Logopedia i diagnoza

Diagnoza stanowi podstawę terapii integracji sensorycznej, nastawionej na rozwój i ćwiczenie kinestetycznych zdolności dziecka. Terapia ta nazywana jest “naukową zabawą”, gdyż podczas sesji z certyfikowanym terapeutą obserwuje się dziecko w sytuacji zabawy różnymi, przygotowanymi przedmiotami lub w określonych sytuacjach (huśtanie się, jazda na deskorolce). Poprzez zabawę dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego. Terapia nie służy nauce konkretnych umiejętności, ale usprawnia system sensoryczny i procesy układu nerwowego, które stanowią bazę do rozwoju umiejętności. W toku ćwiczeń terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia zakresu motoryki czy koordynacji wzrokowo-ruchowej. Służą temu odpowiednie techniki, eliminowanie, wyhamowanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców.

Jak diagnozować metodami integracji sensorycznej?

Założenia teorii integracji sensorycznej opierają się na neurologii i teorii zachowania. Bazują na takich tezach jak:

  • Plastyczność neuronalna - zdolność mózgu do zmian i modyfikacji.
  • Sekwencyjny rozwój procesów integracji sensorycznej - rozwój w oparciu o podstawowe zachowania wcześniej wykształcone.
  • Integralność systemu nerwowego - ewaluacja mózgu z niższych systemów na wyższe, wzajemna zależność między ośrodkami podkorowymi i korowymi.
  • Reakcje adaptacyjne - właściwe reakcje na wymogi środowiska.
  • Wewnętrzny pęd dziecka do rozwoju - naturalna potrzeba dostarczania bodźców.

Gabinet badań do diagnozy sensorycznej musi zapewniać wymaganą przestrzeń do zadań ruchowych. Powinien znajdować się tam wyposażony odpowiednio kącik zabaw dla dzieci. W gabinecie musi być materac, deska rotacyjna, duża piłka oraz zapewnienie odpowiednich dźwięków do postawienia diagnozy.


  • 92,38 zł
    92,38 zł

    Kwestionariusz obrazkowy wraz z Kartą badania mowy jest owocem wieloletnich doświadczeń z pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z wadami wymowy, zarówno w normie intelektualnej, jak i z obniżoną sprawnością umysłową.

    Kwestionariusz obrazkowy wraz z Kartą badania mowy jest owocem wieloletnich doświadczeń z pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z wadami...

  • 54,29 zł
    54,29 zł

    Test do badań przesiewowych pozwala dokonać wstępnej oceny mowy dzieci w wieku od 3 do 6 roku życia.

    Test do badań przesiewowych pozwala dokonać wstępnej oceny mowy dzieci w wieku od 3 do 6 roku życia.

  • 202,44 zł
    202,44 zł

    Zestaw Lateralizacja jest niezbędnym narzędziem dla każdego nauczyciela w przedszkolu, który dokonuje badań gotowości szkolnej. Okaże się także bardzo pomocny dla nauczycieli wczesnoszkolnych oraz logopedów. Dzięki wciągającej zabawie osoba diagnozująca bez trudu oceni lateralizację czynności ruchowych u dziecka. Takie badanie jest konieczne w okresie,...

    Zestaw Lateralizacja jest niezbędnym narzędziem dla każdego nauczyciela w przedszkolu, który dokonuje badań gotowości szkolnej. Okaże się także bardzo...

  • 159,05 zł
    159,05 zł

    100-wyrazowy Test Artykulacyjny autorstwa dr Ewy Krajny jest pierwszym w języku polskim standaryzowanym testem do badania wymowy dzieci w wieku przedszkolnym, dysponującym tabelami liczbowo wyrażonych norm porównawczych. Test został opracowany dla logopedów. 

    100-wyrazowy Test Artykulacyjny autorstwa dr Ewy Krajny jest pierwszym w języku polskim standaryzowanym testem do badania wymowy dzieci w wieku...

  • 43,81 zł
    43,81 zł

    Zestaw obrazków wraz z nazwami zawierającymi komplet fonemów polskich.

    Zestaw obrazków wraz z nazwami zawierającymi komplet fonemów polskich.

    Dodaj do koszyka
    I
  • 30,48 zł
    30,48 zł

    Kwestionariusz ten może być wykorzystywany do diagnozy logopedycznej dzieci przedszkolnych i szkolnych.

    Kwestionariusz ten może być wykorzystywany do diagnozy logopedycznej dzieci przedszkolnych i szkolnych.

  • 40,00 zł
    40,00 zł

    Książka jest rezultatem wieloletnich doświadczeń Autorek, na co dzień zajmujących się terapią dzieci afatycznych.

    Książka jest rezultatem wieloletnich doświadczeń Autorek, na co dzień zajmujących się terapią dzieci afatycznych.

  • 16,19 zł
    16,19 zł

    Książka „Twardy orzech do zgryzienia”. Rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych. Ćwiczenia nie tylko dla dzieci z dysleksją jest narzędziem pomocnym w budowaniu kompetencji językowej u dziecka.

    Książka „Twardy orzech do zgryzienia”. Rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych. Ćwiczenia nie tylko dla dzieci z dysleksją jest narzędziem pomocnym...

  • 34,96 zł
    34,96 zł

    Ładnie mówię głoski sz, ż, cz, dż to pomoc logopedyczna, którą należy wykorzystywać po wywołaniu trudnych dla dziecka głosek w izolacji oraz utrwaleniu ich poprawnej artykulacji w sylabach.

    Ładnie mówię głoski sz, ż, cz, dż to pomoc logopedyczna, którą należy wykorzystywać po wywołaniu trudnych dla dziecka głosek w izolacji oraz utrwaleniu ich...

  • 37,40 zł
    37,40 zł

    Zestaw plakietek i etykietek służy do przenoszenia obrazów z rzeczywistości na obrazki, uświadamianiu dziecku, że słowo (napis) oznacza konkretną rzecz, czynność czy sytuację oraz do nauki czytania.

    Zestaw plakietek i etykietek służy do przenoszenia obrazów z rzeczywistości na obrazki, uświadamianiu dziecku, że słowo (napis) oznacza konkretną rzecz,...

  • 25,20 zł
    25,20 zł

    Zestaw plakietek i etykietek służy do przenoszenia obrazów z rzeczywistości na obrazki, uświadamianiu dziecku, że słowo (napis) oznacza konkretną rzecz, czynność czy sytuację oraz do nauki czytania.

    Zestaw plakietek i etykietek służy do przenoszenia obrazów z rzeczywistości na obrazki, uświadamianiu dziecku, że słowo (napis) oznacza konkretną rzecz,...

  • 34,96 zł
    34,96 zł

    Gra ta może być wykorzystywana na etapie utrwalania poprawnej artykulacji głosek: ś, ź, ć, dź w wyrazach i zdaniach zarówno przez logopedów, pedagogów, jak też rodziców dzieci z zaburzeniami artykulacyjnymi. 

    Gra ta może być wykorzystywana na etapie utrwalania poprawnej artykulacji głosek: ś, ź, ć, dź w wyrazach i zdaniach zarówno przez logopedów, pedagogów, jak...