Jak rozmawiać z dzieckiem, aby samo zechciało mówić?

43

Rozwój mowy u dzieci przebiega bardzo różnie. Jedne w wieku 2 lat budują zdania złożone z  czterech słów, a ich słownictwo bywa zaskakująco dojrzale, inne dzieci posługują się jedynie podstawowymi słowami, jak "mama, tata, tak, nie, daj".

Rozwój mowy u dzieci zależy od wielu rozmaitych czynników, nie tylko tych genetycznych i anatomicznych, ale również społecznych, na które my - rodzice mamy wpływ.

Kiedy dziecko potrafi porozumiewając się za pomocą gestów i mimiki, a rodzice za każdym go rozumieją, maluch nie musi się wysilać (a czasem nawet z wyprzedzeniem rozumieją jego prośby).

Jednak weźmy pod uwagę fakt, że jest ono rozumiane tylko w otoczeniu domowym, a jeśli pójdzie do przedszkola może być nie rozumiane, co może rodzic w nim frustracje.

Jest kilka sposobów aby dziecko zaczęło z nami rozmawiać samo.

Przede wszystkim nie wyręczajmy go w tym i stymulujmy jego rozwój tak, aby poszerzać słownictwo.

Znakomitym sposobem jest czytanie dziecku książek, wspólne pokazywanie i odkrywanie świata, opowiadanie co znajduje się na obrazkach. Większość książeczek dla dzieci, które rozpoczynają przygodę z nauką mowy, zawiera sylaby dźwiękonaśladowcze.

Bardzo ważny jest również sposób, w jaki rozmawiamy z dzieckiem. Powinniśmy przyjąć taką pozycję aby nas dokładnie widziało, słyszało i rozumiało. Używajmy zatem prostych słów, poleceń.

Jeśli możemy na spacerach niech dziecko będzie zwrócone twarzą do nas np. w wózku aby widziało układ naszych ust, język, wargi. Zmysł wzroku ma bowiem ogromne znaczenie w procesie powstawania mowy.

Zadawajmy dziecku pytania krótkie i zrozumiałe, pozwólmy na nie odpowiedzieć dziecku. Czekajmy na odpowiedź, bądźmy cierpliwi i wyrozumiali. Kiedyś dziecko odpowie pięknie pełnym zdaniem na zadane przez nas pytanie.

Podczas rozmowy z dzieckiem, zabawy lub oglądaniem książeczki, zadbajmy aby w pokoju był wyłączony telewizor. Wszelkie media tv, laptop, tablet czy smartfon działają niekorzystnie na rozwój mowy, negatywnie pobudzając dziecko. Jeśli już musimy włączyć bajkę dziecku powyżej 2 lat, niech to będzie krótka i dostosowana do wieku oraz - co bardzo ważne - weźmy dziecko na kolana i komentujmy z nim co widzimy.

Nie poprawiajmy dziecka zbyt często, to jedynie zniechęci maluszka i „podetnie mu skrzydła”.

Chwalmy nasze dziecko za każde słowo, przecież każdy lubi komplementy, a to zadziała rozwojowo, stymulująco i doda mu pewności siebie.

Nie wyśmiewajmy i nie krytykujmy. Poprawiajmy błędy bardzo dyskretnie np. jeśli dziecko powie "pi" na psa powiedzmy: "Tak, to jest pies, masz rację".

Rozmawiajmy dużo z dzieckiem. Stworzymy mu tym sposobem ogromny zakres słownika biernego. Pamiętajmy również aby dać dziecku dojść do słowa i nigdy nie rozmawiajmy przez telefon, gdy dziecko do nas mówi, okażmy mu odpowiedni szacunek i traktujmy go poważnie.

Wspólne śpiewanie czy recytowanie krótkich rymowanych wierszyków ułatwi dziecku rozwój mowy i zachęci je do nauki slow w miłej zabawie.

Opowiadajmy dziecku o tym co widzimy, co robimy. W procesie mowy „osłuchiwanie” się z językiem odgrywa kluczowa rolę.

Dziecko poznaje świat poprzez wszystkie zmysły. Pobudzajmy zmysły dziecka, ponieważ ich prawidłowa integracja sprzyja rozwojowi mowy. Ważną rzeczą są również masażyki i przytulanie obok rozmowy, aby zapewnić dziecku jak najwięcej czułego dotyku

Inne czynności i zabawy poprzez, które możemy stymulować dziecko do rozwoju mowy to np. jazda na rowerku 3-kołowym, hulajnodze, zabawa w piaskownicy, lepienie z plasteliny czy segregowanie guziczków .

Aby wspierać rozwój mowy dziecka na różne sposoby zapraszamy po edukacyjne i logopedyczne pomoce do naszego sklepu liger.net.pl.

Oto kilka propozycji

Wesoły i pomysłowy chłopczyk - Pucio, zaprasza maluchy do wspólnej zabawy i nauki. Na kartach tej książeczki, dzieci odnajdą swojego ulubionego bohatera, który wykonując różne czynności, połączone z dźwiękiem, uczy je nazywać i naśladować odgłosy. Odgłosy są ważne dla początków mowy, są to samogłoski, proste sylaby i onomatopeje.

Książeczka zachęca dzieci i rodziców do wspólnego pokazywania i nazywania obrazków, dzięki czemu zyskujemy wspólne pole uwagi. Warto razem z dzieckiem powtarzać gesty wykonywane przez Pucia (można pomóc maluchowi poprzez kierowanie jego ręką) oraz wyraźnie intonować i emocjonalnie zabarwiać swoje wypowiedzi. Zabiegi takie z pewnością zachęcą dziecko do wspólnego powtarzania i naśladowania.



Jesień na ulicy Czereśniowej to książeczka pełna zabawnych, nietuzinkowych ale z życia wziętych historyjek i nasycona wieloma szczegółami. Jej przesympatyczni bohaterowie przenoszą dzieci w kolorowy świat zabawy, pracy i różnych innych zajęć. Co istotne - w książeczce nie pada ani jedno słowo, posiłkujemy się wyłącznie obrazkami.

Liście spadają z drzew i szeleszczą pod stopami, dzikie gęsi odlatują na południe, a na ulicy Czereśniowej jest wesoło jak zawsze. Na rynku trwa jesienny festyn, a dzieci świętują otwarcie nowego przedszkola i urządzają wielką paradę lampionów. Zadaniem małego czytelnika jest sprawdzenie i przekonanie się, co przydarzyło się mieszkańcom tej przesympatycznej ulicy.

Każda strona tej książki to barwna, pełna szczegółów i postaci ilustracja przedstawiająca fragment miasta. Na kolejnych rozkładówkach odnajdujemy tych samych bohaterów w różnych miejscach i momentach dnia. Historię każdego z nich można opowiedzieć na wiele różnych sposobów. Wyszukiwanie kolejnych postaci i tworzenie własnych opowieści o ich przygodach to wciągająca zabawa na długie godziny.

Książeczka stanie się ulubioną pozycją dla dzieci, które nie ukończyły jeszcze 3 r. ż, a także dla tych z opóźnionym rozwojem mowy i innymi dysfunkcjami. Daje mnóstwo możliwości kreatywnych zabaw i pozwala na ćwiczenie w skupianiu uwagi i koncentracji.


Moja pierwsza logopedyczna książeczka jest pierwszą z serii książeczek logopedycznych. Zawiera wiele cennych informacji i wskazówek dla rodziców dotyczących kształtowania mowy u najmłodszego dziecka.
Atutem książeczki są kolorowe ilustracje wykonane przez dzieci w wyrazistych, kontrastowych kolorach oraz proste wierszyki wraz z ćwiczeniami buzi i języczka w formie zabawy.
Moja pierwsza logopedyczna książeczka zapewni wiele radości podczas wspólnego czytania.


Przewlekanka Jabłko ta rozwija precyzję ruchu nadgarstka i palców. Podczas przewlekania sznureczka, zakończonego „robakiem”, rozwija się dziecięca wyobraźnia, dzieci uczą się koncentracji oraz logicznego myślenia. Przewlekanka świetnie kształtuje kreatywność i zdolność manipulacji wspierając rozwój wrażliwości palców. Zadanie polega na poprowadzeniu gąsienicy przyczepionej na sznurku do jabłka poprzez różne szlaki komunikacyjne. Polecamy w terapii ręki.



Tym razem proponujemy duży Zestaw żywności do krojenia i zabawy. Krojenie elementów to świetna zabawa ćwicząca koordynację ręka-oko. Dziecko przykładając nożyk w przygotowany pomiędzy dwoma elementami otwór, musi pokonać opór, jaki stawia rzep. To sprawia, że ma się wrażenie jak w prawdziwym krojeniu. Dodatkowo zestaw będzie świetnym uzupełnieniem zabawy w odgrywanie ról. Sklep, kuchnia, restauracja wszystkie te zabawy będą z niego korzystać. Dzięki przemyślanemu doborowi elementów zestawu można bawić się nim zarówno w krojenie, jak i komponowanie kanapek i zestawów jedzenia. Możecie przygotować kanapki, które połączycie rzepem. Zabawa jedzeniem może również przyczynić się do nauki zdrowego jedzenia i wspomagania apetytu.

Comments (0)

No comments at this moment
Only registered and logged customers can add comments

Sklep Liger - Pomoce dydaktyczne, edukacyjne i terapeutyczne

Oferujemy specjalistyczne pomoce dydaktyczne, logopedyczne, terapeutyczne i edukacyjne. W naszym asortymencie znajdziesz gry logopedyczne, zabawki kreatywne, sprzęt do integracji sensorycznej, pomoce dydaktyczne przedszkole itd. Dodatkowo oferujemy następujące produkty: sala doświadczania świata, pomoce montesorri oraz interesujące pomysły na prezent. Zapraszamy do zakupów na Liger.net.pl - specjalistyczne pomoce terapeutyczne, logopedyczne i sensoryczne.