Każde dziecko rozwija się w zindywidualizowany, właściwy tylko sobie sposób. Oczywiście przyjmuje się pewne wyznaczniki w rozwoju, tzw. kroki milowe, które wyznaczają ten właściwy rozwój. Brak tych sprawności może oznaczać spowolnienie, opóźnienie lub zaburzenie rozwoju. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek symptomy braku istotnej ze względu na rozwój poznawczy, umiejętności, należy jak najszybciej rozpocząć stymulację i terapię. Wówczas jest szansa na zahamowanie rozwoju wielu plag cywilizacyjnych, np. dysleksji i autyzmu.

O czym należy pamiętać?

- 4.-5. miesiąc życia: dziecko potrafi skupić wzrok na twarzy drugiej osoby i reagować uśmiechem na uśmiech, ogląda zabawki, gdy trzyma je w dłoniach, wokalizuje samogłoski i prymarne spółgłoski;

- 6.-7. miesiąc życia: dziecko obraca się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy, samodzielnie siedzi, stoi z podparciem, prowadzi "dialog" z dorosłym, powtarzając sylaby otwarte,

- 8.-9. miesiąc życia: dziecko samodzielnie stoi, stawia kroki podczas stania z podparciem, utrzymuje z dorosłym wspólne pole uwagi, naśladuje, powtarza oraz samodzielnie wokalizuje sylaby,

- 10.-11. miesiąc życia: dziecko podnosi się z klęku do raczkowania, chodzi, prowadzone za dwie rączki, pojawia się gest wskazywania palcem (bardzo ważny!), odwraca kartki w książce, ogląda obrazki,

- 12. miesiąc życia: dziecko próbuje samodzielnie chodzić, potrafi manipulować w sposób specyficzny, pokazuje obrazki w książce, samodzielnie wypowiada kilka słów, pojawiają się pierwsze sygnały dominacji ręki,

- 13.-16. miesiąc życia: dziecko samodzielnie chodzi, podejmuje próby rysowania, nieporadnie posługuje się łyżką, pije z kubka, buduje wieżę z 2 klocków,

- 17.-20. miesiąc życia: dziecko wspina się, biega, rzuca piłką, wchodzi po schodach (krokiem dostawnym), buduje wieżę z 4-5 klocków, rozwija słownictwo (wypowiedzi w większości jednowyrazowe), rozumie polecenia i zakazy, próbuje samodzielnie myć zęby,

- 24. miesiąc życia: dziecko próbuje samodzielnie się rozbierać, próbuje jeździć na trójkołowym rowerku, buduje wieżę z 6 klocków, dobiera części obrazka do całości, zaczyna wchodzić w interakcję z rówieśnikami,

- 30. miesiąc życia: dziecko sprawnie chodzi i biega, posługuje się łyżką i kubkiem, układa figury w konturach, klasyfikuje klocki wg kolejności i kształtu, buduje zdania 2-3 elementowe, rozwija fleksję, zaczyna używać przyimków, podejmuje zabawy tematyczne,

- 36. miesiąc życia: dziecko jeździ na trójkołowym rowerku, rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę, samodzielnie wkłada i zdejmuje niektóre części garderoby, buduje wieżę z 8 elementów, przyswaja społeczne reguły

językowe, wykazuje oznaki lateralizacji.

Specjalne potrzeby edukacyjne będą występowały zarówno u dzieci w normie intelektualnej, jak i u tych, u których występuje opóźnienie w rozwoju, lecz inne będą metody terapii oraz efekty działań terapeutów.

Dzieci, u których występują zachowania ze spektrum autyzmu, dzieci z różnymi zespołami genetycznymi, zaburzeniami rozwoju czy problemami szkolnymi, będą z pewnością wymagały pomocy ze strony różnych specjalistów, w tym logopedy, psychologa i pedagoga, ich rozwój bowiem będzie przebiegał w sposób nieharmonijny. Nie da się określić i i ustalić jednoznacznie symptomów w rozwoju dziecka z danym zaburzeniem, gdyż każde dziecko posiada inne umiejętności i inaczej się rozwija.

Przy problemach natury psychologicznej, ważne jest postawienie właściwej diagnozy, a następnie ustalenia cyklu spotkań terapeutycznych. Z pewnością terapia będzie bardziej skuteczna, gdy zostanie przeniesiona w środowisko domowe. W tym celu, proponujemy Państwu zapoznać się z naszymi pomocami z zakresu psychologii, pedagogiki oraz pomocami logopedycznymi, które ułatwią i wesprą pracę w domu.

Proponujemy szereg pomocy, przy użyciu których terapeuta czy rodzic będzie mógł porozmawiać z dzieckiem o jego stanie emocjonalnym. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają problemy z wyrażaniem swoich emocji, myśli i odczuć, dlatego też podpowiadamy z jakich gier, zabawek edukacyjnych i rozwiązań skorzystać.

Puzzle - twarze (emocje) to idealne wręcz rozwiązanie do ćwiczeń w wyrażaniu uczuć własnych oraz skuteczne narzędzie do rozmów o stanach emocjonalnych innych osób. Dzięki możliwościom układania różnych min twarzy, dziecko rozpoznaje i nazywa własne stany emocjonalne. Uczy się dzielenia swymi uczuciami i emocjami z innymi. Puzzle rozwijają wyobraźnię, twórcze myślenie oraz kształcą zdolności manualne. Rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną oraz podnoszą ogólną sprawność i koordynację rąk. Pomoc ta wzbogaca też słownictwo określające stany uczuciowe oraz związane z różnymi relacjami społecznymi.

Historyjki obrazkowe Co po czym? (zestaw zielony i niebieski) to z kolei interesująca i niezwykle funkcjonalna pomoc wspierająca rozwój dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych. Historyjki bowiem kształtują myślenie przyczynowo-skutkowe, wzbogacają słownictwo i mowę i uczą spostrzegawczości. Każda historyjka składa się z 4 ilustrowanych kart z rymowanką. Zadaniem dziecka jest ułożenie kart w odpowiedniej kolejności. Dziecko z pomocą terapeuty bądź rodzica ma za zadanie ułożyć historyjkę, lecz gdy skończy się to niepowodzeniem, pojawią się znakomita okazja do tego, by porozmawiać i wyjaśnić błędne rozumowanie. Pomoc polecamy także dla dzieci niemówiących lub z opóźnionym rozwojem mowy, a także do terapii osób dorosłych.

Zupełnie fantastyczną i bardzo rozwojową pomocą jest zabawa zręcznościowo-logiczna ALE JAJO! Gra z pewnością przypadnie do gustu nawet najbardziej wymagającym i skutecznie oderwie dziecko od gier elektronicznych! Jest to doskonały trening koordynacji wzrokowo-ruchowej i logicznego myślenia. Wymaga od gracza umiejętności taktycznego planowania ruchów, wpływa korzystnie na poprawę koncentracji. Służy także do rozwoju sprawności ruchowej dłoni. Gra ma przejrzyste zasady, dzięki czemu jest źródłem wartościowej rozrywki. Można ją również wykorzystać jako formę ćwiczeń stymulacyjnych pracę lewej półkuli mózgu. Dzięki swoim zaletom, Ale jajo! będzie świetną pomocą w terapii autyzmu oraz przy innych problemach rozwojowych. Powoduje bowiem wyciszenie, uspokaja, a jednocześnie pobudza myślenie.

Kolejna pozycja, którą pragniemy Państwu zarekomendować, także znakomicie wpisuje się w terapię dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kolornica, dzięki zróżnicowanemu poziomowi trudności, może być używana przez długi czas. Najmłodszym służy przede wszystkim do rozwoju zdolności manualnych, treningu małej motoryki, chwytu opuszkowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Może być stosowana również do nauki rozpoznawania kolorów i dzielenia ich na barwy ciepłe, zimne i neutralne. Zabawa z Kolornicą korzystnie wpływa na kształtowanie umiejętności społecznych i skutecznej komunikacji. Dla starszych dzieci to także doskonały trening logicznego myślenia, a także spostrzegawczości. Gra ułatwia stopniowe zwiększanie poziomu koncentracji i skupienia. Kolornicę można wykorzystywać na wiele różnych sposobów, rozwijając wyobraźnię. Dziecko dzięki niej nabywa i kształtuje umiejętność porównywania oraz liczenia, zapoznaje się również z pojęciem zbioru. Pomoc dydaktyczna i terapeutyczna Kolornica, będzie służyć, jako doskonałe narzędzie w terapii autyzmu, w terapii ręki oraz w terapii pedagogicznej i psychologicznej, na które uczęszczają dzieci z różnymi deficytami i problemami rozwojowymi.

Mamy nadzieję, że zainteresowaliśmy Państwa tematem, jakie pomoce i zabawki rozwojowe będą szczególnie ważne w pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Jak zwykle po więcej inspiracji, zapraszamy do naszego sklepu:)

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz