Szkoła podstawowa – jakie problemy napotyka dziecko rozpoczynające edukacje w klasie pierwszej?

⚠️ Przekroczenie progu szkolnego i rozpoczęci nauki w klasie pierwszej to ważny moment w życiu dziecka i jego rodziny.


➡️ Szkoła oczekuje od ucznia rozpoczynającego naukę samodzielności, zaradności, umiejętności koncentracji uwagi, obowiązkowości, współpracy z nauczycielami i rówieśnikami, zaangażowania w życie klasy i szkoły oraz umiejętności komunikowania się z innymi.


➡️ Dojrzałość emocjonalno – społeczna oraz poziom funkcji poznawczych zadecyduje o tym, czy dziecko sprosta wymaganiom i oczekiwaniom. Wszelkie zaburzenia w sferze emocjonalnej, społecznej i poznawczej nie ułatwiają startu szkolnego. Problemy dydaktyczne wynikające z zaburzeń  występują w zakresie każdego typu edukacji: polonistycznej, matematycznej, społecznej, przyrodniczej, plastycznej, muzycznej, informatycznej, wychowania fizycznego i języka nowożytnego.


➡️ O tym, jak dziecko będzie funkcjonowało w warunkach szkolnych zdecyduje jego dojrzałość szkolna, czyli gotowość do podjęcia nauki czytania, pisania, liczenia oraz do funkcjonowania w grupie społecznej. Gotowość ta w dużym stopniu zależy od wieku kalendarzowego dziecka, indywidualnego tempa rozwoju, stopnia usamodzielnienia, tempa pracy oraz zaangażowania rodziców i nauczycieli przedszkola przygotowujących dziecko do rozpoczęcia nauki.


➡️ Każde dziecko na początku drogi edukacyjnej chce być dobrym uczniem, chce, aby dorośli byli z niego dumni. Jednak czasem bywa, że mimo chęci i starań nasza pociech ponosi coraz więcej porażek, a tym samym maleje zapał do nauki. Mamy już wtedy do czynienia z niepowodzeniami szkolnymi. Przyczyn i kłopotów związanych z nauką może być wiele. Mogą to być przyczyny zewnętrzne (środowiskowe) i wewnętrzne (tkwiące w dziecku).



Oto kilka z nich:


✅ nie potrafi zrozumieć czego się od niego ocz

ekuje, bo jego rozwój umysłowy nie osiągnął jeszcze wymagającego poziomu,


✅ nie potrafi wytrzymać napięcia emocjonalnego – np. widzi trudności i nie chce podjąć się wykonania zadania, łatwo się denerwuje,


✅ ma obniżoną sprawność rąk, nie radzi sobie z szybkim czy estetycznym pisaniem, wykonywaniem prac plastycznych,


✅ ma zaburzenia analizatorów wzroku lub słuchu, co utrudnia naukę czytania i negatywnie wpływa na pracę na zajęciach,


✅ ma zaburzoną mowę, co utrudnia porozumiewanie się, występują trudności z komunikacją, które powodują, że dziecko wstydzi się odezwać, często nie wchodzi w relacje z rówieśnikami,


✅ ma trudności w koncentracji uwagi, nie potrafi dłużej skupić się na zadaniu i to niesie poważne problemy.


✖️ Wszystkie tego typu kłopoty należy traktować poważnie. Dzieci potrzebują fachowej pomocy ze strony dorosłych. Im wcześniej rodzice i nauczyciele zareagują  na niepowodzenia szkolne, tym korzystniej dla dziecka. Natomiast, jeżeli nie otrzyma w porę pomocy, może nastąpić blokada w uczeniu się, a niepowodzenia będą narastać.
Bardzo ważna jest tu współpraca nauczycieli i rodziców. Tylko świadomi problemów rodzice są w stanie pomóc dziecku pokonać trudności. Wskazówki nauczycieli, czasem terapeutów będą drogowskazem do pracy z dzieckiem w domu. Im wcześniej rodzice pomogą pokonać trudności, tym szybciej  dziecko przezwycięży porażki. Ponadto udowodnią oni, że  wspierają je, cieszą się z najdrobniejszych sukcesów i zawsze są w pobliżu. Liger.net.pl w swojej ofercie proponuje Państwu szereg ciekawych pomocy dydaktycznych, dzięki którym dziecko uzupełni braki, nauczy się czytać, liczyć, rozwinie wyobraźnię, zwiększy zasób słownictwa itd.


➡️ 1.    EDUKACYJNE PUZZLE – MAPA EUROPY 200 ELEMENTÓW – układanka mająca charakter tradycyjnych puzzli, które ukazują zwykle jakiś pejzaż czy tego pokroju ładne widoki. Tutaj po ułożeniu układanki, dodatkowo odgrywa rolę edukacyjną, pod kątem przekazywania dziecku wiedzy na temat europy, pod względem mapy administracyjnej, symboli i flag danego kraju w niej występującego i ich najważniejszych zabytków (jako dzieł kultury). Oprócz wiedzy i zdolności manualnych rąk przy tego rodzaju puzzlach dziecko rozwija swoje kompetencję wyobraźni, ciekawości na temat europy, punktu odniesienia z jakiej jej części się znajduję, koordynacji wzrokowo- ruchowej, która wpływa wstępnie na naukę czytania i pisania, a zapoznaną wstępną wiedzę na temat krajów europy dziecko może wykorzystać w przyszłości na zajęciach w szkole.



➡️ 2.    ENGLISH EATER – CHATTER. POMOC DO NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO – gra stworzona na zasadzie klasycznej gry planszowej z drewna, gdzie dodatkowo jej pola na których staje uczestnik, aby dotrzeć do mety, są wyjmowane. Wspomniane wyjmowane pola umożliwiają ciągłe jej zmiany pod kątem ich kolejności występowania i dodatkowo stanowią możliwość zakresu trudności gry od łatwego do trudnego, stosując ich odpowiednią ilość, stosując nie koniecznie wszystkie elementy. Elementy układa się w zagłębionym torze w całej dużej drewnianej tablicy tworzącą planszę. Na poszczególnych wyjmowanych polach są napisane rzeczowniki i polecenia, które uczestnik musi wykonać, aby przejść dalej. Rzeczowniki opisują z jakiej dziedziny musi wymienić (oczywiście w języku angielskim) wszystkie rzeczy, z którymi dotychczas się zapoznał. W przypadku polecenia musi zrozumieć i po prostu je wykonać. Gra nie tylko utrwala słówka angielskie, których się nauczyło się dziecko, ale także poznaje angielskie polecenia, z którymi może mieć styczność na lekcjach języka angielskiego w szkole. Ponadto gra rozwija naukę słówek, z których można tworzyć dłuższe wypowiedzi w tym języku obcym, zgodnie z tamtejszymi zasadami i regułami gramatycznymi, wyobraźnię u dziecka.



➡️ 3.    KRZYŻÓWKA. ZESTAW EDUKACYJNY – gra polegająca na klasycznej grze w scrable. Tutaj też mamy do czynienia z słownictwem w języku polskim i poniekąd z ich poszczególnymi literami. Na początkowo ułożonym danym wyrazie, przez zawodnika, kolejni muszą ułożyć tak dowolne słowo, aby się krzyżowało z tym pierwszym już wcześniej ułożonym. Za każdą ułożoną literę zawodnik dostaję sumę punktów, które są zapisane po kolei na danych literach. Rzecz jasna, że jeżeli zawodnik ułoży im dłuższe słowo, to i punktów będzie miał więcej. Do zestawu został dołożony słowniczek, do którego można sprawdzić czy dane słowo istnieje. Wspomniany słowniczek także pokazuje wszystkie kombinację wyrazów, które można ułożyć z liter znajdujących się w zestawie. Gra z innymi rozwija u dziecka, zakres słownictwa, myślenie o dowolnej odmianie, wyobraźnię, spostrzegawczość, umiejętność zdrowej rywalizacji.



➡️ 4
.    PUZZLE – SŁÓWKA ANGIELSKIE: ŻYWNOŚĆ. GRA EDUKACYJNA – gra umożliwiająca naukę słówek z tematyki żywności powiązaną z techniką zapamiętywania za pomocą wzroku (tzw. pamięć wzrokowa). Jest to nic innego jak dwuelementowe puzzle, składające się z elementu, na którym się znajduję się wyraz w języku angielskim, i elementu z zawierającym na nim obrazek danej żywności. Dla ułatwienia dopasowania tychże elementów układanki, jest jednakowy kolor tła dla tych elementów, czyli dla całej poszczególnej układanki. Zestaw jest przeznaczony nie mniej jednak dla dzieci, które już potrafią czytać, co stanowi dla nich utrwalenie bądź naukę słówek, przy rozwijaniu zdolności manualnych rąk.



➡️ 5.    UKŁADANKI I DOMINA Z DODAWANIEM I ODEJMOWANIEM. ZABAWY DYDAKTYCZNE – teczka posiadająca liczne ćwiczenia i zbiory zadań, ułatwiające zrozumienie wykonywania podstawowych działań z zakresu dodawania i odejmowania, małym dzieciom. Wspomniane ćwiczenia zostały zrobione w sposób układanek i domin w różnych ich występujących zakresach liczbowych, które zostały zrobione w sposób przejrzysty i łatwy, aby dziecko z łatwością w świat matematyki, który jest przedstawiany na szkolnych lekcjach. Dodatkowo w nagrodę za wykonane prawidłowo ćwiczenie, dziecko może pokolorować kolorowankę związaną z dziedziną matematyki.                        
   
Te pierwsze lata w bardzo dużej mierze rzutują na chęć do nauki w późniejszym czasie. Warto zadbać o rozwój dziecka zanim pójdzie do szkoły, korzystając przy tym z różnych pomocy dydaktycznych, pomocy logopedycznych, gier planszowych, zabawek edukacyjnych i szeregu pomocy edukacyjnych. Wasze dziecko będzie Wam za to bardzo wdzięczne.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz