Jak rozmawiać z dzieckiem, aby samo zechciało mówić?

99

Rozwój mowy u dzieci przebiega bardzo różnie. Jedne w wieku 2 lat budują zdania złożone z  czterech słów, a ich słownictwo bywa zaskakująco dojrzale, inne dzieci posługują się jedynie podstawowymi słowami, jak "mama, tata, tak, nie, daj".

Rozwój mowy u dzieci zależy od wielu rozmaitych czynników, nie tylko tych genetycznych i anatomicznych, ale również społecznych, na które my - rodzice mamy wpływ.

Kiedy dziecko potrafi porozumiewając się za pomocą gestów i mimiki, a rodzice za każdym go rozumieją, maluch nie musi się wysilać (a czasem nawet z wyprzedzeniem rozumieją jego prośby).

Jednak weźmy pod uwagę fakt, że jest ono rozumiane tylko w otoczeniu domowym, a jeśli pójdzie do przedszkola może być nie rozumiane, co może rodzic w nim frustracje.

Jest kilka sposobów aby dziecko zaczęło z nami rozmawiać samo.

Przede wszystkim nie wyręczajmy go w tym i stymulujmy jego rozwój tak, aby poszerzać słownictwo.

Znakomitym sposobem jest czytanie dziecku książek, wspólne pokazywanie i odkrywanie świata, opowiadanie co znajduje się na obrazkach. Większość książeczek dla dzieci, które rozpoczynają przygodę z nauką mowy, zawiera sylaby dźwiękonaśladowcze.

Bardzo ważny jest również sposób, w jaki rozmawiamy z dzieckiem. Powinniśmy przyjąć taką pozycję aby nas dokładnie widziało, słyszało i rozumiało. Używajmy zatem prostych słów, poleceń.

Jeśli możemy na spacerach niech dziecko będzie zwrócone twarzą do nas np. w wózku aby widziało układ naszych ust, język, wargi. Zmysł wzroku ma bowiem ogromne znaczenie w procesie powstawania mowy.

Zadawajmy dziecku pytania krótkie i zrozumiałe, pozwólmy na nie odpowiedzieć dziecku. Czekajmy na odpowiedź, bądźmy cierpliwi i wyrozumiali. Kiedyś dziecko odpowie pięknie pełnym zdaniem na zadane przez nas pytanie.

Podczas rozmowy z dzieckiem, zabawy lub oglądaniem książeczki, zadbajmy aby w pokoju był wyłączony telewizor. Wszelkie media tv, laptop, tablet czy smartfon działają niekorzystnie na rozwój mowy, negatywnie pobudzając dziecko. Jeśli już musimy włączyć bajkę dziecku powyżej 2 lat, niech to będzie krótka i dostosowana do wieku oraz - co bardzo ważne - weźmy dziecko na kolana i komentujmy z nim co widzimy.

Nie poprawiajmy dziecka zbyt często, to jedynie zniechęci maluszka i „podetnie mu skrzydła”.

Chwalmy nasze dziecko za każde słowo, przecież każdy lubi komplementy, a to zadziała rozwojowo, stymulująco i doda mu pewności siebie.

Nie wyśmiewajmy i nie krytykujmy. Poprawiajmy błędy bardzo dyskretnie np. jeśli dziecko powie "pi" na psa powiedzmy: "Tak, to jest pies, masz rację".

Rozmawiajmy dużo z dzieckiem. Stworzymy mu tym sposobem ogromny zakres słownika biernego. Pamiętajmy również aby dać dziecku dojść do słowa i nigdy nie rozmawiajmy przez telefon, gdy dziecko do nas mówi, okażmy mu odpowiedni szacunek i traktujmy go poważnie.

Wspólne śpiewanie czy recytowanie krótkich rymowanych wierszyków ułatwi dziecku rozwój mowy i zachęci je do nauki slow w miłej zabawie.

Opowiadajmy dziecku o tym co widzimy, co robimy. W procesie mowy „osłuchiwanie” się z językiem odgrywa kluczowa rolę.

Dziecko poznaje świat poprzez wszystkie zmysły. Pobudzajmy zmysły dziecka, ponieważ ich prawidłowa integracja sprzyja rozwojowi mowy. Ważną rzeczą są również masażyki i przytulanie obok rozmowy, aby zapewnić dziecku jak najwięcej czułego dotyku

Inne czynności i zabawy poprzez, które możemy stymulować dziecko do rozwoju mowy to np. jazda na rowerku 3-kołowym, hulajnodze, zabawa w piaskownicy, lepienie z plasteliny czy segregowanie guziczków .

Aby wspierać rozwój mowy dziecka na różne sposoby zapraszamy po edukacyjne i logopedyczne pomoce do naszego sklepu liger.net.pl.

Oto kilka propozycji:

Wspólnie z wesołym i zabawnym chłopcem Puciem dzieci mogą się bawić, uczyć naśladując różne odgłosy ,wykonywać różne czynności połączone z dźwiękiem.  Onomatopeje m proste sylaby i samogłoski są niezwykle istotne na początku rozwoju mowy.
Książeczka zachęci nie tylko dzieci, ale i rodziców do wspólnej zabawy  pokazywania i oglądania obrazków oraz wykonywania gestów, jak Pucio. Ważna w zabawie będzie tez intonacja aby emocjonalnie zabarwić swoją wypowiedź.




Jesień na ulicy Czereśniowej pełna zabawnych, niezwykle oryginalnych i czerpanych z życia historyjek. Książkę wyróżnia to, że jest pełna obrazków lecz bez tekstu. A jej sympatyczni bohaterowie przenoszą dziecięcą wyobraźnię w kolorowy świat pełen szczegółów.

Barwne opisy przyrody i życia codziennego jak jesienny festyn, kiedy dzieci świętują otwarcie nowego przedszkola i urządzają wielką paradę lampionów. Książeczka jest ciekawa i zachęca dziecko do śledzenia przygód mieszkańców tej sympatycznej ulicy.
Każda  ze stron to niezwykle kolorowa  ilustracja przedstawiająca ulice Czereśniową w innej odsłonie . Na kolejnych rozkładówkach odnajdziemy jej  bohaterów w różnych miejscach i porach dnia. Książka rozwinie w dziecku wyobraźnię , kreatywność a przede wszystkim zdolność opowiadania. Tworzenie własnych opowieści o ich przygodach to wciągająca i zabawa dla dzieci z opóźnieniem mowy .


Moja pierwsza logopedyczna książeczka jest to pierwsza część  z serii książeczek logopedycznych dla dzieci w wieku 0 do 3 lat. Niezwykle pomaga w kształtowaniu mowy małego dziecka dzięki informacjom w niej zawartych.
Proste wierszyki i kolorowe ilustracje  wykonane przez dzieci wraz z ćwiczeniami buzi i języczka w formie zabawy są zaletą książeczki. Moja pierwsza logopedyczna książeczka sprawi wiele radości i  owocnej zabawy podczas czytania z rodzicem wspomagając rozwój mowy.



Przewlekanka Jabłko rozwija u dzieci  precyzję ruchu nadgarstka  i palców, gdyż podczas przewlekania sznureczka, zakończonego „robakiem” pracują  one intensywnie. Rozwój wyobraźni, zdolność logicznego myślenia czy kreatywność to tylko niektóre zalety ćwiczeń z przewlekanką polecanej w terapii ręki. Do przyczepionego  na sznurku jabłka prowadzimy gąsiennicę poprzez różne szlaki komunikacyjne.



Tym razem proponujemy duży Zestaw żywności do krojenia i zabawy. Duży zestaw żywności do krojenia i zabawy to świetny trening małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawa tym zestawem to naśladowanie życiowych czynności, np. w restauracji, w kuchni czy sklepie. Nie tylko pobudza kreatywność dziecka, ale również może przyczynić się do poznania podstawowych zasad zdrowego żywienia i wspomagania apetytu.
Konstrukcja zestawu pozwala na niemalże idealne odwzorowanie sił działających podczas prawdziwego krojenia nożem bowiem dziecko spotyka opór jaki stawia rzep. Komponowanie kolorowych  zestawów jedzenia to kolejna zaleta tej zabawki.

Comments (0)

No comments at this moment
Only registered and logged customers can add comments

Sklep Liger - Pomoce dydaktyczne, edukacyjne i terapeutyczne

Oferujemy specjalistyczne pomoce dydaktyczne, logopedyczne, terapeutyczne i edukacyjne. W naszym asortymencie znajdziesz gry logopedyczne, zabawki kreatywne, sprzęt do integracji sensorycznej, pomoce dydaktyczne przedszkole itd. Dodatkowo oferujemy następujące produkty: sala doświadczania świata, pomoce montesorri oraz interesujące pomysły na prezent. Zapraszamy do zakupów na Liger.net.pl - specjalistyczne pomoce terapeutyczne, logopedyczne i sensoryczne.