➡️ Dziecko to największy skarb rodziców, który wnosi wiele radości i miłości do każdej rodziny. Samo też potrzebuje uśmiechu, łagodnej i czułej rozmowy, zabawy, pieszczot – po prostu miłości i bezwarunkowej akceptacji. To właśnie rodzice przede wszystkim powinni czuwać nad prawidłowym rozwojem i wychowaniem swoich pociech i to już od narodzin. Należy zwrócić uwagę, że każde dziecko rozwija się inaczej, ma inne potrzeby, inne tempo rozwoju.

✅ Starajmy się stworzyć naszym dzieciom środowisko, które będzie pobudzać je do wszechstronnego rozwoju. Dodatkowo starajmy się dbać o inteligencję emocjonalną, językową, interpersonalną i wrażliwość na sztukę oraz zarezerwować czas na sport.

✅ W artykule więcej uwagi poświęcimy dzieciom w wieku przedszkolnym. Okres ten pełni bardzo ważną rolę w życiu dziecka, ponieważ jest to czas jego stopniowego oddzielania się od opiekunów. Rozwija się samokontrola, poczucie odrębności i autonomii. W tym czasie należy zwrócić baczną uwagę na różne aspekty rozwoju. I tak, pod względem fizycznym nasz przedszkolak staje się coraz sprawniejszy, wykonuje tzw. ruchy precyzyjne (chwyta drobne przedmioty), samodzielnie ubiera się, coraz sprawniej chodzi po schodach, kopie i chwata piłkę, umie jeździć na rowerku, układa puzzle z kilku kawałków itp. Wspólne zabawy ruchowe, manualne, angażowanie dziecka do pomocy w domu to właściwy kierunek aby zadbać o rozwój fizyczny.

✅ Wiek 4 – 6 lat to czas, w którym bardzo intensywnie rozwijają się umiejętności językowe (mowa) – co ma ogromny wpływ na poznawanie otoczenia. Dzięki kompetencjom językowym dziecko komunikuje się, zadaje pytania, uczy się czytać. Trzeba uważnie słuchać dziecka, rozmawiać, czytać książeczki, grać w gry planszowe, aby wzbogacać jego słownictwo. W razie niepokojących objawów należy zgłosić się z dzieckiem do logopedy. Tam otrzymamy diagnozę, poradę lub specjalista zaproponuje terapię. Warto tu dodać, że jeśli odpowiednio wcześnie rozpoczniemy terapię logopedyczną,  tym szybciej dziecko będzie prawidłowo mówiło.

✅ Przedszkolak spędza coraz więcej czasu z rówieśnikami, a to kształtuje jego rozwój społeczny, czyli nic innego jak zmiany w relacjach z inni ludźmi (rówieśnikami). I teraz to oni odgrywają ważną rolę w jego życiu. I znowu ważna rola rodziców, aby czuwali nad prawidłowym przebiegiem tych relacji. To, jakie relacje nawiąże dziecko w tym czasie, będzie miało przełożenie na przebieg jego dalszego życia – jeśli będzie otwarte w stosunku do innych, to w życiu dorosłym nie będzie miało problemów z odnalezieniem się w nowym środowisku czy nieznanej dotąd sytuacji.

✅ W tym okresie życia, dziecko nabiera też świadomości towarzyszących mu emocji, potrafi rozpoznać i zrozumieć uczucia innych, a także ocenić co było powodem takiej, a nie innej reakcji emocjonalnej. Jest to również czas, kiedy dziecku towarzyszy wiele zróżnicowanych uczuć, z jakimi nie jest w stanie samo sobie poradzić. Aby pozbyć się tych nieprzyjemnych odczuć może np. obgryzać paznokcie, kopać, pluć, uciekać, używać niestosownych słów. W takiej sytuacji trzeba bezwzględnie pomóc dziecku poprzez rozmowy, wspólne czytanie i omawianie zachowań bohaterów, gry i zabawy poprzez które dziecko nauczy się odróżniać i nazywać emocje. Jak widzimy jest to czas wielu zmian w różnych obszarach funkcjonowania. Aby nasza pociecha mogła się prawidłowo rozwijać, należy ją wspierać. Trzeba dać dziecku przestrzeń do samodzielności, nauczyć wykorzystywania wyobraźni, zachęcać do współpracy z rówieśnikami, aktywnie spędzać czas z dzieckiem, uczyć nazywania emocji, zachęcać do pomocy w pracach domowych, dawać komunikaty zwrotne, wspierać kreatywność. Trzeba pamiętać, że w późniejszym okresie życia trudno będzie „nadrobić” pewne zaległości albo może to być wręcz niemożliwe.

✅ Należy pamiętać również o tym, że rozwój ma być zrównoważony, nie można „przebodźcować” dziecka i nakładać na nie zbyt dużo obowiązków. Niestety niektórzy rodzice ulegają presji otoczenia zapisując je na szereg zajęć dodatkowych. Inną przyczyną „przebodźcowania” jest zbyt swobodny dostęp do komputera i telewizora. Następuje w ten sposób brak równowagi między aktywnością, a wypoczynkiem. Taka wzmożona aktywność jest dużym stresem dla małego człowieka i ma negatywny wpływ na jego rozwój. Konsekwencją tego są problemy emocjonalne, społeczne i ogólnie zdrowotne.

➡️  Dlatego trzeba indywidualnie podchodzić do swojego dziecka, pamiętając o tym, że każde rodzi się z innymi cechami tj. temperament, budowa ciała, naturalne predyspozycje. Najlepsze, co można zrobić, to obserwować, wspierać rozwój – w tempie jakie jest dla niego właściwe. Jeżeli coś wzbudzi niepokój rodziców, należy skonsultować się ze specjalistą aby zaczerpnąć fachowej porady. Aby prawidłowo wspierać rozwój dziecka na wielu płaszczyznach, proponujemy kilka przykładowych produktów. Oto one:

WYKLUCZANIE ZE ZBIORU. ZESTAW – zestaw umożliwiający naukę spostrzegania, rozumienia i wyodrębniania przez dziecko elementów nie pasujących do danego zbioru. Każdy zbiór został przedstawiony na osobnej wąskiej karcie. Składa się on z czterech elementów, przedstawionych w formie obrazka. Na obrazku odnajdziemy m.in. zwierzęta i przedmioty, które otaczają naszą rzeczywistość. Dziecko po prostu ma pokazać element (1 z 4), który nie pasuje do pozostałych trzech elementów z danego zbioru. Dzięki temu maluch przygotowuje się do nauki czytania i pisania, rozwijając jednocześnie swoją percepcję. Uczy się także określania trzech cech wspólnych obiektów oraz umiejętności odróżniania i wykluczania ze zbioru.

ROZUMIENIE SYTUACJI. ZESTAW – zestaw, w którym zawarto wskazówki pomocne dla dziecka do tworzenia narracji, rozumienia pytań, czy wysuwania właściwych wniosków. Brakujące elementy są przymocowane w sposób tymczasowy do wybranego obrazka. Zadaniem dziecka jest oderwanie jednego z trzech zaproponowanych elementów przy danym obrazku oraz dopasowanie w to miejsce innego, właściwego. Przy użyciu tej pomocy, dziecko rozwija zdolności budowania opowiadania (rozwija składnię), rozumienia kontekstu sytuacyjnego i wnioskowania, a więc umiejętności niezbędnych do nabywania kompetencji szkolnych.

SZEREGI. ZESTAW – to pomoc uzmysławiająca, na czym polega linearne uporządkowanie  głosek w słowach i liter w wyrazach. Na kartach zestawu, zostały przedstawione poszczególne obrazki w różnych etapach ich uzupełniania, począwszy od małej ilości elementów, aż do utworzenia całego obrazka. Stosując taka metodę, dziecko ma możliwość poznawania poszczególnych etapów powstawania danego obrazka, co w konsekwencji przyczyni się do opanowania przez nie właściwego porządku wypowiedzi. Problemy z szeregowaniem znaków językowych spotyka się często u osób z afazją, u dzieci z autyzmem, alalią, afazją dziecięcą, u uczniów z dysleksją, a także u osób uczących się języków obcych.

STYMULACJA ROZWOJU FUNKCJI POZNAWCZYCH W WIEKU NIEMOWLĘCYM. ZESTAW – to pomoc stymulująca narząd wzroku już u bardzo małych dzieci. Poprzez zastosowanie kontrastowych ilustracji, dziecko w sposób szczególny skupia na nich swój wzrok, koncentrując się na zadaniu. Ćwiczenie takie można przeprowadzić nawet u niemowlęcia w pozycji leżenia na brzuchu, co w konsekwencji powoduje wymierne rezultaty: powoduje umiejętność skupiania wzroku, wyodrębniania oczu i ust oraz ich śledzenia, a także podążania za poruszającym się obrazem w pozycji leżącej na brzuchu.

SEKWENCJE 2. ZESTAW – kontynuacja części pierwszej tego zestawu. Ćwiczenia zawarte w tym zestawie, polegają na pokazaniu dziecku pewnego ciągu elementów, które dziecko ma zapamiętać w odpowiedniej kolejności (zgodnie z przedstawionym na karcie ułożeniem). Służą do tego kolorowe obrazki, znajdujące się w zestawie. Ważne jest aby zachować powtarzalność elementów, ponieważ stanowi to o poprawności danej sekwencji. Zestaw umożliwia prowadzenie przez terapeutę ćwiczeń rozwijających naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie oraz samodzielne tworzenie sekwencji.           

 

Zauważcie, że pomoce te to nie przesadnie skomplikowane zadania, z którymi Wasze dziecko będzie miało problem. Pomysły, zawarte w zestawach, bazują na intuicyjnych dla malucha sytuacjach, przez co bardzo dobrze wpływają na rozwój w początkowej fazie kształtowania się procesów zachodzących w ośrodkowym układzie nerwowym.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz