✅ Aby człowiek mógł się porozumieć z innymi użytkownikami języka, przede wszystkim potrzebny jest wspólny kod, czyli prawidłowy rozwój mowy, który kształtuję się od dziecka. Niestety nawet i w tym przypadku pomimo, że z idącym postępem pojawią się różne sposoby na naukę tej umiejętności, to i tak dziecko musi w zdecydowanej większości samodzielnie "wytworzyć" tę umiejętność.

➡️ Głównym czynnikiem objawów tego problemu jest coraz bardziej i szybciej idąca technologia, pod kątem wszelkiego rodzaju elektroniki, która w zasadzie otacza już nas całkowicie. Co gorsza ludzie dorośli, którzy jej nie mieli w swoim dzieciństwie (tak w dużym stopniu co teraz), bardzo szybko zostali ją omamieni, co powoduje totalny brak myślenia w najprostszych wykonywanych czynnościach w życiu codziennym, która przejęła właśnie elektronika. Taki tryb życia dla nich jest przyjemny, ponieważ nie trzeba nad niczym zastanawiać, martwić, nie mówiąc już o rozumowaniu czegokolwiek i kogokolwiek. Właśnie taki tryb życia ludzi dorosłych niestety odbija się na ich dziecku (stając się jednocześnie rodzicami), poprzez ich naśladowanie przez dziecko. Dziecku wtedy wydaję się, że tak trzeba postępować jak rodzice, bez jakiegokolwiek przejmowania się, nie znając podstawowych norm i zasad przyjmowanych w komunikacji, nieświadomie, nie wiedząc nawet o nich istnieniu. Wykorzystując tą metodę wychowywania, którą przyswoiło dziecko, przy której nie sprawia problemów rodzicom, co gorsza to sami rodzice, pchają dziecko w tą że stronę, kiedy mają z nim naprawdę jakiś problem poprzez lekceważenie go, dając mu do zabawy jedną z nowoczesnych rzeczy co objawia się świętym spokojem rodziców (tylko pozornym), zostawiając dziecko samemu sobie. Oczywiście można wykorzystywać tego pokroju rzeczy, które dają postęp w rzeczywistości, ale trzeba ich wykorzystywać z głową i dawkować ich ilość zwłaszcza małemu dziecku. Niestety nie tylko nowe technologie sprawiają dziecku problemy z komunikacją, ale także wszelkiego rodzaju choroby, przed którymi dziecko ani rodzice nie są zawsze w stanie przed nimi ochronić. Na ogół są to choroby związane z wirusami, które mogą atakować również układ nerwowy, czy nawet mózg i jego części. Przede wszystkim z tego rodzajami problemów powinni się zająć sami rodzice jak i też nauczyciele. Taka współpraca pomiędzy nimi, może bardzo dużo pomóc dziecku, które ma problemy z komunikacją z innymi. Podstawą walki z takim problemem, należy dziecku ograniczyć (o ile już zdążyło się uzależnić w jakimś tam stopniu) wszelkiego rodzaju sprzęt elektroniczny, którym do tej pory rodzice rozwiązywali (teoretycznie) problem, zaczynając się w końcu nim się zajmować i poświęcać mu czas na jego rozwój komunikacji, jednocześnie najlepiej zastępując je wszelkimi rodzajami zabawkami, grami itp. rzeczami bardziej manualnymi, będącymi rzeczywistymi przedmiotami, które można dotknąć, a nie tylko fikcyjnymi (jak do tej pory) wyświetlane na ekranie. Właśnie dzięki dotykowi, dziecko także może się szybciej nauczyć zabierania głosu, który jest tak niezbędny do komunikacji. Dodatkowo można to połączyć z daniem możliwości dziecku wyjściem na dwór, umożliwiając mu zabawę z rówieśnikami przy dowolnej grze w piłkę czy innego tego pokroju zabawie. Tego rodzaju przedmioty (produkty), którymi można zaciekawić dziecko podczas nauki komunikowania się (kilka z nich) zostały przedstawione poniżej.

▶️ GDZIE JEST A? – zestaw umożliwiający skupienie się na nauce samogłosek występujących w polskim alfabecie. Jest to nic innego jak plansza w wgłębieniami, w które wkłada się napisane samogłoski w kolejności nadanej przez dorosłego. Podczas ich wkładania (układania) dziecko musi je prawidłowo nazywać co daję naukę naśladowczą. Oczywiście w późniejszych etapach dziecko już może je podawać dorosłemu z pośród nich odpowiednią samogłoskę, którą ma włożyć dorosły, czy nawet samo dziecko z jego pomocą, rozwijać przy tym nie tylko pamięć, ale też zdolności manualne (sensoryczne). Ponadto litery zostały napisane na ciemnym tle, dając możliwość szybszego nauczenia się samogłosek niezbędnych do układania wyrazów (słów), które są potrzebne do komunikacji poprzez większe koncentrowanie się na nich wzroku dziecka, tworząc w ten sposób większy kontrast.

▶️ ĆWICZENIA PAMIĘCI SEKWENCYJNEJ I SYMULTANICZNEJ. ZESTAW – zestaw umożliwiający naukę zapamiętywania, poprzez łączenie w pary identycznych obrazków. Poprzez wykonane obrazki ukazujące rzeczywiste przedmioty (wzięte z życia codziennego), postacie, czy nawet symbolicznie oznaczone piktogramy i figury, którymi można zaciekawić i zachęcić dziecko do wykonywania poleceń z nimi związanych, którymi są po prostu są przyporządkowania do siebie takich samych elementów, stanowiąc indywidualne zbiory (pary). Tego rodzaju zadania rozwijają nie tylko komunikacje na tle mowy (ćwiczenia symultaniczne), ale również na tle czytania i pisania (ćwiczenia sekwencyjne). Dodatkowo zestaw dedykowany jest dzieciom, które mają problemy z koncentracją nad wykonywanymi czynnościami i z afazją.

▶️ OPOWIEM CI HISTORYJKĘ. KOSTKI Z WYRAZAMI. ZABAWA I GRA EDUKACYJNA – gra polegająca na nauce myślenia kreatywnego przy uczeniu się poprawnej wymowie słów. Dzięki kostkom, które maja napisane (na każdej ściance), przedmiot, osobę, miejsce, czynność (osobno), które zawodnik wyrzuci losowo (na poszczególnych wymienionych rzeczach), musi ułożyć historyjkę z tymi rzeczami wiążąc je ze sobą w sensowny sposób. Oczywiście tą grę można wykorzystywać w inny sposób, a mianowicie poprzez szybkie zapisywanie tychże ułożonych historyjek. Gra dodatkowo rozwija wyobraźnię podczas myślenia przez dziecko układające wspomniane historyjki.

▶️ CZĘŚCI MOWY. GRA EDUKACYJNA – gra umożliwiająca poznawanie elementów (części mowy), z których składają się zdania tworzone w języku polskim, którymi są m.in. czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki, przyimki, przysłówki, za pomocą zabawy. Za pomocą planszy i jej wydzielonych pól (wybranych), które są powiązane z wykonaniem danego polecenia zawartego na poszczególnej karcie. Zadania są związane strikte z gramatyką i budową zdań stosowanych w języku polskim, które dziecko musi je rozwiązać za pomocą mówienia, pisania, pokazywania poprawnie słów. Przy tej grze dziecko rozwija się nie tylko pod kątem komunikacji, ale również pod kątem refleksji, wiedzy na temat gramatyki, spostrzegawczości, czytania i liczenia, podczas zdrowej rywalizacji z rówieśnikami, której celem jest najszybsze dotarcie do mety.

▶️ SZCZYPIĄCA SZCZYPAWKA. GRA LOGOPEDYCZNA – zestaw gier mający na celu naukę wymawiania głosek na trzech płaszczyznach (ciszącej, syczącej, szumiącej). Zestaw jest częściowo podsumowaniem różnych gier przedstawionych już w poprzednich artykułach, stosując w nich podpisane obrazki, bezpośrednio pod nimi, albo na ich odwrotach, które dziecko musi odpowiednio ponazywać, czy też je dopasować do wybranych zbiorów, czy nawet dopasować je w odpowiednie miejsca na wszelkiego rodzaju planszy. Również jak w poprzednich przykładach gier, dziecko rozwija wszelkie zdolności wykorzystując wszystkie narządy zmysłów jednocześnie lub pojedynczo.

▶️ TRUDNE SŁOWA (CZ 1. i 2) GRA LOGOPEDYCZNA I EDUKACYJNA – kolejny przykład gry polegający na utrwalaniu pamięci dziecka poprzez poprawną wymowę słów. Stworzone 9 plansz z obrazkami (w każdej części osobno) pozwalają na zwiększenie zakresu słownictwa, z którym obcuje dziecko podczas gry, które z kolei wsuwa się pod okienka przymykane klapkami (na sprężynkach). Dziecko ma za zadanie odnaleźć dany obrazek w danym okienku, które jest zamknięte, po wysłuchaniu przez dorosłego wskazówek dotyczących wyglądu i zastosowania danego przedmiotu odwzorowanego na obrazku, po kolejnych już razach ich odsłaniania. Każda część zawiera inne grupy spółgłosek, które są zastosowane w podpisanych obrazkach. Oprócz rozwoju u dziecka komunikacji (mowy) rozbudowując jego zakres słownictwa i pamięci co do znajdujących się obrazków w danych okienkach, dziecko także rozwija się pod względem rozróżniania głosek (przedstawionych w danej części gry), słuchu, spostrzegania podczas wykonywania powierzonego mu zadania, przy dobrej i ciekawej zabawie, która prędko się mu nie znudzi.

 

❗ Podsumowując sposoby (produkty), które rozwijają mowę dziecka, można stwierdzić, że zostały wykonane z myślą manualnego wykonywania poleceń w nich zawartych, jednocześnie wykorzystując logiczne myślenie, które niestety co raz częściej zanika w szybko galopującej rzeczywistości.                         

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz