Jedną z najważniejszych (jeśli nie najważniejszą) umiejętności w życiu człowieka, jest mowa. Jest ona nieodzownym elementem wykorzystywanym w życiu codziennym, a jej rozwój rozpoczyna się już w życiu prenatalnym i rozwija się dalej w okresie niemowlęcym i we wczesnym dzieciństwie, kiedy dziecko zaczyna wokalizować, wypowiadać pierwsze sylaby i słowa. Wczesny okres dziecięcy jest bardzo istotny dla właściwego rozwoju mowy, gdyż później trudno jest uzupełnić ewentualne braki, czy "nadgonić" jej rozwój. Należy także w sposób szczególnie uważny i drobiazgowy zwracać się do dziecka, ponieważ ważne są wzorce prawidłowej wymowy, których ono nabędzie. Jeśli my - jako rodzice - spostrzeżemy albo chociaż zaniepokoimy się czymkolwiek w rozwoju mowy naszego dziecka, nie czekajmy, aż mowa dziecka rozwinie się "sama", wybierzmy się niezwłocznie do logopedy. Być może podejmie on decyzję o rozpoczęciu terapii logopedycznej. W dobie dzisiejszego zaangażowania w życie zawodowe, rodzice mają coraz mniej czasu, który mogą poświęcić swojemu dziecku. Nie rozmawiają z nim wystarczająco dużo, nie czytają, nie opowiadają. Stąd częste problemy z harmonijnym rozwojem mowy u dziecka. Warto tez pamiętać, że same zajęcia logopedyczne mogą być niewystarczające. Rodzice muszą wówczas sami zaangażować swoje siły i podjąć działania terapeutyczne w domu, ćwicząc opierając się na wskazówkach przekazanych im od specjalisty. 

Rozwiązania i pomoce dydaktyczne - terapia logopedyczna 

Poniżej przedstawiamy rozwiązania i pomoce, które będą przydatne w terapii logopedycznej małych dzieci. Pomoce te z powodzeniem można wykorzystywać podczas ćwiczeń w domu.

EDUKACYJNE UKŁADANKI DLA NAJMŁODSZYCH – CO I GDZIE? 

Układanka (jedna z wielu tej serii) ułatwiająca naukę mówienia, poprzez znajdowanie poszczególnych jej elementów, które dziecko ma umieścić w odpowiednie miejsca na planszy. Dzięki tej grze, maluch ćwiczy umiejętność zapamiętywania, uczy się kojarzenia pewnych faktów, kojarząc je z określonym otoczeniem i miejscem. Ćwiczy także logiczne myślenie i koordynację na drodze oko–ręka. Pomoc ta uczy także doskonalenia precyzji i zdolności manualnej. Ćwiczenia z użyciem gry, sprzyjają poszerzaniu zakresu słownictwa, jednocześnie ucząc skupienia i cierpliwości nad wykonywaną czynnością. Co i gdzie rozwija także kreatywność i logiczne myślenie. Układanka została tak stworzona, aby dziecko mogło ją układać samodzielnie lub w gronie swoich rówieśników, jednocześnie nawiązując i pogłębiając kontakty z rówieśnikami.

MOJE PIERWSZE SŁOWA. ZESTAW 1/ZESTAW 2

Teczka zawierająca liczne obrazki, umożliwiające naukę podstawowych słów. ZESTAW 1 zawiera ilustracje przedstawiające różne zwierzęta oraz rzeczy wydające proste dźwięki, które dziecko ma powtarzać. Na odwrocie każdego obrazka, zostały umieszczone podpisy, co ma sprzyjać rozpoznawaniu i nauce liter i kojarzeniu ich z danym obrazkiem. Zestaw ten przygotowuje do nauki czytania pierwszych sylab i krótkich wyrazów. Zestaw 2 zawiera inne obrazki, także z podpisami na odwrocie.

DMUCHAJKA, GRA PUSTEBALL. POMOC DO ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ 

Pomoc dzięki, której małe dziecko ćwiczy oddychanie, które jest potrzebne w rozwoju mowy. Pomoc została zaprojektowana w postaci boiska piłkarskiego, zaś do zestawu dołączono styropianową piłeczkę. Zawodnicy mają za zadanie umieścić piłeczkę w bramce, a mają tego dokonać poprzez dmuchnięcie w nią. Dziecko musi tak kierować siłą swojego oddechu, aby piłeczka precyzyjnie poruszała się po boisku i docierała do bramki. Podczas dmuchania w piłeczkę, dziecko ćwiczy także właściwe ułożenie ust, co sprzyja ćwiczeniom ich mięśni, właściwe ułożenie ust pomaga także przy poprawnej realizacji niektórych głosek. Gra Pusteball uczy także zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa.

PUCIO. PUZZLE: CZEGO BRAKUJE?

Puzzle sprzyjające rozwojowi mowy u najmłodszych dzieci. Dzięki uruchomieniu siatki skojarzeń, dziecko ma dopasować właściwe obrazki do danej sytuacji. Czego brakuje? to dwuelementowe puzzle, w których 1 element pokazuje wybraną sytuację z życia Pucia, zaś drugi puzzel, który trzeba dołączyć - sugeruje właściwą odpowiedź. Pomoc zachęca do wspólnej zabawy i rozwoju mowy.

PUCIO wszystkie książeczki

Umożliwiają zdolność mówienia poprzez obrazowe przedstawienie w nich rzeczy i sytuacji. W zależności od danej książeczki z tej serii, każda przedstawia inny zakres trudności. Pierwsza z serii książek o Puciu, zachęca do ćwiczenia wyrażeń dźwiękonaśladowczych, kolejne podnoszą stopień trudności i mobilizują dziecko do wypowiadania najpierw prostych słów, a następnie zdań. Na kartach książeczek umieszczono także pytania, które rodzice mogą zadawać dzieciom, w ten sposób angażując i mobilizując je do wyrażania własnego zdania i udzielania odpowiedzi na zadawane pytania. Dzięki wykorzystaniu tego samego bohatera we wszystkich książeczkach z tej serii, autorka pokazuje przekrój wydarzeń z jego życia, co czyni historię jeszcze ciekawszą i mocno angażuje dziecko w poznawanie i analizowanie nowych przygód Pucia.

GRA EDUKACYJNA WZORY, KOLORY, MEMORY 

Gra pomocna przy rozpoznawaniu różnych kształtów i wzorów. Dzięki rozpoznawaniu, ale przede wszystkim nazywaniu, kształtów i kolorów, dziecko ma najpierw za zadanie ułożyć poszczególne elementy, zgodnie z podanym mu wzorem uwzględniając kolor i kształt, zaś później ułożyć te kształty nawlekając na sznurek. Czynność tę ma wykonać w odniesieniu do wzoru i jest to tym ciekawsze, że ma miejsce w przestrzeni trójwymiarowej. Dzięki kreatywnej zabawie, dziecko rozwija: zdolność manualną, pamięć (poprzez zapamiętywanie poszczególnego wzoru, ucząc się przy tym nazwy kolorów i kształtów), spostrzegawczość, koncentrację, wspiera również naukę liczenia.

KUFEREK GIER 

Rodzaj gier, dzięki którym dziecko może nazywać różne rzeczy, ćwicząc naukę mówienia (w zależności od tematyki wybranego kuferka z tej serii), poprzez dopasowywanie odpowiednich elementów. Dzięki kolorowym ilustracjom i planszom, które można wykorzystywać na dowolne sposoby, dziecko ma szansę szybkiej nauki rozszerzania swojego słownictwa, ćwiczenia się w budowaniu zdań i rozszerzania słownika czynnego. Obrazki znajdujące się w Kuferku, można wykorzystać na wiele sposobów i zaangażować do gry nie tylko jedno dziecko, ale nawet większą grupkę przedszkolną.

Po więcej rozwiązań i pomocy logopedycznych dla najmłodszych, zapraszamy do zakładki LOGOPEDIA.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz