⬆️ Przyczyną kłopotów z nauką u dziecka są bardzo często wady wymowy. Wadliwa wymowa może odzwierciedlać się zarówno czytaniu jak i nawet pisaniu, co obniża samoocenę i zniechęca do dalszej nauki. Uczniowie z wadami wymowy stają się nieśmiali i wycofani albo przeciwnie agresywni i złośliwi. Mają tez problem z nawiązywaniem pozytywnych kontaktów z rówieśnikami, są narażeni na kpiny kolegów.

⬆️ Zaburzenia mowy mogą być różne, od drobnych nieprawidłowości w wymawianiu głosek, po ciężkie wady, które utrudniają kontakt z otoczeniem. Ale trzeba pamiętać, że nawet nieznaczne trudności, jeśli nie są usunięte w porę, utrzymują się i stają się wadami wymowy. Dlatego należy udać się z dzieckiem do logopedy. Diagnoza i odpowiednio wcześnie podjęta terapia szybko przyniosą pozytywne efekty.

⬆️ Jednym z elementów terapii jest współpraca z rodzicami. Zaangażowanie rodziców odgrywa bardzo ważną rolę, bo to oni motywują dziecko do wykonywania ćwiczeń utrwalających i doceniają na bieżąco każdy jego sukces. Dbając o prawidłowy rozwój dziecka i jego mowy, powinno się ograniczyć czas spędzony przy tablecie czy smartfonie. Do nauczenia się dźwięków mowy dziecko potrzebuje bezpośredniego kontaktu z osobą, która mówi. Specjaliści ostrzegają, ze do ukończenia drugiego roku życia dziecko nie powinno oglądać bajek, i telewizji.

⬆️ Gdy dziecko ma blisko twarz mówiącej osoby, widzi mimikę i układ ust mówiącego, może naśladować jego ruchy artykulacyjne, ale przede wszystkim istnieje wówczas silna emocjonalna relacja niezbędna do nauki języka. Bardzo istotne jest też patrzenie dziecku w oczy oraz stosowanie zasady przemienności – raz ty mówisz, raz ja.


⬆️ Dlatego warto uświadomić sobie, że żaden komputer, telewizor, ani program w nim oglądany nie zastąpi żywego słowa. Słowo, które dziecko odbiera za pomocą technologii jest słowem biernym, nie pozwalającym na naturalny dialog. Dziecko spędzając czas przed ekranem zostaje pozbawione obcowania z drugim człowiekiem. Jego słownictwo nie wzbogaca się , a mowa i wymowa nie mają okazji do rozwijania się w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Język nie rozwija się lub czyni to z wielkim opóźnieniem. Alternatywą takiego spędzania czasu są zabawy z rówieśnikami, wycieczki, wspólne wykonywanie czynności z rodzicami i rodzeństwem, głośne czytanie dziecku książeczek, rozmowa, gry planszowe. Gry planszowe łączą przyjemne z pożytecznym, nawiązujemy bliskie relacje z naszym dzieckiem, uczymy rywalizacji i rozwijamy mowę. W sklepie LIGER znajdziecie wiele takich gier. Oto niektóre z nich:



1️⃣ MÓZG ELEKTRONOWY – SKOJARZENIA. GRA EDUKACYJNA – gra umożliwiająca porównywanie ze sobą elementów z wykorzystaniem prostej elektroniki. Patrząc na planszę dziecko stara się znaleźć jak najszybciej związek pomiędzy znajdującymi się na niej grafikami. Skojarzenia to bardzo dobry trening spostrzegawczości i logicznego myślenia. Gra zawiera w sobie pudełko z diodą, 12 dwustronnych plansz oraz instrukcję.


2️⃣ GRA EDUKACYJNA – MAGICZNE MOZAIKI 160/ 300/ 500/ 750/ 900 SZT. – gra umożliwiająca tworzenie dowolnych wzorów na całej dziurkowanej planszy. W zależności od ilości występujących elementów i wielkości planszy dziecko może tworzyć mniej lub bardziej dokładne wzory, wyszczególniając w nich detale. W każdej grze z tej serii występuje po kilka odmian elementów, które właśnie powodują rozmaitość ułożonego wzoru. Gry z ich rodziny rozwija kreatywne myślenie dziecka, tworzące różne (wręcz) nieskończone ilości wzorów. Do każdej gry został umieszczony album z przykładowymi wzorami, aby również dziecko mogło je układać na jego podstawie, ćwicząc spostrzegawczość podczas układania konkretnego wzoru.


3️⃣ GRA EDUKACYJNA – DNI TYGODNIA – gra stworzona w podobieństwie tradycyjnego chińczyka gdzie zawarte się informacje na temat dni tygodnia. Jest to plansza, z której zawodnik zaczyna grę z innego miejsca. Gra polega na tym, aby zawodnik jak najszybciej zrobił swoje okrążenie, tak aby dotarł do środka planszy. Podczas wędrówki po dniach tygodnia ułożonych docieramy do konkretnej karty, która mówi jak mamy się dalej poruszyć. Zapisane komendy na poszczególnych kartach dają odwzorowanie czynności, które mamy wykonać w tygodniu. Po osiągnięciu środka planszy przez zawodnika, zawodnik musi jeszcze na końcu ułożyć układankę. Gra rozwija koncentrację i koordynację wzrokowo- ruchową u dziecka.



4️⃣ MISTRZ WIEDZY. GRA EDUKACYJNA – gra służąca do poznawania (albo do utrwalania) osiągniętej wiedzy z poszczególnych dziedzin życia każdego człowieka. Odpowiadamy na wybrane losowo pytanie za pomocą obrotowej strzałki. Z każdej dziedziny uwzględnionej w grze jest komplet kart, z pytaniami to zapewnia różnorodność pytań. Dodatkowo na każdej z nich został uwzględniony poziom trudności. Gra pokazuje dziecku, że przyswajanie wiedzy nie musi być nudne, rozwijając przy tym wiedzę z różnych dziedzin życia, otaczających dziecko.




5️⃣ WÓZ STRAŻACKI. POMOC I GRA KONSTRUKCYJNA – jedna z gier serii MAŁY KONSTRUKTOR, w której celem jest złożenie z przestrzeni trójwymiarowej danego pojazdy (tutaj) wozu strażackiego. Zestaw zawiera liczne i różne elementy ażurowe, aby dziecko łatwiej widziało kolejność ich mocowania ze sobą zgodnie z instrukcją załączoną do zestawu. Zestaw ten (jak i każdy inny z tej serii) został zrobiony z myślą o sposobie łączenia elementów za pomocą wszelkiego rodzaju śrubek, dzięki którym dziecko uczy się je skręcać w różnych pozycjach trenując przy tym różne ruchy ręki niezbędne do utrzymania narzędzia. Korzystanie to wpływa na  naukę pisania lub późniejsze bardziej zaawansowane majsterkowanie. Przy tym dziecko rozwija się pod kątem kreatywnego i logicznego myślenia przestrzennego, które w tym przypadku jest niezbędne do złożenia pojazdu. Po skręceniu zabawki z wykorzystaniem metalowych elementów konstrukcja jest wytrzymała w rękach dziecka, która może używać jak każdą inną zabawkę. Ażurowe elementy umożliwiają także tworzenie własnych projektów pojazdów. Przy skręcaniu przez dziecko zabawki, może być potrzebna pomoc rodzica, dzięki czemu dziecko uczy się współpracy przy dążeniu osiągnięciu wspólnego celu.


 
6️⃣ EDUKACYJNA GRA PAMIĘCIOWA – ABECADŁO – gra stwarzająca możliwość rozwijania techniki nauki pamięci na podstawie wzroku. W grze zostały stworzone pary obrazków, które dziecko ma za zadanie do siebie dopasować pod katem pary. Kartoniki, stanowiące ze sobą pary zostały zrobione pod kątem różnych ich znaczeń i sensu dopasowania. Dodatkowo do osiągnięcia ułożonych par obrazków dziecko, może popisać sobie litery w sposób pisany, aby utrwalić ich pisanie i wygląd. Gra, podobnie jak inne z tego segmentu  rozwija podstawowe własności dziecka pod kątem edukacyjnym, przygotowując jednocześnie dziecko do edukacji szkolnej. Przyczynia się do rozwoju takich obszarów jak myślenie logiczne, poszerzanie zakresu słownictwa, komunikacja z innymi, koordynacja na poszczególnych drogach, koncentracja, wyobraźnia, kreatywność.


                    
⬆️ W ofercie dostępnej na stronie www.liger.net.pl znajdziecie szeroki zasób pomocy logopedyczny, pomocy edukacyjnych oraz gier i układanek, dzięki którym będziecie mogli systematycznie dbać o rozwój mowy Waszego dziecka. Większość pomocy jest pomyślana i skonstruowana tak, aby maksymalnie zainteresować dziecko. Następnie stwarza to pole do tego by sprowokować dziecko do wypowiadania słów, nazywania przedmiotów, budowania pełnych wypowiedzi na temat wykonywanych czynności i zadań. Wprowadzenie gier i pomocy edukacyjnych do codziennych zabaw daje nam dużą szansę na bliską interakcję z dzieckiem. Właśnie podczas takich procesów możemy mówić do dziecka, wykorzystywać jego zainteresowanie wykonywanymi czynnościami, artykułować wyraz, głoski,  jednocześnie możemy w należyty sposób korygować błędne nawyki dziecka. Wykorzystanie pomocy i zabawek edukacyjnych jest nieocenionym wsparciem dla rozwoju mowy dziecka.


Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz