Motoryka duża obejmuje ruchy angażujące całe ciało. Stanowi ona bazę rozwojową dla motoryki małej i grafomotoryki. Do przykładowych ruchów zaliczanych do motoryki dużej zaliczyć możemy pływanie, bieganie, chodzenie, grę w piłkę i wiele innych. W sklepie Liger oferujemy ćwiczenia i zabawki do rozwoju motoryki dużej dla dzieci z dysfunkcjami. Sprawdź nasz asortyment!
Rozwój fizyczny dzieci z dysfunkcjami
Zmysły kształtowane są u dziecka już we wczesnym etapie życia płodowego. Do podstawowych zaliczamy: zmysł dotyku, zmysł przedsionkowy (ruch ciała) oraz ruch proprioceptywny (świadomość własnego ciała). W trakcie rozwoju mózgu zmysły te zaczynają ze sobą współoddziaływać, co jest niezbędne do właściwej interpretacji bodźców napływających z zewnątrz. U dziecka z dysfunkcją integracji sensorycznej, zmysły współpracują w sposób zaburzony, odbierając zmysły za słabo lub zbyt silnie. Układ nerwowy nie potrafi skoordynować ich działania.
Jak rozpoznać zaburzenia w rozwoju motoryki dużej u dziecka?
Zaburzeń integracji sensorycznej można dopatrywać się w okresie niemowlęcym, kiedy dziecko odczuwa niepokój z braku zrozumienia położenia i ruchu swojego ciała. Nie wie, jakie ruchy wykonuje jego głowa, ponieważ bodźce płynące z mięśni, stawów i układu nerwowego nie są precyzyjnie przetwarzane. Kiedy pojawiają się złożone gry i zabawy, dzieci z dysfunkcjami integracji sensorycznej nie rozumieją zasad i mają kłopot z planowaniem złożonych czynności. Dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej trudniej się przystosować do nowych sytuacji, mają problemy z koncentracją.
Prawidłowy rozwój motoryki dużej ma ogromne znaczenie, jako że na świat nie przychodzimy z wykształconym rozwojem fizycznym. Pierwsze zaburzenia z nią związane możemy zauważyć już w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym, kiedy dziecko np. ma większe niż normalnie problemy z podnoszeniem główki, siadaniem lub z pierwszymi próbami samodzielnego stania.
Zaburzenia motoryki dużej u dziecka - do czego się przyczyniają?
Dzieci z zaburzonym rozwojem motoryki dużej mają tendencję do unikania zabaw ruchowych, a do tego nie do końca panują nad swoją szybkością i siłą. Częstym objawem są również nieskoordynowane ruchy, połączone z problemami z równowagą. Problematyczna jest również koordynacja wzrokowo-ruchowa, co widać np. podczas gier zespołowych. To najczęstsze zaburzenia, jakie pojawiają się, gdy nie do końca prawidłowo rozwinie się motoryka duża. Ćwiczenia wspomagające nie są jednak na szczęście zbyt skomplikowane i mogą przybrać formę zabawy z maluchami.
Skutkiem psychologicznym zaburzeń jest wycofanie, agresja, frustracja, niska samoocena i poczucie własnej wartości. Pomocy w leczeniu dziecka z objawami zaburzeń integracji sensorycznej należy szukać u terapeutów odpowiednio ku temu wykwalifikowanych. Nieprawidłowe oddziaływania, przełamywanie ograniczeń dziecka na siłę może być dla dziecka szkodliwe, stąd istotne jest stopniowanie trudności przy wdrażaniu terapii integracji sensorycznej.
Znaczenie zabawek i ćwiczeń w rozwoju motoryki dużej u dziecka
W sklepie internetowym Liger oferujemy zabawki, dzięki którym można uatrakcyjnić sesje terapeutyczne z dziećmi lub znaleźć odpowiednie akcesoria do pracy nad rozwojem dziecka w domu. Oferujemy m.in. beczki terapeutyczne, huśtawki sensoryczne, czy też deski rotacyjne. Pomagają one rozwinąć orientację, skoordynować równowagę i dodać dziecku pewności siebie w związku z poprawą rozwoju.
Ćwiczenia i zabawki do rozwoju motoryki dużej w sklepie Liger
W budowaniu naszego asortymentu stawialiśmy na rozwiązania sprawdzone już wcześniej w czasie terapii z dziećmi. Będą one dobrym wsparciem dla pracy w profesjonalnym gabinecie, a także podczas zabaw w domu, które mogą dać niesamowite efekty. Dziecko, ćwicząc rozwój motoryki dużej w domu, w towarzystwie rodziców, może osiągnąć wspaniałe rezultaty i spędzić wyjątkowy czas z najbliższymi mu osobami.