Zaproponowany program to ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Program przeznaczony jest do realizacji w pracy terapeutycznej w przedszkolach masowych, z grupami integracyjnymi oraz w przedszkolach integracyjnych, jak również w zajęciach terapeutycznych w klasach młodszych szkół podstawowych i specjalnych.
Celem programu jest umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, w warunkach przedszkola ogólnodostępnego, kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.
Pełna realizacja tego celu da pedagogom możliwość stworzenia optymalnego planu psychostymulacji dzieci niepełnosprawnych i przygotowanie ich do względnie niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie.
W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętności poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Nie każde dziecko przebywa tę trudną i pełną wyzwań drogę w taki sposób, jak byśmy tego oczekiwali. Przyczyny są różne. Dziecko może znajdować się pod wpływem różnych czynników patogennych, takich jak:
1. Geny (zaburzenia programu genetycznego).
2. Czynniki szkodliwe, działające na dziecko w okresie prenatalnym:
- niedotlenienie;
- zatrucie;
- wirusowe zakażenia płodu;
- awitaminozy i niedotlenienie matki w czasie ciąży;
- wylewy śródczaszkowe w czasie porodu i po porodzie;
- bezpośrednie urazy czaszki.
3. Przedwczesny poród.
4. Infekcje i choroby zakaźne przebyte we wczesnym dzieciństwie:
- zapalenie mózgu;
- zapalenie opon mózgowych;
- zaburzenia gruczołów dokrewnych.
Autorzy: Franczyk Anna
Krajewska Katarzyna
Polecamy terapeutom pracującym z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.