Czytanie przez naśladowanie. Zestaw
Zestaw pomocy Czytanie przez naśladowanie został opracowany dla dzieci i osób, u których diagnozuje się problemy z opóźnionym rozwojem mowy.
Metoda Krakowska jest stosunkowo młodą, ale jednocześnie wyjątkowo skuteczną metodą terapii wspierającą rozwój dzieci. Jest to terapia neurobiologiczna, której celem jest stymulacja wszystkich funkcji poznawczych dziecka poprzez naśladowanie kolejnych etapów rozwoju dzieci zdrowych. Stosowana między innymi u dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i innymi zaburzeniami genetycznymi powodującymi problemy rozwojowe. Za twórczynię Metody Krakowskiej uważa się prof. dr hab. Jagodę Cieszyńską. Na czym polega metoda i jakie pomoce edukacyjne będą w niej niezbędne?
Założenia Metody Krakowskiej opierają się o twierdzenie, że mózg dziecka kształtowany jest przede wszystkim przez czynniki środowiskowe, a nie genetyczne. Dlatego dzięki odpowiedniej stymulacji i pomocom sensorycznym można wpłynąć na jego prawidłowy rozwój. Metoda Krakowska zakłada, że nawet dziecko cierpiące z powodu zaburzeń rozwojowych może być przeprowadzone przez wszystkie etapy rozwoju typowe dla dziecka w normie intelektualnej, o ile poprowadzi się je z użyciem odpowiednich technik i terapii. W tym przypadku nie będzie mieć znaczenia wiek kalendarzowy dziecka, a jedynie jego wiek rozwojowy i poziom poszczególnych umiejętności.
Podstawą Metody Krakowskiej jest rozwój mowy dziecka poprzez naukę czytania i komunikacji. Co ważne, metoda ta nie skupia się wyłącznie na czytaniu, ale sama jego nauka jest ważnym elementem terapii pozwalającym na to, by dzieci zrozumiały i nauczyły się innych pojęć, w tym także komunikacji.
Metoda Krakowska jest terapią skierowaną przede wszystkim do dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, w tym dzieci autystycznych (zobacz zabawki dla dzieci z autyzmem), z zespołem Aspergera czy zespołem Downa. Metodę można stosować także wśród dzieci w normie intelektualnej, aby wspomóc ich prawidłowy rozwój.
Wykorzystywane pomoce terapeutyczne do Metody Krakowskiej umożliwiają stymulację zewnętrzną funkcji poznawczych u dziecka, co przekłada się na pobudzenie i kształtowanie jego rozwoju. Podstawowym założeniem Metody Krakowskiej jest stworzenie w umyśle dziecka indywidualnego systemu językowego umożliwiającego porozumiewanie się.
Wśród pomocy dydaktycznych istotnych dla Metody Krakowskiej wymienić należy przede wszystkim materiały do stymulacji słuchowej, programowania języka (np. sekwencje słuchowe), ćwiczenia stymulujące pracę lewej półkuli mózgowej, zabawy ze znajdowaniem różnic i podobieństw, czytanie sylabowe, układanki tematyczne oraz pełne zestawy sekwencyjne bazujące na analizie wzrokowej, potrzebie koncentracji i rozumienia zależności pomiędzy przedmiotami i obrazami. Takie zestawy mają wspomóc rozumienie zależności przyczynowo skutkowych oraz naukę poprzez naśladownictwo umiejętności, które sprawiają najwięcej problemów.
Pomoce logopedyczne są niezbędnymi narzędziami w trakcie prowadzenia terapii u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi Metodą Krakowską.
W sklepie Liger proponujemy pomoce do stymulacji słuchowej, językowej oraz rozumieniu zależności przyczynowo skutkowych. W pracy z logopedą przydatne będą zatem takie pomoce jak: zestaw do ćwiczenia pamięci sekwencyjnej i symultanicznej, zestaw do ćwiczeń gestów artykulacyjnych, różnego rodzaju układanki tematyczne lewo i prawopółkulowe, symulacje pomocne w rozróżnianiu emocji oraz relacji społecznych.
Zestaw pomocy Czytanie przez naśladowanie został opracowany dla dzieci i osób, u których diagnozuje się problemy z opóźnionym rozwojem mowy.
Zestaw Gesty wizualizacyjne inaczej gesty artykulacyjne, to przedstawienie głosek w sylabach, poprzez ruch jednej dłoni, któremu towarzyszy wypowiadanie samogłoski i spółgłoski w sylabie.
Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej i symultanicznej to pomoc stymulująca zarówno półkulę prawą, jak i lewą.
Pomoc do ćwiczeń Gdzie jest A została stworzona dla dzieci rozpoczynających naukę czytania.
Obrazkowe sylaby - PA MA to pomoc logopedyczna i dydaktyczna składająca się z dużej tablicy oraz 20 obrazków z rzeczownikami.
Pomoc Kategoryzacje obrazkowe sukcesywnie wykorzystuje się podczas terapii w pracy z dziećmi z różnymi problemami, także z problemami komunikacyjnymi.
Zestaw zawiera 25 kwadratów z tworzywa w trzech kolorach oraz książeczkę z wzorami do układania.
Układanki tematyczne dla dzieci od trzeciego do szóstego roku życia mogą być wykorzystane zarówno do stymulacji, jak i terapii w sytuacji zakłóceń rozwoju.
Analogia to metoda rozumowania, w której szuka się tych samych relacji w różnych sytuacjach, bądź stosuje się te same schematy rozumowania w odmiennych warunkach.
Pomoc Połówki - ćwiczenia linearnego przetwarzania przeznaczona jest dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania.
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech).
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów obiektów, cech).
„Fleksja - postacie” to pomoc przeznaczona do badania poziomu opanowania prawidłowej odmiany rzeczowników przez przypadki i ćwiczeń utrwalających użycie form fleksyjnych.
Fleksja – pokarmy, napoje, przedmioty” to pomoc przeznaczona do badania poziomu opanowania prawidłowej odmiany rzeczowników przez przypadki i ćwiczeń utrwalających użycie form fleksyjnych.
Zestaw przeznaczony jest do ćwiczeń prawidłowej odmiany przymiotników przez rodzaje: męski, żeński i nijaki.
Zestaw składa się z 40 kartoników o wymiarach 10x15 cm, 42 etykietek ze zdaniami oraz 8 etykietek z wyrażeniami przyimkowymi.
Ćwiczenia uwagi słuchowej dla dzieci trzy, cztero i pięcioletnich.
„Emocje i relacje społeczne – stymulacja” to zbiór obrazków sytuacyjnych, dzięki którym terapeuci mogą ćwiczyć umiejętność rozumienia i nazywania emocji i norm społecznych zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi.
Ćwiczenia planowania ruchu ręki przygotowują do nauki pisania, stymulują sprawność manualną oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Książka jest skierowana do terapeutów wczesnej interwencji, pediatrów i psychiatrów dziecięcych, logopedów, pedagogów, nauczycieli przedszkolnych, rodziców i opiekunów dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, a także do studentów: pedagogiki, pedagogiki specjalnej, logopedii, polonistyki z logopedią, wychowania przedszkolnego i nauczania wczesnoszkolnego.
Metody wywoływania głosek to pozycja przeznaczona przede wszystkim dla logopedów, nauczycieli przedszkola, studentów i rodziców dzieci z wadami wymowy oraz niezakończonym rozwojem mowy.
Zestaw pomocy Przyimek "do" i "w" pozwala dzieciom na utrwalenie wyrażeń przyimkowych. W praktyczny sposób wskazuje, jak posługiwać się wyrażeniami przyimkowymi.
Pomoc Rozumienie Sytuacji może być wykorzystywana do różnych rodzajów terapii, m.in. do terapii logopedycznej, dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej ale także do ćwiczeń dla dzieci bez problemów rozwojowych, u których nastąpiło przestymulowanie wysokimi technologiami zaburzającymi kompetencję językową.