Rozwój zdolności manualnych u dzieci
Koordynacja ruchowa jest jednym z najważniejszych elementów składowych motoryki wpływającej na poziom funkcjonowania dziecka, obok rozwoju mowy. Koordynacja ruchowa to fundament sprawności fizycznej, zdolność do wykonywania złożonych przestrzennie i czasowo ruchów. Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia zdolności wzrokowych z ruchowymi. U dzieci w wieku przedszkolnym jest ona zaburzona, objawia się małą precyzją ruchów oraz trudnościami w wykonywaniu prostych czynności.
W tym celu zaleca się bawienie i ćwiczenie zdolności manualnych z dziećmi za pomocą zabawek dydaktycznych.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa>
Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją mają trudności w zakresie samodzielnego ubierania się, prawidłowego chwytania, utrzymywania równowagi, posługiwania się podstawowymi narzędziami oraz wykonywaniem prac plastycznych. Koordynacja wzrokowo-ruchowa może być definiowana jako reakcja rąk na to, co widzą oczy. Jest ona złożoną umiejętnością poznawczą, ponieważ wymaga prowadzenia rąk zgodnie z bodźcami. Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej jest szczególnie ważny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Wszystkie codzienne czynności wymagają koordynacji wzrokowo-ruchowej dlatego ważna jest jej stymulacja i poprawa. Koordynacja wzrokowo-ruchowa rozwija się głównie w okresie niemowlęcym, rozwija przy tym poważne i precyzyjne zdolności motoryczne. Wszelkie zmiany w zakresie systemów wizualnych i motorycznych mogą znacząco wpływać na koordynację. Słaba koordynacja ręka-oko może mieć wpływ na różny obszar działań, które prowadzą do zaburzeń rozwojowych.
Koordynacja ruchowa jest zakodowana w błędniku, umiejscowionym w środkowej części ucha. Błędnik odpowiada za równowagę, aby go polepszyć należy regularnie dbać o aktywność fizyczną.Koordynacja ruchowa wykształca się u dziecka w okresie szkolnym, dlatego tak ważna jest aktywność ruchowa dzieci i zajęcia wychowania fizycznego.