▶️ Autyzm jest stosunkowo nowym problemem, z którym społeczeństwo zetknęło się niedawno, stąd też wiele osób - czy to rodzice, czy nauczyciele, czy nawet specjaliści, nie posiadają kompletnej wiedzy na jego temat. "Niewtajemniczonym" w zagadnienie autyzmu, wydaje się, że odmienne od ogólnie przyjętych norm, zachowanie dziecka, świadczy o jego niewychowaniu, "rozwydrzeniu" czy braku dyscypliny. Brak tolerancji w społeczeństwie, utrudnia dostrzeżenie problemów, z którymi borykają się dzieci i rodzice dzieci z autyzmem. Osoby ze spektrum autyzmu mają problemy z wyrażaniem własnych emocji, uczuć, z rozumieniem pojęć abstrakcyjnych. Często po prostu nie wiedzą i nie potrafią się "właściwie" zachować w danej sytuacji czy miejscu. Osoby cierpiące na autyzm są szczególnie narażone na różne problemy, m.in. z brakiem koncentracji, ze skupieniem uwagi na wykonywanym zadaniu czy brakiem umiejętności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów międzyludzkich. Szczególnie dzieciom z autyzmem potrzebne są wszelkiego rodzaju terapie, które są związane z poznawaniem swoich emocji, umiejętnością nazywania ich i wyrażania. Dzieci ze spektrum autyzmu w sposób szczególny potrzebować będą wsparcia ze strony psychologa, terapeuty integracji sensorycznej, logopedy (neurologopedy).

Poniżej przedstawiamy Państwu kilka pomocy służących do wsparcia terapii w domu.


FIGUROGRAM. KLOCKI. KREATYWNA UKŁADANKA LOGICZNA – pomoc mająca na celu ćwiczenie logicznego myślenia, a także precyzji ruchów. Zadaniem dziecka jest ułożenie określonego wzoru, na który składają się trzy podstawowe figury - koło, trójkąt, kwadrat. Każda figura posiada 4 warianty i podzielona została na 4, 3, 2 elementy oraz występuje w całości. Dzięki temu dziecko rozwija wyobraźnię, kreatywność, myślenie oraz zdolności manualne. Figurogram pozwala także na rozwijanie umiejętności matematycznych.



TYGRYS Z PATYCZKAMI – GRA ZRĘCZNOŚCIOWA – gra polegająca na ćwiczeniu koncentracji i wykonywaniu precyzyjnych czynności. Gra polegająca na układaniu (na przemian) patyczków na podstawce w formie tygrysa. Patyczki układa się  naprzemiennie, pamiętając o zachowaniu równowagi. W przeciwnym razie, patyczki pospadają z tygrysa i zadanie będzie trzeba uznać za niewykonane. Ponad to patyczki mają różne kolory, co ułatwia wychwycić je wzrokowo w ułożonej już konstrukcji. Ten sposób zabawy rozwija dziecięcą  koncentrację oraz precyzję, co pozytywnie wpływa na wiele umiejętności, które należy rozwijać u dziecka. Dodatkowo z powodu małych wymiarów zabawki, która znajduję się w woreczku, można ją zabierać w różne miejsca.



LICZ I SORTUJ. ZABAWKA I POMOC ZRĘCZNOŚCIOWA – pomoc umożliwiająca rozpoznawanie wielkości poszczególnych przedmiotów, złożonych z podobnych elementów. Dzięki temu,  że została wykonana z drewna, jest niezwykle trwała i odporna na uszkodzenia. Na pionowe paliki dziecko nakłada krążki, dzięki czemu zdobywa umiejętności, takie jak: nawlekanie czy wkładanie elementów w małe otworki, czyli rozwija tym samym ruchy precyzyjne rąk. Pomoc jest także przydatna w przyswajaniu i utrwalaniu kolorów. Dziecko ma także możliwość samodzielnego sprawdzenia, czy poprawnie wykonało zadanie, każdy palik ma bowiem inną wysokość i od niej zależy, ile krążków nałożymy. Dziecko, oprócz kształcenia zdolności manualnych i umiejętności związanych z myśleniem, uczy się także liczenia.



DWUSTRONNA PRZEBIJANKA. POMOC MANIPULACYJNA I ZRĘCZNOŚCIOWA – drewniana zabawka umożliwiająca rozwijanie siły i precyzji. Zabawka polegająca na wbijaniu za pomocą młoteczka bolców, znajdujących się w drewnianym panelu. Skonstruowane w ten sposób nogi, pozwalają po wbiciu wszystkich bolców, odwrócić je zaczynając zabawę od nowa. Dziecko uczy się wykorzystania siły i precyzji w różnych czynnościach dnia codziennego, najczęściej przy wykonywaniu jakiś napraw, czy remontów - co dodatkowo podnosi "rangę" tej pomocy. Przebijanka uczy także planowania ruchu i rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.



SORTUJ KSZTAŁTY I KOLORY – zabawka mająca na celu naukę klasyfikowania, porządkowania oraz sortowania danych elementów, wziąwszy pod uwagę ich kształt. Podobnie jak w przypadku pomocy LICZ I SORTUJ, tutaj też mamy do czynienia z panelem, w którym znajdują się paliki, pokazujące, jakie figury (kształty) mają znaleźć się na danym paliku. W tym przypadku paliki mają taką samą wysokość, dziecko nakłada po 5 sztuk figur na każdy palik. Drewniana pomoc, służy do precyzyjnego nawlekania poszczególnych figur dodatkowo uczy dziecko lepszego spostrzegania i zapamiętywania przedmiotów.


✅ GRZEBIEŃ DREWNIANY z dołączonymi osobno zestawem ROLEK DUŻYCH I MAŁYCH – pomoc ułatwiająca ćwiczenie koncentracji i wyobraźni. Dzięki pionowej konstrukcji grzebienia, można nawlekać odpowiednio dedykowane rolki do danego grzebienia. Dzięki temu, można tworzyć obrazki wielokolorowe, dając nieskończenie wiele możliwości w układaniu obrazków. Dziecko poprzez analizę tworzenia stopniowo, poprzez nakładanie pojedynczych rolek, tworzy w gruncie rzeczy cały obraz, który miało już uprzednio ułożony w głowie. Dziecko przy tym wyrabia zdolności manualne, a także uczy działania, według ustalonego wcześniej planu.



OWOCOWA WIEŻA. KLOCKI EDUKACYJNE – klocki umożliwiające ćwiczenie koncentracji i wykonywania ruchów precyzyjnych z wykorzystaniem pewnych zależności. Podobnie jak w przypadku TYGRYSA Z PATYCZKAMI, tutaj też tworzymy z elementów konstrukcję wieży, tylko że już za pomocą zależności zastosowanych w tych klockach. Zależności dotyczą obrazków znajdujących się na klockach przedstawiających dany owoc. Dodatkowo w skład konstrukcji wchodzą jeszcze przekładki, też z ilustrowanymi owocami, takimi jak na klockach. Na przekładkach ustawiamy klocki, konstruujemy wieżę. Każda taka przekładka jest podzielona na 4 obrazki z owocami. Kładziemy ją po każdej ułożonej warstwie klocków. Utrudnienie może wystąpić w chwili, gdy po rzucie kostką, mamy budować wieże z jednego rodzaju owocu. Dziecko rozwija dzięki tej pomocy umiejętność precyzji, myślenia i koncentracji.



DREWNIANE KREATYWNE KLOCKI ŁAMIGŁÓWKA – są to klocki, które różnią się od tradycyjnych drewnianych klocków dla dzieci. Poprzez zastosowanie różnych, specyficznych kształtów oraz przestrzennych brył, umożliwiają one układanie poszczególnych budowli, wymyślonych przez dziecko. Dzięki niestandardowym kształtom klocków występujących w różnych kolorach, budowla uzyskuje wygląd łamigłówki. Tworzenie różnych form z klocków, rozwija koordynację oko-ręka, uczy myślenia logicznego i abstrakcyjnego oraz planowania ruchu, co jest istotne podczas nauki pisania, a także programowania języka.



 
Pomoce, które zaproponowaliśmy Państwu, znajdziecie w zakładce AUTYZM. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi pozostałymi propozycjami dedykowanymi dla osób ze spektrum autyzmu.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz