Aby móc podać przykłady zabaw dla dzieci z autyzmem, najpierw trzeba znać jego definicję. Autyzm jest to choroba (zespół Kennera) objawiająca się problemami związanymi z: komunikacją w społeczeństwie, pokazywaniem i rozumieniem swoich uczuć, emocji (zarówno własnych, jak i innych osób), nie rozumienia zachowań przyjętych przez ogół. Ogólnie rzecz biorąc jest to zaburzenie ośrodkowego układu nerwowego należące do spektrum zaburzeń autystycznych.

Znając już problem autyzmu można przejść do przedstawienia propozycji zabaw dla dzieci ze spektrum autyzmu. Zabawy mają przede wszystkim rozwinąć takie zachowania i stany, jak uczucia i emocje  oraz powinny nauczać jak prawidłowo się zachowywać w danych miejscach i sytuacjach, oczywiście wszystko stopniowo, tak aby dziecko się nie zniechęciło.

Mamy kilka podstawowych grup (rodzajów) zabaw a są to zabawy: ruchowe, manipulacyjne i konstrukcyjne, plastyczno- techniczne, muzyczno- rytmiczne, tematyczne, edukacyjne. Dzisiaj skupimy się na jednej z wymienionych powyżej grup, czyli na zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych, które z kolei charakteryzują się typowo zjawiskami związanymi ze sprawnością i koordynacją manualną.

Poniżej przedstawiamy propozycje zabaw, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój dzieci, które mogą otworzyć je na świat, na rówieśników i otoczenie. Zabawy, które Państwu proponujemy, może wykonywać każdy, nieważne są tutaj umiejętności plastyczne czy wokalne.

1. BUDOWANIE NA DESCE – zabawa polegająca na budowaniu z klocków danej konstrukcji stopniowo zaczynając od jak najmniejszej ilości elementów, aby dziecko zdołało wykonać polecenie na desce ułożonej na jakimś podwyższeniu (np. 2 krzesła). Po zbudowaniu już określonej budowli (konstrukcji) próbujemy powoli ją podnosić, sprawdzając jednocześnie czy dobrze zbudowaliśmy daną budowlę. Po udanej próbie solidności konstrukcji pytamy dziecko, czy ją burzymy. Jeśli zaakceptuje, to razem unosimy deskę i zrzucamy klocki kończąc zabawę. Zabawa polega na tym, aby nauczyć się współpracy z innymi i na osiągnięciu wspólnego celu, czekając na końcowy efekt. Dzięki desce, która jest ograniczoną płaszczyzną dziecko bardziej może się skupić na wykonywanej czynności.

Do tej zabawy polecamy Państwu pomoce terapeutyczne zabawki drewniane, którą znajdziecie w naszym sklepie:

2. BUDOWANIE WEDŁUG PLANU – zabawa polegająca również na budowaniu z klocków poszczególnej konstrukcji, ale według wcześniej narysowanego schematu, na przemian z dorosłą osobą. Po skończeniu ułożonej konstrukcji według wcześniejszego schematu, wrzucamy z powrotem klocki do pudełka kończąc tym samym zabawę. Zabawa ta polega nie tylko na współdziałaniu i osiągnięciu celu wspólnymi siłami, ale także na uczeniu się percepcji poprzez układanie według schematu, planowania dzięki, której dziecko wie, jak korzystać ze schematu, aby móc zbudować daną budowlę. Zabawa uczy spostrzegania swoich działań poprzez wybieranie tylko tych klocków, które są na schemacie sprawdzając także czy budowa jest złożona identycznie ze schematem.

Do budowania według planu, polecamy Państwu kreatywną i niezwykle rozwojową pomoc, którą można wykorzystywać do pracy z dzieckiem także na wiele innych sposobów:

3. PAPIEROWE ZABAWY – zabawa polegająca na robieniu przedmiotów z papieru mających swój odpowiednik w rzeczywistości. Po uformowaniu danej konstrukcji z papieru, pokazujemy dziecku jej zastosowanie w praktyce, jednocześnie odnosząc się do rzeczywistości. Po przeprowadzeniu z dzieckiem kilku zabaw, pytamy go o jego propozycje, nie narzucając nic z góry. Rozwijamy w ten sposób dziecięca kreatywność i logiczne myślenie. Zabawa polega również na nauce współpracy z innymi osobami. Osoba prowadząca zabawę osiąga swój cel dydaktyczny, jednocześnie też uczy dziecko zachowywania cierpliwości, rozwijania wyobraźni i pokazuje, jak ze zwykłej kartki papieru, można stworzyć wiele ciekawych rzeczy w przestrzeni trójwymiarowej.

4. ZŁAP KOREK – zabawa polegająca na przenoszeniu z jednego pojemnika w drugi korków. Zaczynamy od postawienia dwu wspomnianych pojemników, z czego w jednym znajdują się korki (minimalnie 8 sztuk), i po prostu za pomocą szczypiec dziecko musi przenieść korki z jednego pojemnika w drugi. Możemy również w tej zabawie stosować technikę naprzemienną dziecka z osoba dorosłą: raz dziecko przenosi, drugi raz dorosły, czy nawet najpierw dziecko przenosi wszystkie, a później dorosły. Zabawa polega na ćwiczeniu koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczy precyzję, uczy kolejności wykonywania działania, a także cierpliwości i umiejętności powtarzalności w wykonywaniu zadania.

Do ćwiczeń sprawności manualnej, chwytu pęsetkowego i usprawniania precyzji palców, polecamy pomoc Kreatywna Mozaika Grzybki:

5. WYŚCIG NAKRĘTEK – zabawa polegająca na uderzaniu swojej nakrętki, tak aby znalazła się przed nakrętką przeciwnika. Po wyznaczonym torze po prostu uderzamy patyczkiem albo pstrykamy nakrętki palcami (każdy swoją) na wybranej trasie, aby najszybciej znalazła się na mecie z linii startu.

Zabawa polega na rozwijaniu sprawności palców z wykorzystaniem odpowiedniej siły, aby nakrętka dotarła jak najszybciej na metę jednocześnie nie wypadając z wyznaczonej wcześniej trasy (drogi). Przy okazji jest to nauka zdrowej i uczciwej rywalizacji z końcowym jej skutkiem, którym jest akceptacją wygranej albo przegranej.

W ofercie naszego sklepu, posiadamy wiele rozwiązań i gier edukacyjnych, które uczą zdrowej i uczciwej rywalizacji w grupie. Przykładem jednej z takich gier jest pomoc Poznaj kształty. To proste i niewymagające rozwiązanie, z wykonaniem którego poradzą sobie także dzieci ze spektrum autyzmu.

6. DOMOWE KRĘGLE – zabawa polegająca na strącaniu piłką ułożonej z klocków wieży. Najpierw budujemy wieżę z klocków na jednej podkładce. Później cofamy się (minimum 1 metr) od wieży, stając na drugiej podkładce. Na końcu za pomocą piłki rzucając bądź turlając, próbujemy strącić wspomnianą wieżę. Zabawę można powtarzać z wykorzystaniem wspomnianej już przy poprzednich zabawach kolejności. Najpierw budować może dziecko, a strącać ją dorosły, a potem na odwrót. Dzięki tej zabawie, dziecko może nauczyć się przestrzegania reguł, czekania na swoją kolej, naśladowania sposobu działania osoby dorosłej. W przypadku tej zabawy naprzemienność wykonywania zadań wiąże się z powstawaniem (budowaniem) relacji (komunikacji) z drugim człowiekiem.

Do zbudowania wieży z klocków, a także do innych twórczych zabaw, polecamy Klocki magnetyczne:

 

Podsumowując wybrane zabawy dla dzieci z autyzmem z grupy zabaw manipulacyjnych i konstrukcyjnych, można stwierdzić, że głównie polegają one na ćwiczeniu rozwoju manualnego, nie w mniejszym jednak stopniu także i intelektualnego. Zabawy wykorzystują przy tym planowanie, myślenie i rozwijają wyobraźnię.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz