✅ Skupimy się na kontynuacji szerokiego tematu jakim są sprzęty niezbędne do prowadzenia terapii integracji sensorycznej. W poprzednim wpisie na ten temat skupiliśmy się na rzeczach, do których są potrzebne duże przestrzenie (sale), ze względu na gabaryty sprzętów. Przedstawimy i skupimy się tutaj na takich rozwiązaniach dotyczących sprzętów gdzie nie potrzebujemy wielkich przestrzeni.  Akcesoria, które są stosunkowo małymi rzeczami, można wykorzystywać niemalże wszędzie. Ze względu na ich nieskomplikowaną budowę, elastyczność zastosowania i gabaryty. Omawiany produkty wchodzące w zakres integracji sensorycznej podzielimy na:: akcesoria SI, pomoce obciążeniowe, literatura, ścieżka sensoryczna, kształtki rehabilitacyjne. Sprzęty SI do prowadzenia integracji sensorycznej zostały wybrane tak, by pokazać ich szeroki przekrój dostępny na rynku oraz ofercie z sklepu Liger.
 
☑️ AKCESORIA SI  

➡️ GNIOTEK. POMOC SENSORYCZNA – zabawka umożliwiająca trening sprawności, siłę i precyzję palców. Ich materiał został specjalnie dobrany tak, aby dziecko poznawało unikalne konsystencje przedmiotów. Jest to ciekawe uzupełnienie tradycyjnych i trwałych, twardych zabawek, o niestandardowych kształtach i wymiarach. Typowy gniotek wprowadza dziecko w grupę nowych przedmiotów. Dzieci o nadwrażliwym dotyku pozbywają się dzięki gniotkom niechęci do dotykania czegokolwiek innego niż do tej pory znały. Niektóre gniotki zostały zrobione poprzez odwzorowanie prawdziwych rzeczy spotykanych w życiu codziennym (jabłuszko, serek, wesołe leniwce), dzięki którym dziecko jeszcze bardziej nabierze ochoty do pracy sprawności swoich palców, poprzez m.in. chowania i wciągania małych elementów charakterystycznych dla poszczególnego gniotka.



➡️ TERAPEUTYCZNA PIŁKA SKACZĄCA– umożliwia szereg ćwiczeń za pomocą siły swoich mięśni (dynamiczny ruchu ciała). Piłka rozwija i kształtuje mięśnie i stawy, łącznie z poprawą jakichkolwiek wad postawy, ćwiczy także równowagę. Dziecko trzyma piłkę za uchwyty podczas skakania, doskonali w ten sposób koordynację wzrokowo-ruchową. Dodatkowo przez ogólną zabawę, aktywnie spędzając czas, może się rozwijać pod kątem ruchowym, sensorycznym.



☑️ POMOCE OBCIĄŻENIOWE

➡️ OBCIĄŻNIKI NA RĘCE I NOGI – odpowiednio dobrane obciążniki pod względem wagi umożliwiają rozwój i prawidłową pracę mięśni rąk, nóg, barków. Po założeniu na poszczególną kończynę odpowiednio ciężkiego obciążnika (waga w kilogramach) dziecko wykonuje różne ruchy tymi częściami ciała. Obciążniki przede wszystkim służą do rehabilitacji, stymulacji mięśni, wykorzystując elementy gimnastyki zachowawczej.



➡️ KOŁDRA OBCIĄŻENIOWA – dzięki niej dziecko trenuje również swoje ciało w bardziej ogólnym znaczeniu. Kołdra obciążeniowa jest produktem wykorzystywanym w leczeniu wielu zaburzeń psychofizycznych, mowa tutaj o takich zaburzeniach jak: ADHD, Zespół Aspergera, Zespół Downa, autyzm, porażenie mózgowe zaburzenia integracji sensorycznej, zaburzenia snu, stany lękowe, zachowania agresywne. Wykorzystanie kołdry może korzystnie wpływać na wyciszenie oraz na układ proprioceptywny, który odpowiada za czucie głębokie.



☑️ LITERATURA

➡️ INTEGRACJA SENSORYCZNA. ODPOWIEDZI I PYTANIA ZADAWANE PRZEZ NAUCZYCIELI – jedna z wielu książek, która mówi o sposobie przeprowadzania zajęć związanych z integracją sensoryczną. Dokładnie ta pozycja pomaga nauczycielom, specjalistom, zajmującym się tą tematyką, którzy na co dzień zawodowo prowadzą zajęcia związane z integrację sensoryczną oraz rodzicom, którzy sami walczą z  problemami ruchowymi (manualnymi) swoich pociech. Oczywiście książka definiuje pod kątem teoretycznym problem z integracja sensoryczną, ale także zawiera materiały w formie tabel, formularzy, listów kontrolnych, służące wykryciu u dzieci ewentualnych problemów z integracją sensoryczną.


☑️ ŚCIEŻKA SENSORYCZNA  

➡️ ŚCIEŻKA SENSORYCZNA – DRZEWO – ścieżka (jak każda inna) rozwija umiejętności chodzenia po różnym podłożu spotykanym w życiu codziennym. Po rozłożeniu jej w domowych warunkach, lub w sali  można z niej korzystać na boso, dając dziecku możliwość wyczuwania powierzchni poprzez stopy, które bezpośrednio dotykają elementów ścieżki. Dziecko, poruszając się po ścieżce trenuje równowagę i balans ciała.



☑️ KSZTAŁTKI REHABILITACYJNE

➡️ BALANS ROMULUS – zestawienie wszelkiego rodzaju powierzchni, po których można się przemieszczać podczas nauki chodzenia, a także przechodzenia pod spodem. Kształtki dla bezpieczeństwa zostały wytworzone z gęstej pianki bez twardych i ostrych krawędzi. Podczas nauki chodzenia po różnych płaszczyznach (schody, półkole, stromy spadek) dziecko nauczy się nie tylko równowagi i koordynacji, ale sposobu stawiania stóp, aby przylegały najbardziej i pewnie do rodzaju podłoża, z jednoczesnym planowaniem kolejnych ruchów. Natomiast podczas pokonywania przez dziecko przeszkód pod spodem, np. czołgając się, dziecko może wyćwiczyć bardziej partie górnych mięśni i grzbietu, bez używania nóg.



✅ Opisane sprzęty do integracji sensorycznej są podręczne, można je wykorzystać prawie wszędzie, produkty i zastosowanie ich w domu jest często  świetnym uzupełnieniem terapii w gabinecie integracji sensorycznej.  Ćwiczymy wykonując podobne czynności jak w życiu codziennym z wykorzystaniem siły mięśni, jednocześnie realizujemy zalecenia terapeuty SI. Bardziej zaawansowane ćwiczenia należy potwierdzić i skonsultować z terapeutą. Do lepszego zgłębienia tematu integracji sensorycznej, ćwiczeń z tego zakresu warto posiłkować się literaturą specjalistyczną z zakresu integracji sensorycznej



Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz