Dla dwulatka rodzice są całym światem i wzorem do naśladowania. W takim wieku dzieci bardzo chętnie bawią się z rodzicami lub dorosłymi. Każda z zabaw może być zatem okazją do rozwijania mowy.

Bardzo ważną kwestią jest utrzymanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem. Mówiąc do dwulatka bardzo ważne jest, aby zniżyć się na jego wysokość, aby dziecko widziało naszą twarz, ruchy warg i języka. Ma to duże znaczenie, gdyż w procesie rozwoju mowy zmysł wzroku odgrywa znaczącą rolę.

Istnieje kilka wskazówek, aby dziecko chciało z nami rozmawiać dotyczą one:

✔️ Utrzymania kontaktu wzrokowego z dzieckiem - o czym już zostało wspomniane wyżej. Podczas spaceru koniecznie przyjmijmy tak postawę aby dokładnie widzieć i słyszeć dziecko, które próbuje się z nami komunikować (przecież nikt z nas nie chciałby zostać potraktowany z góry i lekceważony). Słuchajmy naszego dziecka kiedy mówi do nas, a już na pewno nie wolno nam rozmawiać w tym czasie przez telefon!

✔️ Drugą istotną rzeczą jest stworzenie odpowiedniej tzn. luźnej i miłej atmosfery podczas rozmowy lub zabawy z dzieckiem.

Ciekawą i bardzo miłą formą rozwoju komunikacji będzie śpiewanie lub rozmowa z dzieckiem podczas jazdy samochodem. Szczególnie wspólne powtarzanie słów dziecięcych piosenek będzie świetną okazją do rozwoju mowy.

✔️ Trzecią zabawą, która skłoni nasze dziecko do rozmowy, będzie zabawa z udziałem maskotki lub pacynki. Opowieści ulubionej bajeczki sprawią, że dziecko lepiej zapamięta historyjkę, a także przełamie lęk przed mówieniem. Dzieci traktują pacynki lub maskotki, jako istoty równorzędne, a co za tym idzie, nie krępują się w ich towarzystwie.

✔️ Czwartą propozycją na spędzanie czasu z dzieckiem jest zabawa w rymowanki -zgadywanki.

Dzieci uwielbiają rymowanki, łatwo się uczą i mimo, że na początku powtórzą słowo, rym lub dwa, po systematycznej zabawie zaskoczą nas na pewno recytując samodzielnie.

✔️ Piątą formą spędzania czasu z dzieckiem, która zdecydowanie wesprze rozwój komunikacji, będzie plac zabaw. Spędzajmy z dzieckiem czas aktywnie i na świeżym powietrzu, gdyż poza motoryką dużą i małą, które będzie tam ćwiczyło np. w piaskownicy, gdzie pracują dłonie dziecka (dziecko poznaje faktury, ćwiczy zmysł dotyku), nawiąże także kontakt werbalny z innymi dziećmi. Na placu zabaw wspieramy koordynację dziecka oraz rozwijamy równowagę i balansowanie ciałem. A najważniejsze to rozmowy z dzieckiem o tym co na placu się dzieje, mamy możliwość opowiadania dziecku i zachęcania go do dialogu.

✔️ Czytanie książek dla dzieci minimum 30 minut dziennie bardzo wzbogaca słownictwo, a w przyszłości zaowocuje elokwencją oraz sprzyja rozwojowi inteligencji emocjonalnej.

✔️ Nie przerywajmy dziecku poprawiając go za każdym razem - takie zachowanie nikogo nie zmotywuje do swobodnej wypowiedzi, wręcz blokuje dziecko przed wypowiedzią i przysparza kompleksów.

Jeśli już musimy je poprawić róbmy to bardzo dyskretnie, bez ciągłej krytyki każdego wypowiedzianego słowa.

✔️ Nie zmuszajmy dziecka do powtarzania słów, najczęściej wtedy je tylko zawstydzimy i efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Rozmawiajmy z dzieckiem swobodnie i po prostu, a wtedy ono samo będzie powtarzało słowa, których używamy w rozmowie z nim.

✔️ Nie zdrabniajmy do dziecka, używajmy poprawnych form językowych. Zdrabniając w obecności malucha, nie nauczymy go posługiwać się prawidłowo językiem i utrwalimy dziecku niepoprawne formy, co w przyszłości przysporzy mu tylko problemów z pisaniem i czytaniem.

✔️ Wyłączmy telewizor, dziecko do 2 roku życia nie powinno oglądać tv w ogóle. Nie dajmy się zwieść, że dzięki edukacyjnym programom nauczymy dziecko kolorów, kształtów czy nazw przedmiotów... a my będziemy mieć 10 minut spokoju. Nic bardziej mylnego, dzieci spędzające zbyt dużą ilość czasu przed telewizorem lub smartfonem rozwijają się wolniej i mają mniejszy zasób słów, a nawet są mniej sprawne fizycznie.

Pamiętajmy, że dobór odpowiednich pomocy edukacyjnych jest bardzo istotny, dlatego też proponujemy Państwu zapoznać się z tymi pomocami i zabawkami edukacyjnymi, które wyselekcjonowaliśmy specjalnie dla Państwa.

Poniżej przedstawiamy klika pomocnych w rozwoju komunikacji językowej:

Śmieszne minki dla chłopca i dziewczynki

Jest to publikacja, której celem jest poprawa sprawności języka i warg aby mowa była czysta i wyraźna. Wykonywanie każdego z poleconych w książce ćwiczeń przed lustrem pozwala na lepszą kontrolę ruchów warg i języka. Pomoc posiada opcje współtworzenia książki tzn. wklejania zdjęć właściciela książki, co w pewnością zachęci dziecko do ćwiczeń. Przygotowane puste strony w książce pozwolą dziecku narysować własną minę, co z pewnością da maluchowi wiele radości i satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.

Terapeutyczne wierszyki dźwiękonaśladowcze

Pozycja zawiera 80 atrakcyjnych dla dziecka rymowanek, umożliwiających ćwiczenia artykulacyjne, które z powodzeniem mogą być stosowane zarówno przez rodziców, jak i logopedów. Mają one na celu wsparcie prawidłowego rozwoju mowy. Podzielenie rymowanek na kategorie naśladowanego dźwięku, ułatwia ćwiczenia wymowy. Poznane  przez dziecko odgłosy dodatkowo utrwalą się dzięki prostym zabawom opracowanym w książeczce.

Pory roku Książka magnetyczna to wyjątkowa układanka pozwalająca dziecku na zapoznanie się z przemijaniem zjawisk pogodowych w roku kalendarzowym. Duży wybór elementów daje dziecku nieograniczoną możliwość dobierania i dopasowywania do siebie elementów . Dzięki zabawie tą książeczką, dziecko nie tylko pozna pory roku, ale również rozwinie słownictwo, zdolność manualną czy koncentrację. Pomoc, dzięki temu że jest kolorowa, zachęca dziecko i sprawia wiele radości i uczy poprzez zabawę.

Pacynka na palce – pomoc terapeutyczna wykorzystywana w diagnozie integracji sensorycznej. Pomocna w rozwoju mowy, ale wpływa również na kreatywność czy zdolność mowy opowieściowej oraz wpływa na rozwój słownictwa.
Pacynka, jest prosta w budowie i może być wykorzystana do zabaw paluszkowych i dotykowych, a także w zabawę w teatrzyk.

Zabawa z Puciem ma pomagać w nauce łączenia, rozumienia i używania słów. Pucio to ulubiony  bohater dzieci, które są w wieku od roku do około dwu lat. Książka koncentruje się na sylabach dźwiękonaśladowczych i samogłoskach, które pojawiają się jako pierwsze w rozwoju mowy. Piękne ilustracje w książce, zachęcają małego czytelnika i naturalnie wspierają mowę. Twarda okładka oraz strony książeczki sprawiają, że jest ona bardziej wytrzymała. Wzbogaca rozwój słownictwa małego dziecka, a poprzez poprzez zabawne i proste ilustracje zachęca do poznawania przygód głównego bohatera.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz