Chyba nie ma logopedy, którego nie irytowałoby stwierdzenie: "On/ona z tego wyrośnie", "Jego tata też nie mówił do 3. roku życia, a teraz...", "Chłopcy rozwijają się później, trzeba dać mu więcej czasu" itd. Brrr... Historie mrożące krew w żyłach... Zastanawiający jest fakt, że często Rodzice nie korzystają z porady specjalisty - logopedy (neurologopedy), tylko posiłkują się takimi właśnie potocznymi opiniami środowiska. Nierzadko uzyskanie konkretnych wskazówek od logopedy, pozwala na szybsze opanowanie mowy przez dziecko, dzięki czemu nie rodzą się w nim kompleksy i frustracje. Uczęszczanie na systematyczną terapię do logopedy, nie tylko stymuluje prawidłowy rozwój mowy, ale także pozwala dziecku na szerokie rozwijanie swoich innych kompetencji. Rodzic we współpracy z logopedą, uczestniczy w terapii swojego dziecka, która dzięki tej współpracy, staje się skuteczna i efektywna.

By podjąć próbę odpowiedzi na pytanie postawione w temacie: Dlaczego Twoje dziecko dobrze nie mówi, należy uwzględnić co najmniej kilka czynników. Do podstawowych przyczyn wad wymowy należą: audiogenne (słuchowe), mechaniczne (uwarunkowane uszkodzeniami obwodowych narządów mowy), funkcjonalne (środowiskowe), centralne (uwarunkowane uszkodzeniami ośrodków i dróg nerwowych), a także uwarunkowania sprzężone.

Jeśli nasze dziecko nie słyszy lub niedosłyszy, jego mowa nie będzie rozwijała się harmonijnie. Podobnie jest w sytuacji, kiedy występuje zaburzenie słuchu fonematycznego oraz zaburzenia analizy i syntezy słuchowej. Kolejnymi czynnikami utrudniającymi właściwy rozwój mowy są różnego rodzaju wady zgryzu, anomalie zębowe, nieprawidłowości w budowie języka oraz wady w budowie podniebienia. Jeśli chodzi o przyczyny środowiskowe, to należy wymienić tutaj choćby zły wzór otoczenia i niedostateczny kontakt językowy. Do przyczyn dyslalii zalicza się jeszcze opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka, które mogą powodować niepoprawny rozwój mowy.

Ponad to dzisiejsza "medialna" rzeczywistość, w której wszyscy codziennie wykorzystujemy całe mnóstwo technicznych rozwiązań, nie przyczynia się wcale do rozwoju mowy u dzieci. Nierzadko można spotkać kilkunastomiesięczne niemowlęta, które "używają" smartfonów, oglądając na nich bajki. Nadmiar bodźców pochodzących z telewizji, tableta, smartfona powoduje że dziecko nie czuje konieczności posługiwania się słownictwem, nie dąży do tego, by opanować nowe słowa, mniej mówi i ma słabszą koncentrację uwagi. Takie dziecko nie będzie też lubiło oglądać i w przyszłości czytać książek, gdyż tekst pisany woli zastępować obrazem. Dziecko, którego "pochłania" nowoczesne rozwiązania techniczne i przy których spędza ono zbyt dużo czasu, jest zagrożone ryzykiem dysleksji i może mieć problemy z przyswajaniem liter, czytaniem ze zrozumieniem i innymi czynnościami szkolnymi.

Drodzy Rodzice - nie idźcie na łatwiznę, grajcie ze swoimi dziećmi w planszówki, czytajcie im książki, opowiadajcie bajki i mówcie do nich jak najwięcej. Opisujcie rzeczywistość, w której żyjemy, opowiadajcie o czynnościach dnia codziennego, śpiewajcie piosenki... a zobaczycie, że Wasze dzieci będą miały ułatwioną komunikację i rozwój mowy będzie przebiegał bardziej harmonijnie, zgodnie z krokami milowymi w rozwoju.

O tym, jak stymulować rozwój mowy dziecka w domu, przeczytajcie poniżej, w dalszej części artykułu.

Logopeda pracuje z dzieckiem nie tylko nad poprawną wymową i prawidłowym artykułowaniem głosek, ale także (a może przede wszystkim) nad rozumieniem poleceń i adekwatnym na nie reagowaniem. Najpierw musi postawić właściwą diagnozę logopedyczną, a na podstawie której układa program terapii. Terapia koniecznie musu być kontynuowana w środowisku domowym, przy udziale Rodziców czy Opiekunów. jest to warunek absolutnie konieczny!!! I tutaj właśnie padnie odpowiedź, w jaki sposób Rodzice mogą wspierać rozwój mowy swojego dziecka.

Przede wszystkim należy stosować się do zaleceń logopedy i nie ignorować choćby (jak się czasem może wydawać) najprostszych ćwiczeń logopedycznych, gdyż są one niezwykle ważne dla rozwoju mowy.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg, policzków oraz kształtujące prawidłowy sposób oddychania, to jedne z najłatwiejszych i najprzyjemniejszych, które Rodzice mogą w domu wykonywać ze swoimi dziećmi.

Sklep Liger proponuje Państwu ciekawe pomoce logopedyczne, które będą służyły do usprawniania tych czynności, a jednocześnie zapewnią dziecku wiele radości i satysfakcji. Jedną z takich pomocy, jest Dmuchajka logopedyczna Pusteball. Gra polega na dmuchaniu piłeczki przez słomkę, tak aby trafiła ona do bramki przeciwnika. Dzięki otworom po bokach słomkę można wkładać zarówno nad swoją bramką, jak i po bokach boiska. Mały pacjent nie tylko będzie się znakomicie bawił, ale też usprawni układ oddechowy oraz mięśnie ust, które są niezwykle ważne w procesie rozwoju mowy.

Pomoc do ćwiczeń oddechowych wykonana jest z drewna, co zapewnia jej solidność i trwałość. Gra dodatkowo uruchamia element rywalizacji.

Do terapii logopedycznej, a zwłaszcza do ćwiczeń oddechowych, polecamy także niezawodną pomoc logopedyczną - Magnetyczny Flipper logopedyczny - to pomoc znana i lubiana przez dzieci, terapeutów i Rodziców. Flipper logopedyczny (magnetyczny) to tor jedyny w swoim rodzaju. Po pierwsze, dzięki zastosowaniu magnesów, za każdym razem można zaaranżować flipper logopedyczny całkowicie inaczej. Po drugie, by pokonać flipper logopedyczny, trzeba wykazać się sprytem, zręcznością i co najważniejsze, siłą oddechu. Z flipperem logopedycznym mały pacjent nie tylko będzie się znakomicie bawił, ale też usprawni układ oddechowy oraz mięśnie ust, które są niezwykle ważne w procesie rozwoju mowy. Dodatkowo można wykorzystać flipper logopedyczny do gier (np. tworząc boisko i bramki) lub układać mozaiki. Magnesy są ukryte, dlatego poszczególne elementy można układać w dowolny sposób.

Po więcej pomocy logopedycznych służących do rozwoju mowy oraz ćwiczeń oddechowych, zapraszamy do zakładki LOGOPEDIA - ĆWICZENIA ODDECHOWE.

Gry logopedyczne, których sklep Liger posiada szeroki wachlarz, z pewnością uatrakcyjnią terapię logopedyczną. Dadzą także Rodzicom możliwość na kontynuowanie terapii w domu i co najważniejsze - sprawią, że dziecko nie będzie miało poczucia, że jest z nim prowadzona terapia, a tylko i wyłącznie... zabawa!

Państwa uwadze polecamy NOWOŚĆ dostępną w naszym sklepie. Jest to gra LOGOKOSTKI, która wspomaga rozwój mowy dziecka, usprawnia artykulację, utrwala poprawną wymowę głoski "sz", rozwija kompetencję komunikacyjną i umiejętność narracji, doskonali analizę i syntezę wzrokową, słuchową oraz pamięć oraz wspiera rozwój małej motoryki. Gra oprócz drewnianych kostek, zawiera także 12 kart pracy z ćwiczeniami oraz memory. Może być wykorzystywana nie tylko do terapii logopedycznej, ale także do ćwiczeń koncentracji oraz analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej.

Gra dydaktyczna do rozwoju słownictwa i pojęć związanych z porą roku - wiosną, to nasza kolejna propozycja, dzięki której Rodzice mają szansę wspierać rozwój mowy swojego dziecka. W tej propozycji ważnym uwzględnienia jest fakt, że jest to pomoc logopedyczna i dydaktyczna, z której mogą korzystać także dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, spektrum autyzmu czy innymi deficytami rozwojowymi. Pomoc - gra Wiosna odwołuje się bowiem do symboli i zjawisk zachodzących w przyrodzie podczas wiosny, dzięki czemu pozwala na przyswajanie i utrwalanie pojęć i obrazów z tego zakresu. Pomaga w rozwoju słownika czynnego i uatrakcyjnia terapię logopedyczną.

Szczypiąca Szczypawka - gra o inspirującym tytule, to zestaw 5 gier logopedycznych różnicujących wymowę głosek ciszących, syczących i szumiących. Polecamy ją szczególnie dlatego, że bardzo dużo dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zmaga się z problemem poprawnej wymowy głosek dentalizowanych. Często właśnie dla tych dzieci logopedzi muszą przygotowywać ćwiczenia do domu, a ponieważ terapia szeregu szumiącego czy syczącego trwa nieraz wiele miesięcy, inspirujących pomysłów na ciekawe pomoce zaczyna po prostu brakować. Dlatego też, zarówno logopedom, jak i Rodzicom, polecamy zestaw 5 gier logopedycznych - Szczypiąca Szczypawka.

Fakt, że dzieci uwielbiają zagadki, jest bezsprzeczny. Dlatego też w terapii logopedycznej nie mogło ich zabraknąć! Na stronie naszego sklepu znajdziecie Państwo kilka pozycji wydawniczych ze znakomicie przygotowanymi i pięknie ilustrowanymi zagadkami. Takie logopedyczne zagadki mogą stać się nie tylko pomocne w terapii logopedycznej, ale także stanowią inspirację do wielu innych zabaw o charakterze dydaktycznym. Zagadki pomagają także w poznawaniu nowych pojęć, wiadomości, nieznanych dotąd rzeczy. Świetną formą zabawy i terapii jest także zadawanie zagadek Rodzicom przez dzieci, co daje im mnóstwo frajdy.

Po resztę inspiracji na ciekawe ćwiczenia logopedyczne, zapraszamy do zakładki GRY EDUKACYJNE I LOGOPEDYCZNE.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz