Aby móc stwierdzić, jaki jest główny cel logorytmiki, trzeba się zapoznać z tym pojęciem od podstaw. Otóż logorytmika jest to wsparcie rozwoju mowy u dziecka. Łączy ze sobą terapie: logopedyczną i rytmikę. Metoda ta polega na łączeniu ćwiczeń logopedycznych z elementami dźwiękowymi. Najważniejszym komponentem jest ruch, który ma ogromny wpływ na rozwój mowy. Ważną rolę odgrywają: śpiew, ruch i reagowanie na bodźce dźwiękowe. Takie ćwiczenia mają na celu wymusić u dziecka pracę sfery słuchowej za pomocą ruchów, łącząc te dwa rodzaje takich odmian ćwiczeń, bądź ćwiczyć je osobno. Dzięki takim ćwiczeniom można stwierdzić jaki jest ubytek słuchu u dziecka, a także w jakim stopniu dziecko ma wrażliwość muzyczną. Chodzi min. o to, że dźwięk jest potrzebny przy wymawianiu pierwszych słów w artykulacji i tonacji barwy dźwięku, który wydaje człowiek. Dźwięk jest potrzebny do rozwoju innych zdolności: manualnych i ruchowych, czy nawet w tzw. uduchowienia wewnętrznego czyli poznawanie kultury i muzyki.

Zalety logorytmiki

Logorytmika może rozwijać logiczne myślenie, lepszą koncentrację, może mieć wpływ na kształtowanie wrażliwości i charakteru oraz umiejętności radzenia sobie w życiu. Tego rodzaju zajęcia są dedykowane dzieciom młodszym i nieco starszym. Młodsze dzieci w przedziale 2,5 – 3,5 lat, które nie mają jeszcze zdolności do samodzielnego wymawiania słów i które próbują błędnie je wymawiać.

Takie ćwiczenia mają na celu od razu nauczyć je poprawnie wymawiać wykorzystując barwę głosu, odpowiednio ją modulując. Natomiast dla dzieci trochę starszych z przedziału 4 – 6 lat, które już częściowo nauczyły się błędnie wymawiać wyrazy, i tym samym błędnie ukształtowały swój aparat mowy; dla nich tego rodzaju ćwiczenia mają na celu usprawnianie nieprawidłowo ukształtowanego aparatu mowy, aby ten rodzaj wady nie został i nie pogłębiał się. Podczas pracy ze starszymi dziećmi, one same muszą świadomie wiedzieć, gdzie popełniają błędy i jak je poprawiać, aby wymowa była prawidłowa.

Bardzo pomocne w przeprowadzeniu takich ćwiczeń będą następujące produkty:

KSYLOFON Z ŻABKĄ. ZESTAW MUZYCZNY

Zestaw umożliwiający poznanie podstawowych dźwięków muzycznych za pomocą metalowych płytek stosowanych także w tradycyjnych cymbałkach. Poszczególne długości płytek wydają inny dźwięki, co ukazuje ich przekrój. Zestaw również ukazuje dziecku, że za pomocą uderzenia pałeczki w płytkę, może wydać dźwięk, który jest trudny do wykonania przez człowieka z zastosowaniem aparatu mowy. Dzięki ksylofonowi, dziecko poprzez relaks i zabawę, może rozwijać się pod kątem uczuciowym, kulturowym jednocześnie się uduchowiaiajac wewnętrznie. Również przez zestaw muzyczny w połączeniu z ruchami wykonywanymi w danym rytmie, dziecko ma możliwość rozwijać pod względem fizycznym.

MEMO PAMIĘCIOWE Z DŹWIĘKIEM

Pomoc polegająca na kojarzeniu na podstawie dźwięku. Produkt wykonany został z drewna, co powoduje jego dużą wytrzymałość ze względu na zawartość drobnych elementów, które odgrywają główną rolę w wykorzystywaniu tej pomocy. Otóż dziecko, tylko za pomocą potrząsania każdego drewnianego elementu, musi połączyć je w pary, w której każdy element wydaje taki sam dźwięk. W zależności od ilości znajdujących się drobnych elementów w większym (drewnianym elemencie) po jego potrząsaniu, wydaje on dźwięk niski lub wysoki, przechodząc stopniowo pomiędzy skrajnymi odmianami wspomnianych dźwięków. Dodatkowo aby dziecko się upewniło, czy dobrze dopasowało poszczególne elementy, na jednej stronie znajdują się piktogramy symbolizujące dźwięk przedstawiony za pomocą klucza wiolinowego i nutek. Wskazówki w formie nutek i kluczy wiolinowych, mają różne kolory, które podpowiadają i wskazują na parę. Zestaw drewnianych elementów memo pamięciowe z dźwiękiem dedykowany jest dla dzieci z nadwrażliwym słuchem, jednocześnie rozwija słuch fizyczny i fonemowy.

DREWNIANE KASTANIETY – ZWIERZĄTKA. POMOC W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

Zabawka wykonana jest z drewna. Poprzez wykorzystanie tradycyjnego kastanieta, uczy dziecko nadawania i „odczytywania” rytmu. Jego niewielki rozmiar daje możliwość włożenia go między palce. Drewniany kastaniet ma formę dwóch muszelek połączonych na zawiasie sprężynowym, który ciągle odciąga muszelki. Dodatkowo do nich został zamocowany sznureczek, aby właśnie można było go zaczepić między palce, co ma zapobiec wysuwaniu się instrumentu z małych rączek dziecka. Dziecko czy też dorosły, pokazujący działanie kastanieta, musi po prostu zamykać muszelki zaciskając między palcami. Po puszczeniu palców automatycznie muszelki się od siebie oddalają.

Dzięki zabawie z kastanietami, dziecko może nauczyć się wybranego rytmu, a także opanować właściwą precyzję palców. Zabawy z kastanietami przyczyniają się do nauki mowy, w przypadku gdy dziecko ma ją opóźnioną. Kastaniet został wykonany z drewna, aby oddawał głuchy dźwięk, co powoduje, że może go z powodzeniem używać dziecko z nadwrażliwością słuchową. Dźwięki wydawane przez ten niewielki instrument, są bowiem łagodne i miłe dla ucha. Dodatkową ich zaletą, jest atrakcyjny wygląd i ciekawa, barwna kolorystyka.

GRA – PAMIĘĆ DŹWIĘKOWA 

Gra rozwijająca pamięć słuchową i kojarzenie tych samych dźwięków, jedynie poprzez narząd słuchu, bez udziału wzroku. Podobnie, jak w przypadku pierwszego wymienionego produktu w tym artykule, tutaj też mamy do czynienia z połączeniem w pary dwóch kostek o takim samym dźwięku. Parę można odnaleźć dopiero po potrząśnięciu daną kostką. Dodatkowo w przypadku tej gry, została stworzona plansza, aby dopasowywać wybrane kostki nie tylko za pomocą słuchu, ale także i wzroku, co ułatwia rozwijanie i utrwalanie pamięci. Gra Pamięć dźwiękowa przede wszystkim rozwija pamięć słuchową, ale także po połączeniu wspomnianego elementu wzrokowego, koordynację na drodze słuch-wzrok-ruch.

MEMO ZGADYWANKA DO SŁUCHANIA

POMOC STYMULUJĄCA I ROZWIJAJĄCA ZMYSŁ SŁYCHU, służy głównie do rozróżniania dźwięków. Za pomocą kilku rodzajów elementów znajdujących się w pojedynczych drewnianych beczułkach, maluch poznaje nowe dźwięki i zapamiętuje je. Aby wspomniane drobne elementy nie wypadły podczas potrząsania, beczułki są zakręcane wieczkiem. Dziecko za pomocą tej pomocy nie tylko uwrażliwia zmysł słuchu, ale również rozwija słuch fizjologiczny i fonemowy.

ZACZAROWANY JĘZYCZEK W KRAINIE DŹWIĘKÓW

Jest to jedna z kilku z książeczek tej serii, która skupia uwagę na przedstawieniu roli dźwięku. W książeczce są ukazane wszelkiego rodzaju materiały ułatwiające naukę dźwięku i uzmysławiające dziecku, czym w ogóle jest dźwięk. A dźwięk jest potrzebny do wymawiania słów w formie wierszyków, rymowanek, ćwiczeń języka i warg, ćwiczeń oddechowych, potrzebnych do poprawnego i płynnego wyrażania się. Dodatkowo dla rodziców w książeczce krainie dźwięków, został przedstawiony test obrazkowy, tak aby nakierować ich, dać im wskazówki do efektywnej pracy nad rozwojem aparatu mowy. Wykonując ćwiczenia, należy mieć na względzie wiek i możliwości dziecka.

Pomoce te mogą być z powodzeniem wykorzystywane podczas zajęć z logorytmiki w przedszkolach i szkołach. Logorytmika stanowi doskonałe wsparcie dla terapii logopedycznej i jest bardzo lubiana przez najmłodszych. Zapraszamy Państwa do odwiedzania naszego sklepu, gdyż niebawem pojawią się w nich nowe propozycje instrumentów muzycznych, które świetnie wpisują się w nurt zajęć z logorytmiki.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz