Literatura - zaburzenia sensoryczne
Literatura z zakresu zaburzeń integracji sensorycznej uwzględnia także specjalne potrzeby dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Gry i zabawy podzielone zostały na dużą i małą motorykę, ponadto opisano aktywności ruchowe w wodzie. W publikacjach zostały zebrane wybrane metody terapii w dostosowaniu do pracy z dziećmi przejawiającymi deficyty rozwojowe.
O zrozumieniu dziecka z autyzmem i terapii
Uwzględnione zostały obserwacje i doświadczenia własne autorów oraz pokazane możliwości wykorzystywania metod pracy z osobami z autyzmem. Dodatkowo przytaczane są badania nad efektywnością wykorzystywania zaproponowanych metod oraz prezentację podstawowych zaleceń. Liczne publikacje dotyczące zalet i mechanizmów prawidłowego wdrażania terapii integracji sensorycznej tłumaczą zawiłości teorii i funkcjonowania układów sensorycznych. Wymiar praktycznych poruszanych technik i zasad konstruowania diety sensorycznej wspomaga radzenie sobie z dysfunkcjami.
Ponadto zawarte są porady dotyczące samodzielnego wykonania akcesoriów i sprzętów do wybranych ćwiczeń, doboru odpowiednich zabawek sensorycznych.
Największą trudność w zaburzeniach sensorycznych sprawiają dziecku więzi i nowe relacje, zatem wymagają one systematycznego budowania a także ćwiczeń pozwalających dziecku lepiej zrozumieć swoje ciało. Wsparciem w uczeniu się niewerbalnych zachowań komunikacyjnych i językowych jest szereg opracowanych ćwiczeń i badań zawartych w sugerowanej przez nas literaturze z zakresu autyzmu u dzieci. Kształtowanie werbalnej komunikacji jest istotnym elementem budowania w przyszłości porozumiewania się językowego oraz akceptowania reguł społecznych.
Istotnym czynnikiem jest terapia mowy, zwłaszcza osób z zaburzeniem funkcjonowania językowego. Obrazki czy powtarzające się sekwencje mogą stanowić skuteczne wsparcie podczas ćwiczeń pamięci sekwencyjnej oraz rozwijania myślenia przyczynowo-skutkowego.