Jak rozmawiać z dzieckiem? - 10 porad

63

Dla dwulatka rodzice są całym światem i wzorem do naśladowania. W takim wieku dzieci bardzo chętnie bawią się z rodzicami lub dorosłymi. Każda z zabaw może być zatem okazją do rozwijania mowy.

Bardzo ważną kwestią jest utrzymanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem. Mówiąc do dwulatka bardzo ważne jest, aby zniżyć się na jego wysokość, aby dziecko widziało naszą twarz, ruchy warg i języka. Ma to duże znaczenie, gdyż w procesie rozwoju mowy zmysł wzroku odgrywa znaczącą rolę.

Istnieje kilka wskazówek, aby dziecko chciało z nami rozmawiać dotyczą one:

✔️ Utrzymania kontaktu wzrokowego z dzieckiem - o czym już zostało wspomniane wyżej. Podczas spaceru koniecznie przyjmijmy tak postawę aby dokładnie widzieć i słyszeć dziecko, które próbuje się z nami komunikować (przecież nikt z nas nie chciałby zostać potraktowany z góry i lekceważony). Słuchajmy naszego dziecka kiedy mówi do nas, a już na pewno nie wolno nam rozmawiać w tym czasie przez telefon!

✔️ Drugą istotną rzeczą jest stworzenie odpowiedniej tzn. luźnej i miłej atmosfery podczas rozmowy lub zabawy z dzieckiem.

Ciekawą i bardzo miłą formą rozwoju komunikacji będzie śpiewanie lub rozmowa z dzieckiem podczas jazdy samochodem. Szczególnie wspólne powtarzanie słów dziecięcych piosenek będzie świetną okazją do rozwoju mowy.

✔️ Trzecią zabawą, która skłoni nasze dziecko do rozmowy, będzie zabawa z udziałem maskotki lub pacynki. Opowieści ulubionej bajeczki sprawią, że dziecko lepiej zapamięta historyjkę, a także przełamie lęk przed mówieniem. Dzieci traktują pacynki lub maskotki, jako istoty równorzędne, a co za tym idzie, nie krępują się w ich towarzystwie.

✔️ Czwartą propozycją na spędzanie czasu z dzieckiem jest zabawa w rymowanki -zgadywanki.

Dzieci uwielbiają rymowanki, łatwo się uczą i mimo, że na początku powtórzą słowo, rym lub dwa, po systematycznej zabawie zaskoczą nas na pewno recytując samodzielnie.

✔️ Piątą formą spędzania czasu z dzieckiem, która zdecydowanie wesprze rozwój komunikacji, będzie plac zabaw. Spędzajmy z dzieckiem czas aktywnie i na świeżym powietrzu, gdyż poza motoryką dużą i małą, które będzie tam ćwiczyło np. w piaskownicy, gdzie pracują dłonie dziecka (dziecko poznaje faktury, ćwiczy zmysł dotyku), nawiąże także kontakt werbalny z innymi dziećmi. Na placu zabaw wspieramy koordynację dziecka oraz rozwijamy równowagę i balansowanie ciałem. A najważniejsze to rozmowy z dzieckiem o tym co na placu się dzieje, mamy możliwość opowiadania dziecku i zachęcania go do dialogu.

✔️ Czytanie książek dla dzieci minimum 30 minut dziennie bardzo wzbogaca słownictwo, a w przyszłości zaowocuje elokwencją oraz sprzyja rozwojowi inteligencji emocjonalnej.

✔️ Nie przerywajmy dziecku poprawiając go za każdym razem - takie zachowanie nikogo nie zmotywuje do swobodnej wypowiedzi, wręcz blokuje dziecko przed wypowiedzią i przysparza kompleksów.

Jeśli już musimy je poprawić róbmy to bardzo dyskretnie, bez ciągłej krytyki każdego wypowiedzianego słowa.

✔️ Nie zmuszajmy dziecka do powtarzania słów, najczęściej wtedy je tylko zawstydzimy i efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Rozmawiajmy z dzieckiem swobodnie i po prostu, a wtedy ono samo będzie powtarzało słowa, których używamy w rozmowie z nim.

✔️ Nie zdrabniajmy do dziecka, używajmy poprawnych form językowych. Zdrabniając w obecności malucha, nie nauczymy go posługiwać się prawidłowo językiem i utrwalimy dziecku niepoprawne formy, co w przyszłości przysporzy mu tylko problemów z pisaniem i czytaniem.

✔️ Wyłączmy telewizor, dziecko do 2 roku życia nie powinno oglądać tv w ogóle. Nie dajmy się zwieść, że dzięki edukacyjnym programom nauczymy dziecko kolorów, kształtów czy nazw przedmiotów... a my będziemy mieć 10 minut spokoju. Nic bardziej mylnego, dzieci spędzające zbyt dużą ilość czasu przed telewizorem lub smartfonem rozwijają się wolniej i mają mniejszy zasób słów, a nawet są mniej sprawne fizycznie.

Pamiętajmy, że dobór odpowiednich pomocy edukacyjnych jest bardzo istotny, dlatego też proponujemy Państwu zapoznać się z tymi pomocami i zabawkami edukacyjnymi, które wyselekcjonowaliśmy specjalnie dla Państwa.

Poniżej przedstawiamy klika pomocnych w rozwoju komunikacji językowej:

Śmieszne minki dla chłopca i dziewczynki

Celem książeczki jest usprawnienie języka i warg dla przyszłego pięknego mówienia. Prezentowane ćwiczenia należy zawsze wykonywać przed lustrem, co ułatwia kontrolę ruchów narządów mowy. By zachęcić dziecko do sięgania po książkę, proponujemy dziecku jej współtworzenie. Redagowanie odbywa się na specjalnie przeznaczonych do tego stronach. Należy wkleić zdjęcia właściciela książeczki, tj. ćwiczącego dziecka i pomóc mu w złożeniu podpisu. Jest także miejsce na narysowanie wymyślonej własnej "minki", która nie znalazła się wśród wcześniej zaproponowanych. Najistotniejsze jest bowiem, aby praca sprawiła dziecku radość i była dla niego dobrą zabawą.

Terapeutyczne wierszyki dźwiękonaśladowcze

Zbiór zawiera ponad 80 rymowanek podzielonych na kategorie związane ze źródłem naśladowanego dźwięku. Rymowanki z tego zbioru umożliwiają ćwiczenia artykulacyjne połączone dodatkowo z wychwytywaniem i tworzeniem rymów, co bardziej aktywizuje dziecko i uatrakcyjnia zabawę. Do wierszowanych utworów opracowano także pytania oraz propozycje prostych zabaw dźwiękonaśladowczych, dzięki którym dziecko utrwali poznane odgłosy.

Pory roku Książka magnetyczna

Książeczka magnetyczna - pory roku pozwala dziecku na poznawanie wszystkich pór roku. Uświadamia mu przemijalność zjawisk przyrody, następowania po sobie poszczególnych pór kalendarzowych oraz wszelkich atrybutów z nimi związanych. Dziecko ma możliwość samodzielnego manipulowania elementami układanki, właściwego ich dopasowywania i dobierania. Uczy się w ten sposób logicznego i kreatywnego myślenia, rozwija w sobie koncentrację uwagi, koordynację oko-ręka oraz sprawność manualną. Pomoc znakomicie rozwija słownictwo, mowę opowieściową oraz myślenie przyczynowo-skutkowe. Możliwość zastosowań tej pomocy jest właściwie nieograniczona.

Pacynka na palce – oczy, to doskonała pomoc terapeutyczna, która może być wykorzystywana w diagnozie procesów integracji sensorycznej do badania ruchów gałek ocznych. Doskonale sprawdza się też w zabawach paluszkowych i dotykowych. Rozwija również myślenie przyczynowo-skutkowe, kreatywność i wspomaga rozwój mowy. W terapii logopedycznej rozwija słownik dziecka i zdolność opowiadania.

Pacynka, dzięki elastycznemu połączeniu, nie spada z palców. Pomoc stanowi też ciekawą formę zabawy, np. w teatrzyk.

Zabawa z Puciem ma pomagać w nauce łączenia, rozumienia i używania słów. Druga część serii ,,Uczę się mówić'' koncentruje się na pierwszych słowach typowych dla rozwoju mowy dwuletniego dziecka. Natomiast dla starszych dzieci książka będzie doskonałym materiałem do pierwszych prób samodzielnego czytania.
,,Pucio...'' celowo prosty w formie i wygodny w użyciu jest wzbogacony o piękne ilustracje. Książka w naturalny sposób wspiera rozwój mowy dziecka. Książeczka koncentruje się przede wszystkim na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych i samogłoskach, które są używane już przez roczne dziecko. Celowo prosta w formie i wzbogacona pięknymi ilustracjami, zachęcającymi do nazywania obiektów i powtarzania dźwięków, w naturalny sposób wspiera rozwój mowy dziecka.

Comments (0)

No comments at this moment
Only registered and logged customers can add comments

Sklep Liger - Pomoce dydaktyczne, edukacyjne i terapeutyczne

Oferujemy specjalistyczne pomoce dydaktyczne, logopedyczne, terapeutyczne i edukacyjne. W naszym asortymencie znajdziesz gry logopedyczne, zabawki kreatywne, sprzęt do integracji sensorycznej, pomoce dydaktyczne przedszkole itd. Dodatkowo oferujemy następujące produkty: sala doświadczania świata, pomoce montesorri oraz interesujące pomysły na prezent. Zapraszamy do zakupów na Liger.net.pl - specjalistyczne pomoce terapeutyczne, logopedyczne i sensoryczne.