➡️ Wiadomo już z poprzednich artykułów opisujących temat logopedii, że dziedzina ta zajmuje się m.in. mową człowieka, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy ta mowa jest z różnych względów zaburzona. Mamy wówczas do czynienia z terapią logopedyczną, w której logopedzi używają  różnego rodzaju materiałów i pomocy dydaktycznych, które umożliwiają naukę mówienia. Dzieje się to często w połączeniu z ćwiczeniami rozwijającymi pamięć, słuch czy wzrok.

W terapii logopedycznej często wykorzystywany jest też ruch, na którym skupimy się w tym artykule.

Zabawy i gry ruchowe są ważne dla rozwoju mowy, ponieważ dzięki nim dzieci rozwijają swoje zdolności, a także poznają zasady współdziałania w grupie, uczą się wyznaczać role społeczne, udoskonalają emocje, poszerzają swój zasób słownictwa, rozwijają kreatywność, a co za tym idzie też swoją wyobraźnię.

Przy tego rodzaju zajęciach, związanych z ruchem, także można wykorzystywać elementy logorytmiki, która dokładnie skupia się na sposobie nauki mowy, włączając do niej dodatkowo elementy ruchu i rozwijając kompetencje słuchowe. Zajęcia z logorytmiki polegają na wykształceniu cech dziecka, pod względem ruchowym (motoryka duża), co pozwala rozwijać także jego mowę (motoryka mała). Za pomocą wybranych ćwiczeń oraz gier i zabaw muzyczno-ruchowych, dziecko z dużą łatwością pozna swoje ciało, orientację przestrzenną, będzie bardziej skoncentrowane także na wykonywaniu innych czynności.

Aby móc pokazać dokładniej, jak w terapii logopedycznej wyglądają takie zabawy i gry ruchowe, poniżej przedstawiamy kilka pomysłów wraz z pomocami i materiałami, umożliwiającymi przeprowadzenie takich zabaw i gier.

ZABAWY I GRY RUCHOWE W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ:

➡️ MOSTEK – to zabawa polegająca na pokonywaniu wybranej trasy, wyznaczonej poprzez różne powierzchnie, po których trzeba się odpowiednio poruszać. Za pomocą kostki, na której zostały naniesione odpowiedniki poszczególnych powierzchni mostka i po wyrzuceniu kostką, dziecko musi znaleźć się bezpośrednio na tej powierzchni, która została pokazana na kostce. Dziecko w ten sposób uczy się rozumienia poleceń wydawanych przez osobę dorosłą, rozwijając jednocześnie zdolności ruchowe i sensoryczne.

➡️ OBRAZKI – gra umożliwiająca wykorzystanie zmysłu wzroku, rozwijająca motorykę dużą, a także pamięć i uwagę. Gra polega na odnajdywaniu danego obrazka, wybranego za pomocą kostki. Tutaj oprócz rozwoju zdolności manualnych, a także sensorycznych, objawiających się rozumieniem poleceń, dziecko uczy się również umiejętności przeprowadzania prawidłowej analizy myślowej i różnicowania.

➡️ SANIE – zabawa w wykorzystaniem elementów logorytmiki, ukazująca działanie i wpływ rytmu na wykonywany ruch. Zabawę można przeprowadzać na śniegu, lecz nie jest to warunek konieczny, ponieważ można tutaj wykorzystać np. wrotki, rolki, czy nawet deskorolkę. Dorosły ciągnie dziecko w tempie szybkim lub wolnym - w zależności od wydawanego przez dziecko dźwięku, oddając realistycznie rytm, poprzez technikę ciągnięcia. Dziecko przy tym uczy się rozumienia tak naprawdę "nienamacalnego" dźwięku.

MATERIAŁY I POMOCE UMOŻLIWIAJĄCE PROWADZENIE ZABAW I GIER RUCHOWYCH W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ:

 

➡️ CHUSTA ANIMACYJNA TARCZA – pomoc umożliwiająca rozwój zdolności manualnych, ze szczególnym uwzględnieniem ruchów precyzyjnych. Jest to materiał, na którym została przedstawiona tarcza, z poszczególnymi polami, na których widnieją punkty. Do zestawu dołączone są woreczki przeznaczone do rzucania na rozwieszoną tarczę. Najtrudniej jest zdobyć najmniejsze pole w samym środku tarczy. Nie mniej jednak motywacja dziecka do osiągnięcia celu wzrasta. Poprzez zabawę, dziecko uczy się wykonywania ruchów precyzyjnych, kształtuje uwagę i koncentracje oraz uczy się zasad zdrowej rywalizacji.  Dzięki temu dziecko poprzez integrację społeczną z innymi zawodnikami, doskonali swoje umiejętności manualne, koordynacyjne, planując przy okazji siłę oraz taktykę w rzucie woreczkiem.

➡️ ŚCIEŻKA SENSORYCZNA (zamykana i otwierana) – ścieżka rozwijająca umiejętności chodzenia po różnym podłożu (w przypadku ścieżki otwieranej, można ją wypełnić różnym tępokrawędzistym materiałem sypkim). Po jej rozłożeniu, można z niej korzystać na boso, co daje więcej bodźców zmysłowych. W przypadku tych odmian ścieżek, w których również można dosypać dowolny materiał (w przypadku otwartej odmiany ścieżki), pozwala na stymulację wielozmysłową, wzmacniając przy tym mięśnie i planowanie ruchu, a także koordynację z wykorzystaniem niestabilnego podłoża.

➡️ MATA ANIMACYJNA (SZACHOWNICA) – podobnie, jak ścieżka sensoryczna, także i mata, sprzyja rozwojowi koordynacji ruchowej, tylko tutaj dodatkowo mamy możliwość poruszania się po macie w różnych kierunkach, w przeciwieństwie do wyznaczonej jednej drogi (w przypadku ścieżki). Na powierzchni rozciągniętej maty animacyjnej, mamy możliwość przemieszczania się po niej w różne strony, a po zbliżeniu do danej krawędzi, dziecko spostrzega zmniejszenie możliwości poruszania się po niej do pięciu, czy nawet trzech stron. Ćwiczenie uczy dziecko, że po podanej powierzchni można się poruszać, ale tylko do pewnego momentu.

➡️ MATA RZUT DO CELU – kształtuje zdolności manualne i precyzję wykonywanych czynności. Podobnie, jak w przypadku CHUSTY ANIMACYJNEJ (TARCZA), tutaj również zaznaczone są pola z odpowiednio rosnącą ku środkowi punktacją. Mata rzut do celu zamiast różnorodnych kolorów, posiada naniesione linie, na jednolitym tle, pokazujące granice wysokości punktacji. Dzięki temu dodatkowo dziecko jeszcze bardziej wyraziście spostrzega różnice, ale tutaj zadanie jest utrudnione poprzez wyeliminowanie kolorystyki.

➡️ TUNEL ELASTYCZNY GIGANT – umożliwia dziecku naukę poznawania różnych miejsc w otoczeniu. Ćwiczenia z użyciem tunelu uczą dziecko wykorzystywania siły, zapewniając jednocześnie mocny docisk do ciała i wskazując dziecku właściwe ułożenie ciała. Przeciskanie się przez tunel kształtuje koordynację, a także uczy jak przechodzić przez wąskie przejścia, planując ułożenie ciała.

➡️ PANEL SENSORYCZNY – umożliwia rozwój dziecka z wykorzystaniem wiedzy i praktyki. Poprzez poznanie podstawowych zasad związanych z cyframi, kształtami, przedmiotami, które osobno występują na odpowiednim panelu, dziecko musi przedstawić, czy potrafi wykorzystać prawidłowo swoją wiedzę w praktyce. Za pomocą rąk i przyrządów dziecko musi poprzekładać poszczególne elementy danego panelu ściennego zgodnie z zadanym mu poleceniem. W ten sposób rozwija zdolność manualną z wykonywaniem czynności w przestrzeni, dodatkowo uczy się posługiwania się przyrządami w pionowej pozycji, kształtując układ ręki i dłoni.

 

Po więcej pomysłów i inspiracji z zakresu zabaw i gier ruchowych wykorzystywanych do terapii logopedycznej, zapraszamy do naszego sklepu.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz