Oczywiście, najważniejszymi wychowawcami dzieci są ich rodzice. Jednakże podczas pobytu w szkole lub w przedszkolu za ich pociechy odpowiedzialni są właśnie nauczyciele, pedagodzy oraz psychologowie. Są też jakby osobami z zewnątrz, zatem widzą czasem to czego rodzice nie dostrzegają. Może dziecko ma konflikt z rówieśnikami, a nie mówi o tym w domu? Może nauka idzie mu wolniej i trzeba dać mu więcej czasu? A może jest zamknięte w sobie i samo nie bardzo wie jak zawrzeć znajomości z kolegami i koleżankami? To wszystko widzi właśnie szkolny pedagog lub psycholog. On również oceni czy Państwa dziecku przydadzą się np. zajęcia wyrównawcze z jakiegoś przedmiotu. W domu czasem wydaje się, że dziecko jakoś sobie radzi z pracami domowymi...właśnie, jakoś. A może idzie mu to bardzo ciężko i następnego dnia po prostu ściąga od kolegów? Wówczas zajęcia wyrównawcze czy korepetycje są dobrym pomysłem. Często odbywają się grupowo i dziecko nie będzie czuło się gorsze i samotne.
Szkolni psychologowie niejednokrotnie też prowadzą własne zajęcia np. wychowanie do życia w rodzinie lub okazyjne pogadanki np. przed egzaminem do gimnazjum. Są to istotne tematy i warto je poruszać.
Zdarza się niestety, iż interwencji wymagają dużo poważniejsze problemy niż wolniejsze przyswajanie matematyki. Przedszkolak trzyma się na uboczu, nie z powodu introwertyzmu, ale przykrej sytuacji domowej. Ośmiolatek wybucha gniewem z sobie tylko znanych powodów nie dlatego, że jest nerwowy, lecz po prostu ma niezdiagnozowany dotychczas autyzm.
Są to sprawy bardzo poważne i pomoc pedagogiczno – psychologiczna bywa potrzebna.
Obecnie pedagodzy i psychologowie nie muszą polegać tylko i wyłącznie na swojej wiedzy. Na rynku dostępny jest cały szereg pomocy przydatnych w rozmowach z dziećmi, diagnozie i terapii. Podczas diagnozy spokojnie można powołać się na kwestionariusze i karty pracy pomagające odpowiednio ocenić stan dziecka - poziom edukacji, sfera emocjonalna. Podczas terapii czy kolejnych rozmów z dzieckiem przydatne są gry w formie układanek lub typu memory, które korzystnie wpływają na jego rozwój intelektualny. Większość z nich nadaje się tez do użytku domowego, co pozwala rodzicom kontynuować terapię w domu oraz ułatwia współpracę ze specjalistą.
My polecamy na przykład:

Budowa cieni
Zabawka składa się z podstawy w kształcie kwadratu o boku 17,5 cm do ułożenia kart ze wzorami, książka z 12 wzorami, 3 drewnianych klocków, drewnianego patyczka oraz podstawa do układania klocków.
Ta pomoc kształtuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia, usprawnia percepcję wzrokową i rozwija kreatywność dziecka. Zabawa polega na tym, aby ułożyć klocki tak, aby cień był zgodny z ich kształtem. Budowa cieni pozwoli określić sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową dziecka oraz poziom jego samokontroli i koncentracji.
Polecamy zwłaszcza psychologom i pedagogom.




,,Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej''
Jest to kwestionariusz autorstwa Iwony Rokicińskiej, w pełni zgodny z nową podstawą programową. Ten zbiór zadań pozwala określić czy dziecko jest już gotowe do podjęcia nauki w klasie pierwszej; czego potrzebuje obecnie do rozwoju psychofizycznego; opracować dla niego ewentualny program nauki indywidualnej.
Kwestionariusz zawiera opis narzędzia diagnozy, instrukcję dla badającego, warunki oceny, arkusze badania, karty pracy przeznaczone dla dziecka oraz pomoce dydaktyczne niezbędne do badania.
,,Diagnozę...” polecamy zwłaszcza pedagogom i psychologom, pomoc ułatwi również prace logopedom.



Pomoc psychologiczna Domino Gra Twarzy.
Te pakiet składa się z aż 30 elementów, drewnianej skrzynki z wysuwanym wieczkiem, instrukcji zawierającej propozycje zabaw. Na każdym elemencie jest namalowana jedna z trzech twarzyczek wyrażająca dana emocję.



 
Emocje i relacje społeczne – stymulacja.
Jest to zestaw obrazków sytuacyjnych przedstawiających np. rodzinę siedzącą przy stole, przy czym postacie są pozbawione rysów twarzy. Chodzi o to, aby dziecko odgadło emocje nie sugerując się miną, lecz np. postawą ciała. Dzięki tej stymulacji psycholog może nie tylko sprawdzić umiejętność odczytywania norm społecznych, ale również pomóc w ćwiczeniu narracji, w rysowaniu odpowiednich do emocji rysów twarzy czy właściwego nazywania uczuć.
Pomoc dedykowana jest psychologom i terapeutom (przydatne w terapii autyzmu).





Gra przeciwieństw
Ta gra ma podobne zastosowanie jak Emocje i relacje społeczne -stymulacja. Zawiera 12 kart tematycznych do dopasowania i12 kart z przeciwieństwami do dopasowania. Każda karta przedstawia konkretną sytuację np. wesołego chłopca ubranego na zimowo – dziecko ma za zadanie dopasować przeciwieństwo. Karty są autokorygujące.
Gra pomaga rozwinąć język, otwiera na komunikacje z drugą osobą, ćwiczy pamięć, umiejętność nazywania emocji oraz poprawia koncentracje i motorykę małą.
Polecamy zwłaszcza psychologom, terapeutom, pedagogom, ale również rodzicom.



Pomoc dydaktyczna i edukacyjna Skojarzenia
Jest to pomoc dla psychologa i jednocześnie świetna zabawa dla dziecka. Skojarzenia składają się z 24 kompletów puzzli z których każdy zestaw trzech obrazków tworzy osobna historyjkę. Obrazki należy odpowiednio skojarzyć, co pobudza do pracy wyobraźnię, uczy abstrakcyjnego myślenia oraz ćwiczy sprawność manualną.
Dedykujemy psychologom, pedagogom, rodzicom.


Ewa Zasępa - ,,Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa''.
Ta publikacja szczegółowo opisuje tę przypadłość i przeprowadza przez wszystkie etapy życiowe od niemowlęctwa po starość. Pozycja jest świetną propozycją dla profesjonalistów w dziedzinie psychologii, dla studentów medycyny i psychologii, rodziców i opiekunów oraz wszystkich zainteresowanych tą dziedziną.

Nancy Williams - ,,Psychoterapia psychoanalityczna''
Książka wgłębia się w zagadnienie psychoterapii – jaka powinna być, jakie są jej mechanizmy, jak nawiązać odpowiednią relację z pacjentem. Publikacja opisuje również, jak pracując w tym zawodzie zachować higienę psychiczną.
Polecamy studentom, psychologii, terapeutom oraz wszystkim zainteresowanym tematyką.


Bogdanowicz Marta, Lipowska Małgorzata - ,,Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju''
Książka opisuje sposób w jaki na rozwój dziecka wpływa rodzina, szkoła oraz jego własna sfera psychiczna. Zwraca uwagę zwłaszcza na rozwój dziecka przebiegający anormalnie.
Polecamy psychologom, terapeutom.



Joanna Mikulska - ,,Rozumienie pytań. Ćwiczenia kompetencji językowych''
Seria ćwiczeń składa się z trzech zeszytów, zestaw zawiera 44 karty pracy. Są na nich ilustracje czynności i etykiety do pocięcia opatrzone symbolem i wyrazem. Zadaniem dziecka jest odpowiedź na pytanie ,,Co widzisz na obrazku?''.
Ćwiczenia usprawniają komunikacje językową.
Polecamy terapeutom, psychologom i logopedom.



    Wszystkie te pomoce – literatura, gry oraz ćwiczenia – są stworzone z myślą o specjalistach. Stanowią świetne uzupełnienie ich pracy. Poza tym są tak stworzone, aby dziecko nie czuło skrępowania badaniem. Zaciekawione testem w formie zabawy przełamie onieśmielenie. Gry i zabawy które są dodatkiem do terapii przypominają zwykłe domina czy układanki. Dziecko chętniej więc zasiądzie do zabawy, a tym samym bardziej się otworzy. Doskonałą pomocą jest specjalistyczna literatura, która w przystępny sposób opisuje problemy dzieci i sposoby terapii.
Każdy specjalistyczna lub osoba zainteresowana tematem znajdzie w tej ofercie coś odpowiedniego dla siebie.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz