W ostatnim czasie gry planszowe przechodzą swoja prawdziwą drugą młodość! Coraz powszechniejsze i bardziej dostępne, stają się fenomenalną formą rozrywki, zabawy oraz uaktywnienia naszych szarych komórek. Tytuły i szaty graficzne gier planszowych zachęcają do gry nie tylko dzieci, ale co istotne - także młodzież i dorosłych. Obecne pokolenie trzydziestolatków z rozrzewnieniem i łezką w oku przypomina sobie emocjonujące chwile spędzone z kolegami przy stoliku z Chińczykiem czy Eurobiznesem. W obecnej dobie rozkwitu innowacyjnych rozwiązań multimedialnych, korzystanie z gier planszowych, staję się niebywałą wartością dodaną. Przede wszystkim dzieci i młodzież uczestniczą w grze w realnym świecie, ze znanymi sobie osobami. Rodzice mają łatwiejszą kontrolę nad czynnościami i zainteresowaniami swoich dzieci. Klasyczne planszówki rozwijają pamięć, koncentrację, umiejętność skupiania uwagi, koordynację oko-ręka. A zalet jest naprawdę dużo, dużo więcej. Osobom starszym zapewniają doskonały trening pamięci.

Gry planszowe w terapii logopedycznej

Obecnie dużo mówi się i wręcz narzeka, że dzieci za dużo czasu spędzają przed telewizorem, tabletem, czy smartfonem. My - jako rodzice, mamy jednak realny wpływ na zainteresowania naszych dzieci. Zaproponujmy im właśnie korzystanie z gier planszowych, które mogą stać się substytutem ww rozwiązań technologicznych. Zobaczymy wówczas, że nasze dzieci lepiej radzą sobie w szkole, łatwiej przyswajają wiedzę, są bardziej stabilne emocjonalnie i nawiązują trwalsze przyjaźnie. Planszówki uczą dzieci także cierpliwości i pokazują, że czasami warto tez się trochę... ponudzić, gdyż wówczas gdy pojawia się nuda, jest czas na kreatywne myślenie. Planszówki posiadają funkcje kształcące, motywacyjne, integracyjne, wychowawcze, terapeutyczne, a także zachęcają do poznawania i odkrywania. Kolejną bardzo dużą zaletą jest w grach planszowych to, że dzieci grając w nie, wchodzą w różne role i sytuacje, muszą wykonywać różne zadania i polecenia, my - jako rodzice, czy nauczyciele, możemy wówczas obserwować dziecko i wychwytywać jego mocne i słabe strony.

W tym miejscu chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na różnorodność i mnogość logopedycznych gier planszowych dostępnych w naszym sklepie. Wyodrębniliśmy dla Państwa specjalną, oddzielną zakładkę o nazwie GRY EDUKACYJNE I LOGOPEDYCZNE. W zakładce tej znajdziecie Państwo szereg propozycji gier logopedycznych, które wspierają, uatrakcyjniają i wnoszą do ćwiczeń logopedycznych mnóstwo zabawy i emocji. Terapia logopedyczna, zwłaszcza ta, która prowadzona jest od dłuższego czasu, może stawać się monotonna, a nawet mało efektywna, co często rodzi frustrację i brak zaangażowania ze strony małego pacjenta. Pomoce logopedyczne, jakimi są gry logopedyczne, pomagają skutecznie utrwalać ćwiczone szeregi głosek, wspomagają rozumienie, rozwój słownika czynnego i biernego oraz przyczyniają się do kształtowania pamięci wzrokowej.

Ćwiczenia logopedyczne - doskonały trening pamięci

Wiele spośród gier planszowych dostępnych w naszym sklepie, to typowo gry logopedyczne, w których ćwiczy się zaburzenia głosek, np. szeregu szumiącego, czy głoski [r]. W takim układzie, logopeda i rodzic pracujący z dzieckiem w domu, ma ułatwione zadanie. Kieruje się bowiem instrukcją i może w bardzo ciekawy dla dziecka sposób, prowadzić terapię logopedyczną. Oprócz typowych gier logopedycznych, warto podczas terapii i zajęć w domu, korzystać także z dostępnych na  gier edukacyjnych, które także wspierają terapię logopedyczną. Co ważne - gry te śmiało mogą wykorzystywać logopedzi i nauczyciele także podczas logopedycznych zajęć grupowych.

Jedną z takich gier, jest absolutnie fenomenalna, emocjonująca i inspirująca gra logopedyczna Super Farmer. Jest to planszówka, która zapewnia mnóstwo emocji dla całej rodziny. Gra wyrabia spostrzegawczość, logiczne myślenie, kreatywność oraz umiejętność przewidywania i wyciągania logicznych wniosków. Gracz musi przemyśleć strategię postępowania by właściwie oszacować ryzyko i nie pozwolić na zbyt łatwą stratę zwierząt ze swojej farmy. Oprócz kształcenia umiejętności strategicznego myślenia, Farmer pozwala na ćwiczenie działań matematycznych oraz wspiera terapie logopedyczną. Możemy bowiem naśladować odgłosy zwierząt, uczyć się wymawiać ich nazwy, rozwijać słownictwo i rozumienie przyczynowo-skutkowe. Gra na pewno nie będzie zalegać na półce i zbierać kurzu:)

Koleją propozycją niezwykłej przygody, którą dzieci mają zapewnioną dzięki grze w planszówkę, jest gra logopedyczna i edukacyjna Grzybobranie. Gra, którą proponujemy, została wzbogacona o nowe atrybuty - pojawia się tutaj wiedźma, która utrudnia zbieranie grzybów, są zwierzątka, które - jedne pomagają, drugie szkodzą zawodnikom. Gra posiada piękną, bajkową oprawę 3D, co zachęca do podjęcia rywalizacji i zmusza do przemyślenia swojej strategii gry. Grzybobranie pełnie wiele dydaktycznych funkcji: uczy i rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe, strategiczne i analityczne. Uczy cierpliwości oraz umiejętności zachowywania spokoju. Rozwija słownictwo, poprzez poznawanie nowych wyrazów. Rozwija także mowę opowieściową. Grzybobranie jest sprzymierzeńcem logopedy w terapii rozwoju mowy oraz nauczycieli i rodziców chcących aby ich dzieci wesoło, kreatywnie i ambitnie spędzały wolny czas.

Bardzo ciekawą formą gry, jest logopedyczna gra karciana - Co mówi? Samogłoski i onomatopeje. Jest to gra, z której mogą korzystać już dzieci trzyletnie. W pudełku znajdują się dwie talie o zróżnicowanym stopniu trudności: z samogłoskami - do łatwiejszych rozgrywek oraz z onomatopejami - do trudniejszych gier. Kolorowe karty oraz atmosfera świetnej zabawy podczas gry pozwalają logopedom, nauczycielom oraz rodzicom w przyjemny oraz efektywny sposób wspierać rozwój dzieci. Gra Co mówi? może być wykorzystywana, jako Memory, Piotruś lub Podaj dalej. Karty są pięknie i barwnie wykonane, co dodatkowo zachęca dzieci do pracy. Pomoc wspiera także naukę czytania metodą sylabową. Dziecko ma za zadanie ułożyć obrazek ze zwierzątkiem, a następnie odszukać i przyporządkować właściwy mu podpis. Dziecko dzięki temu ćwiczy pamięć wzrokową i koncentrację uwagi.

Dlaczego coraz częściej decydujemy się by sięgnąć po planszówki? Przede wszystkim są one gwarantem dobrej zabawy, dają możliwość spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi i rodziną i niesamowicie integrują oraz scalają ludzi, zupełnie odwrotnie jest podczas gier komputerowych. Gry planszowe dają nam wszystko to, czego nie jest w stanie zapewnić nawet najciekawsza gra komputerowa.

terapii logopedycznej różnorodność i zmiany są szczególnie pożądane, ponieważ nierzadko terapia logopedyczna trwa kilka miesięcy, a nawet dłużej. Dlatego też wykorzystywanie logopedycznych i edukacyjnych gier planszowych, daje logopedzie mnóstwo nowych możliwości na twórczą i kreatywną pracę z dzieckiem.

Najmłodszym, którzy dopiero zaczynają mówić lub którzy mają z tym problem, borykają się z opóźnionym rozwojem mowy, szczególnie polecamy gę - puzzle logopedczyne -  Pucio: puzzle - Czego brakuje? Gra przeznaczona jest już dla dzieci od 2. roku życia. W prosty i przyjemny sposób dziecko nabywa nowych umiejętności i ćwiczy kompetencje językowe. Zabawie i nauce towarzyszy przesympatyczny chłopczyk - Pucio, który ma różne przygody i przeżywa podobne problemy, co nasze maluszki. Puzzle wymagają skupienia uwagi i odgadnięcia, czego brakuje. Mimo niedużej liczby elementów puzzle dają okazję do wielu zabaw o różnym stopniu trudności, w zależności od możliwości intelektualnych i potrzeb dziecka. Ćwiczą rozwój słownika biernego i czynnego, koordynację oko-ręka, wyciąganie logicznych wniosków, a także myślenia przyczynowo-skutkowego. Puzzle Czego brakuje? staną się ciekawą pomocą i inspiracją do pracy terapeutycznej dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy oraz różnymi dysfunkcjami rozwojowymi.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz