Wiemy z życia, że mowa jest jednym z kluczowych umiejętności potrzebnych do życia codziennego, dlatego aby w życiu było jak najlepiej się odnaleźć w rzeczywistości mowę trzeba kształtować od najmłodszych lat. Rozwój mowy dzieli się na pewne etapy, związane z wiekiem dziecka, w których stopniowo dziecko poznaje wyrażenia dźwiękonaśladowcze, pojedyncze litery, układając z nich sylaby, z których kolejno tworzy słowa, aż w końcu układa zdanie początkowo proste, a potem bardziej złożone. Mowa i jej zakres może się rozwijać w zróżnicowanych przedziałach wiekowych dziecka, czasami odbiega to od ram ustalonych przez specjalistów, np. z powodu indywidualnego tempa rozwoju dziecka uwarunkowanego genetycznie. Nie mniej jednak około 2 roku życia, dziecko powinno umieć budować już proste zdania. Jeżeli taka zależność nie wystąpi to nie ma co długo czekać, tylko trzeba się udać do logopedy, który sprawdzi dziecko, dlaczego jeszcze nie potrafi budować zdań prostych adekwatnych do jego wieku. Logopeda może dać nam diagnozę, że dziecko samo da sobie radę z tym problemem, tylko jeszcze trzeba dziecku czasu, proces mowy może następować u dziecka później. Logopeda może stwierdzić, że bezwzględnie dziecko musi przejść terapie logopedyczną, w którą również muszą się zaangażować rodzice lub opiekunowie. Szczegółowe przykłady przeprowadzania zajęć z logopedą, czy ogólnie tematyka logopedii są tematem innych wpisów. Nie mniej jednak poniżej zostały przedstawione kolejne pomoce logopedyczne, takie aby przyspieszyć postęp mowy dziecka oparty o umiejętność tworzenia zdań, które składają się na dialog (rozmowę) z drugim człowiekiem.

PUCIO. GDZIE TO POŁOŻYĆ? GRA EDUKACYJNA – kolejna (stosunkowo nowa) odsłona wydawnictwa NASZA KSIĘGARNIA z ponownie przedstawionym głównym bohaterem poprzednich materiałów z tej serii – PUCIEM. W pomocy chodzi po prostu o dopasowanie konkretnych elementów przedstawionych na żetonach, do wybranych miejsc (pomieszczeń) przedstawionych na sześciu osobnych planszach. Dzięki temu dziecko uczy się dopasowania danych przedmiotów, do wybranych pomieszczeń w logiczny i rzeczywisty sens, ponadto użytkownik uczy się praktycznego wykorzystania zaimków, określających lokalizację danego przedmiotu w okolicach jakiegoś innego przedmiotu.

KROK PO KROKU. JAK ROZWIJAĆ MOWĘ DZIECKA. MATERIAŁY DO TERAPII OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY DLA RODZICÓW I TERAPEUTÓW – teczka zawierająca materiały umożliwiające dziecku rozwój wymowy z podziałem na liczne etapy (kroki), przez które dziecko musi przejść, aby poprawnie mówić. Zadania zostały podzielone ze względu na rodzaje ćwiczeń i zbawa do wykonania. Znajdujemy tam ćwiczenia logopedyczne: a) oddechowe, w których są dodatkowe zdjęcia prawdziwych osób z widocznymi mimikami twarzy (układu ust i warg) podczas wymawiania poszczególnych głosek; ukształtawiające aparat mowy; b) słuchowe, w których zawarte zostały dodane kolorowe karty, podobnie jak do dalszych etapów zabaw (dźwiękonaśladowczych, ze słowem); c) logarytmiczne, do których dodatkowo przeznaczona jest płyta CD, z nagranymi na niej różnego rodzaju dźwiękami i muzyką, którą można wykorzystać do zajęć ruchowych z wykorzystaniem elementów słuchu.

✅ Z MUCHĄ NA LUZIE ĆWICZYMIY BUZIE, CZYLI ZABAWY LOGOPEDYCZNE DLA DZIECI – następny produkt wydawnictwa pomocy edukacyjnych z serii PUCIO ukazujący łatwą i przyjemną pracę nad treningiem aparatu mowy. Poprzez zaangażowanie kolejnego bohatera przez autora muchy Fefe, która wykonuje różne czynności ukazujące przekrój zawodów istniejących na świecie, dziecko ma większą motywację do poznania jej przygód czytając bądź je też opowiadając ćwicząc jednocześnie wspomniany aparat mowy, niezbędny do wypowiadania się. W książce dodatkowo znajdują się wskazówki dla rodziców i terapeuty, w których momentach książki jakie elementy mowy ćwiczą z dzieckiem.

GDZIE JESTEŚ JĘZYCZKU? 30 ZABAWNYCH WIERSZYKÓW USPRAWNIAJĄCYCH NARZĄDY MOWY DZIECKA – książeczka z wierszykami, w które zostały wplecione ćwiczenia związane z narządami mowy. Dziecko poprzez obcowanie z tymi wierszykami rozwija słuch fonemowy, umiejętność prawidłowego oddychania podczas mówienia bądź czytania. Książeczka sprawdza się nie tylko pod kątem nauki wykorzystywanej w zajęciach logopedycznych, ale także profilaktycznym, co powoduje u zdrowego dziecka jeszcze bardziej czystą i płynną wymowę.

✅ BADANIE WYMOWY DZIECKA. KWESTONARIUSZ OBRAZKOWO- WYRAZOWY DLA DZIECI 5- LETNICH I STARSZYCH – zestaw dokumentów ułatwiający postawienie diagnozy nad stopniem wady mowy. Pozwala to pokazać specjaliście czy dziecko ma problem z niepoprawną wymową, niedokształconą lub nie utrwaloną podczas jej rozwoju, czy wymowa jest opóźniona, zaburzona w znacznym stopniu. Część kwestionariusza, która jest obrazkowo-wyrazowa dodatkowo polega na stwierdzeniu ilości i jakości wymawianych głosek podczas wymawianiu się w sposób przemyślany i spontaniczny oraz głosek, które podczas ich wymawiania uległy błędnemu przekształceniu.

✅ DŹWIĘCZNOŚĆ – TRENING POPRAWNEJ WYMOWY – płyta (jedna z wielu płyt tej serii) umożliwiająca ukazanie poprawnej wymowy dziecka pod kątem artykulacji głosu, która objawia się przy podobno brzmiących spółgłoskach. Płyta ta konkretnie skupia uwagę na spółgłoskach P, B, D, G, Z zawartych w sylabach słowach, zdaniach, stanowiąc jedynie dopełnienie tradycyjnych materiałów w postaci papierowej, poprzez pokazanie licznych prezentacji, które zaciekawią dzieci, z licznymi ćwiczeniami i zabawami.  

 

Materiały służące do rozwijania mowy dziecka ułatwiają nam zabawę, ćwiczenia i terapię z małymi pacjentami. Takie rozwiązania są istotną pomocą logopedyczną potrzebną zarówno w gabinecie jak i w kąciku domowym. Warto mieć je na uwadze planując zakupy dla naszych małych bohaterów ????.    

 


 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz