Praca logopedy z wcześniakami. Książka

Praca logopedy z wcześniakami i noworodkami na oddziale neonatologii. Diagnoza. Terapia. Wsparcie

40,00 zł
Brutto

Książka dr Justyny Reneteauto niezwykla przydatna pomoc niosąca mnóstwo niezastąpionych i cennych wskazówek dla logopedów prowadzących terapię i wsparcie dla noworodków i niemowląt, także tych urodzonych przedwcześnie. Zawiera porady na temat karmienia piersią, butelką, uczy oceny prawidłowości wędzidełka języka oraz wskazuje jego wpływ na inne procesy zachodzące w organizmie.

Ilość

Książka Praca logopedy z wcześniakami i noworodkami na oddziale neonatologii. Diagnoza, terapia, wsparcie to niezwykle przydatna pozycja dla neurologopedów i logopedów pracujących z noworodkami i niemowlętami. Znajdziemy tutaj niezwykle ciekawe propozycje wsparcia w zakresie przeprowadzenia bilansu logopedycznego, nabędziemy wiedzy na temat badania ssania odżywczego podczas karmienia piersią, kwiat mleczny do badania karmienia butelką, poznamy narzędzia do oceny wędzidełka języka. W książce znajduje się także niezwykle przydatne w badaniu narzędzie, jakim jest dobrze i funkcjonalnie opracowana karta logopedyczna do badania pediatrycznych zaburzeń karmienia, a także kwestionariusz dla mam z propozycjami stymulacji oralnych. Poza tym porady dotyczące zaburzenia karmienia doustnego u wcześniaków i noworodków z zaburzeniami karmienia oraz porady dotyczące rozwoju oralności pierwotnej i wtórnej wskazówki oraz dotyczące rozwoju komunikacyjno-językowego.

Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1
Definicja oralności
1.1. Oralność pierwotna
1.1.1. Początki oralności w życiu płodowym
1.1.2. Oralność pierwotna od urodzenia
1.2. Odruchy oralne u noworodków
1.3. Oralność wtórna
1.4. Związek między oralnością pokarmową a oralnością werbalną
1.5. Wyzwania związane z oralnością
1.5.1. Wymiar psychologiczny
1.5.2. Wymiar komunikacyjno-językowy

Rozdział 2
Wcześniactwo
2.1. Częstość występowania porodów przedwczesnych
2.2. Przyczyny porodów przed 37. tygodniem
2.3. Konsekwencje wcześniactwa
2.4. Opieka neonatologiczna i nadmierna stymulacja
2.5. Odczucia rodziców na oddziale neonatologii
2.6. Obserwacja wcześniaka
2.7. Bilans logopedyczny wcześniaka i noworodka
2.7.1. Interpretacja bilansu logopedycznego
2.7.2. Analiza trzech studiów przypadku
2.8. Karmienie dzieci urodzonych przedwcześnie stosowane na oddziale neonatologii
2.8.1. Doustne karmienie wcześniaków
2.8.2. Techniki wspomagające karmienie wcześniaka
2.8.3. Wstępne wymagania do karmienia butelką
2.8.4. Propozycje pierwszych pozycji dziecka podczas karmienia butelką
2.8.5. Adaptacje smoczka i butelki

Rozdział 3
Badanie wędzidełka podjęzykowego
3.1. Klasyfikacja
3.1.1. Konsekwencje anatomiczne, funkcjonalne i rozwojowe ankyloglosji
3.1.2. Konsekwencje za krótkiego wędzidełka podjęzykowego w rozwoju oralności i wymowy
3.2. Rola logopedy w badaniu przesiewowym ankyloglosji
3.3. Narzędzia do diagnozy za krótkiego wędzidełka podjęzykowego u noworodka
3.3.1. Lingual Frenulum Protocole For Infants
3.3.2. Hazelbaker Assessment Tool for Lingual Frenulum Function
3.4. Diagnoza logopedyczna w przypadku za krótkiego wędzidełka podjęzykowego
3.4.1. Obserwacja ogólna
3.4.2. Ocena anatomiczna
3.4.3. Ocena funkcjonalna
3.4.4. Ocena karmienia
3.4.5. Zalecenia i dalsze kroki

Rozdział 4
Praca logopedy na oddziale neonatologii i intensywnej terapii noworodka
4.1. Trzy etapy profilaktyki w kontekście pracy na oddziale neonatologii
4.2. Wsparcie rodziców i grupa „Karmienie” w szpitalu
4.3. Bilans logopedyczny wcześniaka na oddziale neonatologii
4.3.1. Interwencja logopedyczna skupiona na usamodzielnianiu noworodka w karmieniu
4.4. Terapia logopedyczna w sferze orofacjalnej
4.4.1. Rodzaje stymulacji na oddziale neonatologii
4.4.2. Kiedy można zacząć stymulację i kto może ją przeprowadzić?
4.4.3. Jakie są pozytywne efekty programów stymulacji?
4.4.4. Podstawowe zasady stymulacji orofacjalnej
4.4.5. Przykłady stymulacji
4.5. Podsumowanie pracy logopedy – koniec hospitalizacji wcześniaka
4.5.1. Badanie dotyczące wiedzy matek na temat rozwoju wcześniaków i ich doświadczenia na oddziale neonatologii
4.5.2. Metoda przeprowadzenia badania
4.5.3. Rezultaty badania
4.5.4. Dlaczego ważne jest przeprowadzanie badań na oddziale?

Rozdział 5
Pediatryczne zaburzenia karmienia
5.1. Etiologia pediatrycznych zaburzeń karmienia
5.1.1. Zaburzenia pochodzenia organicznego
5.1.2. Zaburzenia czynnościowe
5.1.3. Zaburzenia pochodzenia sensorycznego
5.1.4. Zaburzenia pochodzenia psychologicznego
5.2. Karta logopedyczna do badania pediatrycznych zaburzeń karmienia
5.3. Rodzice a diagnoza pediatrycznych zaburzeń karmienia
5.4. Logopedyczne poradnictwo rodzicielskie w kontekście pediatrycznych zaburzeń karmienia

Bibliografia
Załączniki

Autor: Justyna Reneteau

Format: B5

Liczba stron: 159

Polecamy logopedom i neurologopedom pracującym z noworodkami i niemowlętami.

Specyficzne kody

Podobne produkty