Terapeutyczne pomoce multimedialne
W dobie cyfryzacji i zamiłowania do technologii od najmłodszych lat, warto zwracać uwagę na dobór oprogramowań komputerowych i gier. Wspierają trening podstawowych umiejętności społecznych poprzez zabawki kreatywne, podążania za wzrokiem, rozumienia gestu wskazywania i inicjowania kontaktu. Korzystając ze sterowania ruchem dziecko widzi się na ekranie telewizora i gra poruszając rękami. Wykonując zadania dzieci ćwiczą również rozumienie ekspresji mimicznych, koncentrację uwagi, samodzielne podejmowanie decyzji, cierpliwość, dopasowywania i odbierania obrazów.
Poprzez rozwój ruchowy dziecko poprawia koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w schemacie własnego ciała oraz motorykę dużą. Dla dzieci z zaburzeniami mowy zalecane są gry z elementami terapii logopedycznej. Z kolei dla dzieci z problemami rozwijania umiejętności matematycznych niezwykle ważnym jest nabywanie tych zdolności i ich utrwalanie za pomocą zabawy.
Ćwiczenia takie koncentrują się na następujących funkcjach i umiejętnościach: myślenie operacyjne, percepcja, samokontrola i koncentracja, pamięć operacyjna i proceduralna, myślenie przyczynowo-skutkowe oraz orientacja w czasie i przestrzeni. Gry edukacyjne i logopedyczne multimedialnych wspomaga adaptacje społeczno-technologiczną dziecka, pomaga zrozumieć mu zasady nowej technologii oraz przełamać wewnętrzne bariery w poznawaniu nowego. Kreatywne zabawki rozwijają emocjonalność dzieci, umiejętność rozpoznawania i nazywania przeżywanych emocji. Rozwija kompetencje społeczne i umiejętność prawidłowego posługiwania się mową czynną dziecka.