Rola rodziców w terapii logopedycznej dzieci

Dzieci często nie zwracają uwagi na to, jak mówią. Bywa, że wada nie przeszkadza im; albo próbują ją skorygować dopiero w wieku dorosłym, albo już nigdy. Czasem od razu (czy to z powodu drwinek rówieśników, czy z czystej samoświadomości) przejawiają chęć poprawy wymowy. Dużo też zależy od stopnia nieprawidłowości. Lekkie seplenienie, które nie utrudnia komunikacji i nie przeszkadza dziecku nie jest też sprawą naglącą, ale już mogirotacyzm, czyli całkowite opuszczanie problematycznej głoski ,,r’’, lub szybka, niezrozumiała mowa powinny być jak najszybciej dostrzeżone.

Jednak zauważmy, że cały czas mowa o dzieciach. Sześciolatek sam nie zapisze się na zajęcia korekcyjne i nawet odpowiednio zdiagnozowany przez szkolnego logopedę nie przypilnuje sam siebie, aby ćwiczyć wymowę. Tutaj zaczyna się rola rodziców. Powinni oni przyjrzeć się dziecku, pozostać w kontakcie z logopedą szkolnym, zapisać je (jeśli to niezbędne) na dodatkowe zajęcia oraz ćwiczyć razem z dzieckiem – i to jest tak naprawdę jedyna właściwa postawa, którą można przyjąć.

Niestety w praktyce bywa różnie. Rodzice często nie dostrzegają problemu, bagatelizują go – często z powodu wstydu i źle pojętej dumy, gdyż nie dopuszczają do siebie myśli, że ich dziecko np. się jąka. Niejednokrotnie przyjmują postawę roszczeniową wobec logopedy. Oczekują, że to on wykona całą pracę i za nich, i za dziecko. Za wszelkie niepowodzenia obwiniają specjalistę, kompletnie nie zadając sobie trudu rozmowy i ćwiczeń z dzieckiem. Niedobre jest również podejście przeciwne, czyli zrzucanie wszystkiego na dziecko i, co gorsza, obwinianie je za nieprawidłową wymowę.

Odpowiednie stanowisko rodziców jest niezbędnym czynnikiem w powodzeniu terapii logopedycznej. Ostatecznie to do nich dziecko ma największe zaufanie i to w nich widzi swój autorytet. Poza tym ćwiczenia w domu poza tymi ze specjalistą to zawsze dodatkowa praktyka, która na pewno przyspieszy korekcję wymowy. Niezastąpiony jest stały kontakt na ścieżce logopeda – rodzic – dziecko – logopeda.

Trzeba też zwrócić uwagę, że do odpowiedniej terapii logopedycznej - czy to w domu, czy w gabinecie – przydatne są różnego rodzaju akcesoria logopedyczne. Mając tę świadomość, w sklepie Liger dysponujemy bogatą ofertą pomocy i zabawek, mających służyć trafnej diagnozie i owocnej terapii logopedycznej.

Ćwiczenia logopedyczne - pomoce, gry, zabawki

Flipper magnetyczny. Pomoc do terapii logopedycznej

Flipper jest to zabawka, w skład której wchodzą tablica magnetyczna o wymiarach ok. 45,5 x 33,5 cm, 2 półkule służące jako nóżki do planszy, 21 drewnianych elementów magnetycznych w różnych kształtach i kolorach, kulka drewniana, kulka styropianowa, piłka do ping-ponga oraz 20 kolorowych słomek. Ten kreatywny tor przeszkód wymusi na dziecku logiczne myślenie. Będzie mogło też wykazać się zręcznością, bo tor służy też jako mozaika lub małe boisko. Przede wszystkim jednak Flipper magnetyczny usprawnia układ oddechowy oraz wzmacnia mięśnie ust, co jest niezbędnym elementem terapii logopedycznej.

Zabawkę polecamy do użytku domowego oraz terapeutom.

flipper magnetyczny - ćwiczenia logopedyczne

Seria logopedyczna Kocham czytać

Jest to pakiet aż 18 zeszytów logopedycznych. Pozwolą one dziecku poznać alfabet i wcześnie rozpocząć naukę czytania, zwiększać zasób słów, opanować sztukę czytania ze zrozumieniem oraz nauczyć się w przyszłości pisowni trudnych wyrazów. Pakiet dedykowany jest nie tylko dzieciom z problemami z wymową, ale też zdrowym w wieku przedszkolnym i tym starszym – zagrożonym dysleksją. Do pakietu dołączony jest tez specjalny poradnik dla terapeutów i rodziców. Pozwoli im on nawiązać współpracę z dzieckiem i monitorować postępy w nauce.

Polecamy jako pomoc dla logopedów i rodziców.


kocham czytać seria logopedyczna

Serię logopedyczną Kocham czytać znajdą Państwo w kategorii LOGOPEDIA.

Ksylofon z żabką

Jest to świetne rozwiązanie dla dzieci lubiących muzykę. Instrument pozwoli im połączyć naukę z zainteresowaniami – posiada cztery karty muzyczne z melodiami. Ksylofon kształci słuch fonemowy, sprawdza się też na zajęciach logorytmicznych. Ksylofon jest instrumentem drewnianym, pokolorowanym na ładne, energiczne barwy.

Polecamy logopedom, pedagogom i oczywiście rodzicom, aby przy okazji terapii mowy mogli rozwijać muzyczne zdolności dziecka.


ćwiczenia logopedyczne - rozwijanie słuchu fonemowego

Zestaw muzyczny Safari

Nie wychodząc z muzycznych kręgów polecamy Państwu również zestaw muzyczny Safari. Składa się z tamburynu, kastanietów, dwóch blaszanych talerzy z uchwytami, trójkąta z pałeczkami, dwóch marakesów i pałeczek perkusyjnych. Podobnie jak ksylofon z żabką, Safari usprawni słuch fonemowy, ale oprócz tego poprawi koncentrację słuchu oraz uwrażliwi na dźwięki.

Instrument dedykujemy logopedom oraz polecamy do wyposażenia domowego.

ćwiczenia logopedyczne - słuch fonemowysłuch fonemowy - ćwiczenia

Testowanie i ocena wad wymowy i słuchu fonemowego

Lateralizacja. Zestaw pomocy logopedycznych

Ten zestaw jest doskonałą pomocą przy wstępnej diagnozie logopedycznej. Zestaw bowiem pozwala ocenić lateralizację czynności ruchowych dziecka. Oprócz instrukcji dla specjalisty, programu komputerowego i opisu prób diagnostycznych  w zestawie znajdują się również zabawki, które umilą dziecku test i zniwelują ewentualny stres. Cały test ma postać zabawy, dzięki czemu badanie przebiegnie sprawniej.

Lateralizację polecamy przede wszystkim specjalistom dokonującym diagnozy logopedycznej, czyli nauczycielom wczesnoszkolnym i logopedom.

ćwiczenia lateralizacji logopediapomoce edukacyjne - lateralizacja

Mega gra edukacyjna Literki Pisane

Ta zabawka zapewni dziecku rozrywkę w połączeniu z terapią mowy. Na polach znajdują się literki i obrazki, a dziecko ma za zadanie podać słowo zaczynające się na konkretną literę alfabetu. Gra rozwija myślenie i pomaga poznać i utrwalić literki. Nadaje się dla dziecka, które jeszcze nie zaczęło nauki w szkole lub dopiero co poznaje alfabet. Plusem gry jest także to, iż po złożeniu w rulon nie zajmuje dużo miejsca.

Polecamy jako wyposażenie przedszkoli lub do użytku domowego.

zabawki edukacyjne dla 4 latka|

Drugą wersją powyższej gry jest Mega gra edukacyjna Literki Drukowane. Gra ma nieco większe większe gabaryty, poza tym spełnia takie same funkcje jak Mega Gra Literki Pisane. Obie gry sprawdzą się jako zabawki dla 4 i 5 latka, w przedszkolu dostarczą dzieciom mnóstwo radości a starszakom pozwolą oswoić się z literami i będą sprzyjały nauce czytania.

Ją również polecamy rodzicom i placówkom przedszkolnym.


gry edukacyjne dla dzieci

Test Ortofoniczny autorstwa Bronisława Rocławskiego

Jest to zestaw obrazków fonemów polskich wraz z ich nazwami. Stanowi on ułatwienie dla logopedy. Do zestawu jest także dołączona tabelka pomocnicza przeznaczona na wpisanie w nią błędów popełnionych przez dziecko podczas diagnozy logopedycznej.

Polecamy jako pomoc dla specjalistów.

pomoce naukowe dla dzieci - Liger


Obrazki i wyrazy do badania i doskonalenia słuchu fonemowego dzieci - publikacja autorstwa Bronisława Rocławskiego

To zestaw aż 252 kartoników z obrazkami i wyrazami. Zestaw świetnie sprawdzi się jako pomoc do badania i kształcenia słuchu fonemowego dzieci -zarówno w wieku przedszkolnym jak i szkolnym.

Specjalistyczną pomoc adresujemy do logopedów, glottodydaktyków, nauczycieli przedszkoli i nauczania początkowego.

pomoce logopedyczne obrazki

Wibrator logopedyczny Z-Vibe w zestawie

Wibrator Z-vibe Personal Pack to wibrator logopedyczny (językowy) z elastometrową rączką o niskiej amplitudzie i wysokiej częstotliwości. Jest przeznaczony do masaźu sensorycznego  zewnątrz i wewnątrz jamy ustnej. Szpatułki wibratora wywołują odruch zaokrąglenia warg, co ułatwi wymowę głosek sz, o, u, dż,cz. W zestawie znajdują się: 3 szpatułki: ZV PROBE (1), ZV PREFER (1), ZV MINI (1); części zamienne: bateria, moduł wibracyjny oraz dwie sprężynki.

Produkt dedykowany jest logopedom i neurologopedom.

wibrator logopedyczny

Wibratory logopedyczne znajdą Państwo także w kategorii WIBRATOR LOGOPEDYCZNY.

Wszystkie te innowacyjne, praktyczne rozwiązania ułatwią pracę logopedzie i dziecku. Ponadto część z nich nadaje się do kontynuowania terapii w domu. Zachęcamy, aby poświęcić dziecku czas i przysiąść z nim do nauki czytania czy zagrać z nim w którąś z logopedycznych gier. Ten wspólnie spędzony czas da wiele satysfakcji i rodzicom i dziecku, a poza tym przyspieszy korektę wymowy. Ważne jest również, aby uświadomić sobie, że produkty te mają służyć pomocą, nie zaś zabierać czas. Im lepsze podejście, tym z pewnością terapia będzie bardziej owocna.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz