▶️ Dziecko musi się mowy uczyć, wydaje się to oczywiste, jednak nie wszyscy przywiązują do tego właściwą wagę. Mowa odgrywa najważniejszą rolę w życiu człowieka, jest potrzebna w wykonywaniu codziennych czynności, w nauce, w komunikowaniu się. Odgrywa również ważną rolę w relacjach społecznych z rówieśnikami oraz dzięki mowie możemy wyrażać nasze emocje. Warto dziecko uczyć tej umiejętności stosunkowo wcześnie, ponieważ im wcześniej dziecko zacznie mówić, tym mniej będzie miało problemów szkolnych, łatwiej nawiąże kontakty z rówieśnikami, będzie miało wiele znajomości i przyjaciół.

▶️Dlatego w tej nauce istotną rolą odgrywają rodzice dziecka, którzy mogą wspierać rozwój mowy. Pomocne tu będą: mówienie do dziecka od urodzenia albo jeszcze wcześniej, wyrażanie się do dziecka w sposób pytający, chwalenie dziecka, podziwianie, śpiewanie, mówienie zdaniami, zaczynając od zdań prostych przechodząc stopniowo do zdań bardziej złożonych. Tłumaczenie wydarzeń i działań, które stanowią też rozmowę z dzieckiem przy okazji robienia danej czynności, kolejno ją przedstawiając jak też pokazując przyczynę i skutek. Ważne jest też odpowiadanie na ciągle zadawane pytania, co wiąże się to z dużą cierpliwością rodzica, który powinien urozmaicać słownictwo. Należy powtarzać czynności wykonywane z dzieckiem jak i też powtarzać mówienie i czytanie tych samych wyrażeń. Ważną rolę odgrywają zabawy, można wykorzystać do tego wszelkiego rodzaju wierszyki, wyliczanki, piosenki, które w przyjemny sposób dziecko zapamięta. Ogromną rolę odgrywa opowiadanie historyjek, które rozbudzają jego ciekawość oraz czytanie książek. Warto też mówić do dziecka tak, aby podtrzymać z nim rozmowę. Trzeba dbać również o poprawność językową, wzbogacanie słownictwa i kulturę wypowiedzi. Te przykładowe sposoby trzeba systematycznie powtarzać, aby dziecko zapamiętało i nauczyło się poprawnie komunikować z otoczeniem. Na pewno przydatne będą pomoce, których kilka zostało zaprezentowanych poniżej.

✳️ PUCIO. ZABAWY GESTEM I DŹWIĘKIEM – kolejna pozycja z nowszych odłamów z historyjek związanych z PUCIEM wydawnictwa NASZA KSIĘGARNIA, umożliwiająca naukę dziecka początkowych etapów mowy na podstawie przedstawionych czynności wykonywanych przez PUCIA. Na kolorowych i podpisanych obrazkach zostały pokazane czynności, które objawiają się wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi, które dziecko może łatwo naśladować, poprzez ich przedstawienie w formie pisemnej. Dodatkowo można poszczególne czynności pokazywać, poprzez poruszanie rękami dziecka, co przy okazji uczy pod kątem ruchowym. Oczywiście czytany tekst przez rodzica może być dodatkowo interpretowany, ubarwiając czy nawet intonując swoim czytaniem dziecku.



✳️ WYSUŃ JĘZYK JAK NAJDALEJ I NIE PRZEJMUJ SIĘ TYM WCALE – książka ukazująca ćwiczenia związane z poruszaniem części aparatu mowy, którymi są język, żuchwa, wargi, podniebienie, policzki. Aby tego rodzaju ćwiczenia wykonywać poprawnie, w książce znajdują się liczne zdjęcia, ukazujące prawdziwe twarze wykonujące ćwiczenia podczas wymawiania wybranych głosek. Dodatkowo polecenia przedstawiające wykonywanie poszczególnych mimik twarzy, zostały stworzone w formie ciekawych rymowanek, dzięki których dziecko będzie chętne do wykonywania tych ćwiczeń.

✳️ BAJKI BEZ KOŃCA… GŁOSKI DŹWIĘCZNE I BEZDŹWIĘCZNE– pozioma książeczka polegająca na umiejętności odróżniania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych jak sama jej nazwa o tym mówi za pomocą bajek. Książeczka zawiera kolejno: bajki w formie ćwiczeń poszczególnej pary podobnych głosek pod kątem ich dźwięczności dla starszych dzieci; propozycje ćwiczeń indywidualnych lub grupowych polecanych przez logopedę; zastosowane kolorowe ilustracje, aby zachęcić dziecko do pracy; ćwiczenia umożliwiające wykorzystanie nie tylko mowy, ale także zdolności manualnych, kształtując przy tym koordynację i pamięć dziecka.



✳️ DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOSCIOM INTELEKTUALNĄ – książka ukazująca problem, nauki wymowy, występujący u osób niepełnosprawnych intelektualnie. Opis tego problemu jest stosunkowo świeżym tematem w tematyce niepełnosprawności, więc mamy mało materiałów ogólnodostępnych, które rzeczowo opisują ten problem. Dotychczasowe problemy z nauką wypowiadania się były przedstawiane w przypadku dzieci zdrowych, więc pozycja warta uwagi nawet dla doświadczonych stażem pracy specjalistów, zajmującymi się specyficznymi przypadkami osób niepełnosprawnych.



✳️ TEST DO BADAŃ PRZESIEWOWYCH MOWY DLA DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM – książka dedykowana specjalistom zajmującym się tematyką logopedyczną, nauką mowy u dzieci, która ukazuje sposoby na stwierdzenie jak wielką wadę wymowy posiada dziecko. Książeczka to nic innego jak ilustracje ukazujące prawdziwe przedmioty, które dziecko musi poprawnie nazwać, aby specjalista stwierdził, czy jego mowa poprawnie się rozwija. Dlatego też książeczka zawiera przewodnik i kwestionariusz w postaci wspomnianych ilustracji. Test pozwala na wstępne wykrycie problematyki elementów aparatu mowy.



✴️ Stwierdzenie, że mowa jest ważna, jest bardzo prawdziwe, warto wykorzystać pomoce dydaktyczne, pomoce logopedyczne, wszelkie pomoce rozwojowe i edukacyjne tak aby wspomagać rozwój dziecka i kształtować w nim zdrowe odruchy.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz