINEARNEGO PRZETWARZANIA – POŁÓWKI. POMOC TERAPEUTYCZNA (ZESTAW TERAPEUTYCZNY) – zestaw (większy od pozostałych dwóch powyższych) stanowiący podstawę nauki dziecka pod kątem początkowego czytania za pośrednictwem układania obrazków z różnych rozciętych części. Poprzez układanie obrazków, dziecko łatwiej widzi, jednocześnie ocenia czego dana sytuacja wystąpiła, sytuacja przedstawiona na poszczególnych obrazkach tworzących historyjkę. Podczas wspomnianego składania wybranych ilustracji z części dziecko się rozwija umiejętności czytania i obserwowania materiału od prawej do lewej i od góry do dołu, pomaga to także w wyciąganiu wniosków z widocznych informacji. Dla ułatwienia składania obrazków z części do zestawu została dołączona instrukcja.



➡️ 4.    ĆWICZENIA PAMIĘCI SEKWENCYJNEJ I SYMULTANICZNEJ – zestaw zawierający ilustracje, tworząc pary, dziecko uczy się znajdowania dwóch identycznych obrazków. Na zasadzie analizy porównawczej, ćwiczy  odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami, dziecko stwierdza czy obrazek jest podobny, czy inny w odniesieniu do pozostałych ilustracji. Na początku każdej terapii związanej z problemami komunikacyjnymi u dziecka warto zacząć od ćwiczeń symultanicznych, a dopiero później przechodzić do ćwiczeń sekwencyjnych, które umożliwiają naukę pisania, czytania, mówienia u dziecka utrwalając przy obu tych rodzajach ćwiczeń pamięć. Zestaw dedykowany dzieciom, mającym objawy dysleksji, afazji, z problemami języka pisanego czy mówionego.




➡️ 5.    GESTY WIZUALIZACYJNE – TECHIKI UŁATWIAJĄCE ARTYKULACJE GŁOSEK. ZESTAW – zestaw ukazujący w sposób obrazowy jak powinno wyglądać poprawne mówienie. Za pomocą ilustracji, dziecko łatwiej się uczy zasad działania narządów mowy (składających się na aparat mowy) podczas wypowiadania poszczególnych głosek. Obrazki także pokazują przykłady jak można widzieć mówioną głoskę za pomocą sposobu wydychanego powietrza z ust. Zestaw ukierunkowany został dla dzieci mających wadę i opóźnioną wymowy/-ę, alalię, afazję, uszkodzony zmysł słuchu, problem z czytaniem.



➡️ 6.    PROGRAMOWANIE JĘZYKA. PRZYIMEK „NA” – zestaw uczący dziecko znaczenia i zastosowania w języku polskim przyimka podanego w tytule zestawu. Na zaprezentowanych obrazkach, ukazujących przedmioty na danych rzeczach, dziecko uczy się poprawnej formy rzeczownika w stosunku do jego położenia względem tej drugiej rzeczy, systematyzując jej lokalizację, co w konsekwencji ułatwia rozumienie czytanego tekstu.



Metoda Krakowska może być z powodzeniem stosowana również w przypadku dzieci w pełni zdrowych, ponieważ wspomaga wszechstronny rozwój każdego dziecka. Z pewnością będzie to ciekawa alternatywa na pracę i ćwiczenia edukacyjne z dzieckiem także w warunkach domowych.



Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz