Zestaw pomocy Czytanie przez naśladowanie został opracowany dla dzieci i osób, u których diagnozuje się problemy z opóźnionym rozwojem mowy.
Z tej pomocy mogą korzystać w pracy terapeutycznej:
- dzieci zdrowe na początku czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną,
- dzieci z trudnościami w nauce czytania w klasie I,
- dzieci i osoby dorosłe z zaburzeniami procesu komunikacji.
W skład zestawu wchodzą:
- 36 zdjęć twarzy - po 6 zdjęć na każdą samogłoskę,
- 6 dużych i 12 małych samogłosek.
Dlaczego czytanie przez naśladowanie jest tak ważne dla terapii i właściwego rozwoju dziecka?
Już od około 5. miesiąca życia, dziecko koncentruje swoją uwagę na ustach osoby mówiącej do niego. Potrafi już wówczas na podstawie mimiki i układu ust rodzica, naśladować jego ruchy artykulacyjne. Dzięki przyglądaniu się wyrazistej artykulacji na twarzy, możliwe jest nabywanie mowy.
Kontakt twarzą w twarz jest niezwykle istotny, aby dziecko w prawidłowy sposób nabyło nie tylko wzorców językowych, ale także nauczyło się naśladowania słów i zwrotów. Następstwem nabycia tej umiejętności, jest pojawienie się u niego intencji komunikacji, a także chęć zwerbalizowania swoich myśli.
Czytanie przez naśladowanie jest niezwykle pomocnym narzędziem w terapii dzieci i osób z afazją, alalią, Zespołem Downa oraz w terapii autyzmu i Zespołu Aspergera.
Dzieci ze spektrum autyzmu mają szczególną trudność w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego.
Autor: Agata Cieszyńska-Dębicka