Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego to kompleksowa wiedza niezbędna w pracy terapeutycznej każdemu logopedzie i neurologopedzie.
Diagnoza stanowi podstawę terapii integracji sensorycznej, nastawionej na rozwój i ćwiczenie kinestetycznych zdolności dziecka. Terapia ta nazywana jest “naukową zabawą”, gdyż podczas sesji z certyfikowanym terapeutą obserwuje się dziecko podczas zabawy różnymi, przygotowanymi przedmiotami lub w określonych sytuacjach (huśtanie się, jazda na deskorolce). Poprzez zabawę dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego. Terapia nie służy nauce konkretnych umiejętności, ale usprawnia system sensoryczny i procesy układu nerwowego, które stanowią bazę do rozwoju umiejętności. W toku ćwiczeń terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Służą temu odpowiednie techniki, eliminowanie, wyhamowanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców.
Głównym celem diagnozy logopedycznej jest stwierdzenie lub wykluczenie problemów i nieprawidłowości w procesie porozumiewania się. Obejmuje zbiór zasad oraz metoda, które służą do oceny rozwoju mowy.
Założenia teorii integracji sensorycznej opierają się na neurologii i teorii zachowania. Bazują na takich tezach jak:
Gabinet badań do diagnozy sensorycznej musi zapewniać wymaganą przestrzeń do zadań ruchowych. Powinien znajdować się tam wyposażony odpowiednio kącik zabaw dla dzieci. Gabinet powinien być wyposażony w podstawowe sprzęty, takie jak: materac, deska rotacyjna czy duża piłka. Gabinet powinien zapewnić także odpowiednie warunki do postawienia diagnozy.
Pierwszym etapem stawiania diagnozy jest badanie wstępne. Podczas niego logopeda przeprowadza wywiad z małym pacjentem, a także rodzicem i niekiedy z wychowawcą. Ma on na celu zgromadzenie niezbędnych informacji na temat dziecka. Specjalista obserwuje zachowania werbalne oraz dokonuje wstępnego badania mowy. Kolejnym elementem diagnostyki są badania uzupełniające. W tym celu niezbędne jest zastosowanie odpowiednich narzędzi, tj. różnego rodzaju testy logopedyczne. Mają one pomóc w postawieniu szybkiej diagnozy oraz wdrożyć odpowiednią terapię. Przesiewowy test logopedyczny pomaga wykryć, u których dzieci mowa nie rozwija się prawidłowo i wdrożyć odpowiednie kroki w celu wyeliminowania problemów.
W naszym sklepie znajdziesz profesjonalne pomoce diagnostyczne wykorzystywane w codziennej pracy przez logopedów. Są to sprawdzone i opracowane przez specjalistów tytuły. Oferujemy m.in. testy do wykonywania badań przesiewowych u dzieci od 3 do 6 lat. Są one przeznaczone nie tylko dla logopedów, ale także innych specjalistów zajmujących się pracą z dziećmi. Książki z testami zawierają kwestionariusze zajęć z maluchami, a także przejrzyste przewodniki dla diagnostów. Pozwalają one postawić wstępną diagnozę dotyczącą prawidłowej wymowy, rozumienie oraz sprawności narządów mowy.
Testy dostępne w ofercie Liger są chętnie wybierane przez specjalistów, którzy na co dzień pracują z dziećmi borykającymi się z różnymi zaburzeniami mowy. Pozwalają one m.in. ocenić sprawność językową oraz gotowość do podjęcia nauki w szkole. W asortymencie znajdziesz również pomoce logopedyczne i dydaktyczne przeznaczone do pracy z dziećmi oraz dorosłymi z różnymi zaburzeniami, takimi jak afazja czy dyzartria. Są one starannie przygotowane w taki sposób, aby korzystanie z nich było maksymalnie komfortowe.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą naszego sklepu!
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego to kompleksowa wiedza niezbędna w pracy terapeutycznej każdemu logopedzie i neurologopedzie.
Publikacja Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka... to zbiór badań specjalistów-praktyków (logopedów, pedagogów specjalnych i lekarzy), którzy od lat zajmują się tematyką całościowego zaburzenia rozwoju, jakim jest autyzm.
Czy mówię poprawnie? to narzędzie diagnostyczne dedykowane przede wszystkim dla logopedów pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym bądź w przedszkolach. Pozwala ono na wykrycie zaburzeń mowy i dokonanie wstępnej diagnozy logopedycznej.
Pozycja Karty diagnozy przeznaczona jest dla specjalistów pracujących z dziećmi: logopedów, terapeutów, psychologów, pedagogów, lekarzy pediatrów, a także rodziców.
Pozycja Trampolina +. Zabawy logopedyczne, została zaprojektowana i zadedykowana dla nauczycieli i dzieci w wieku przedszkolnym.
Multimedialny program Logopedia wersja rozszerzona, przeznaczony jest do diagnozy i terapii dzieci.
Program pozwala na przeprowadzenie diagnozy oraz zaplanowanie terapii logopedycznej.
Narzędzie diagnostyczne do badania mowy i wymowy, jakim jest niniejsza publikacja, służy do oceny poprawności wymowy u dzieci 5- letnich oraz starszych - młodzieży i dorosłych, jeśli z jakiegoś powodu ich wymowa jest niepoprawna, nieutrwalona, nieukończona w swym rozwoju lub opóźniona czy głęboko zaburzona.
Książka Sprawdź jak mówię i wymawiam zawiera: kwestionariusz obrazkowy wraz z Kartą mowy i kartą ćwiczeń logopedycznych.
Test Mówię i rozumiem przeznaczony jest do badania mowy osób dorosłych. Narzędzie diagnostyczne stanowi wynik obserwacji i pracy neurologopedycznej z pacjentami cierpiącymi na afazję, choroby otępienne, zaburzenia psychiczne oraz schorzenia neurodegeneracyjne.
Kwestionariusz diagnostyczny składa się z dwóch części:
- materiały do badania,
- arkusz diagnostyczny.
Memo zgadywanka słuchowa jest pomocą służącą do stymulacji i kształcenia słuchu fizjologicznego oraz fonemowego.
Logopedyczny kwestionariusz obrazkowy to narzędzie służące do ogólnej oceny rozwoju mowy dziecka. Sprawdza wymowę poszczególnych głosek, umiejętności językowe oraz zdolności komunikacyjne dziecka.
Publikacja składa się z dwóch części: Kwestionariusza diagnostycznego (książki) i Materiałów diagnostycznych(teczki).
Test do badań przesiewowych pozwala dokonać wstępnej oceny mowy dzieci w wieku od 3 do 6 roku życia.
Kwestionariusz obrazkowy wraz z Kartą badania mowy jest owocem wieloletnich doświadczeń z pracy diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z wadami wymowy, zarówno w normie intelektualnej, jak i z obniżoną sprawnością umysłową.
Zestaw Lateralizacja jest niezbędnym narzędziem dla każdego nauczyciela w przedszkolu, który dokonuje badań gotowości szkolnej. Okaże się także bardzo pomocny dla nauczycieli wczesnoszkolnych oraz logopedów. Dzięki wciągającej zabawie osoba diagnozująca bez trudu oceni lateralizację czynności ruchowych u dziecka. Takie badanie jest konieczne w okresie, który poprzedza okres rozpoczęcia edukacji.
Książka jest rezultatem wieloletnich doświadczeń Autorek, na co dzień zajmujących się terapią dzieci afatycznych.
Kwestionariusz ten może być wykorzystywany do diagnozy logopedycznej dzieci przedszkolnych i szkolnych.