Uczuciowe przedszkolaki to druga z części pomocy o charakterze psychologiczno-pedagogicznym, która ma na celu kształtowanie i ćwiczenie w zakresie rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego u najmłodszych. Z pomocy tej mogą korzystać także dzieci w spektrum autyzmu i z innymi niepełnosprawnościami oraz dzieci w wieku szkolnym.
Co znajdziemy w zestawie?
- książeczkę z 40 opowiadaniami oraz zadaniami i instrukcją,
- 40 obrazków związanych z opowiadaniami oraz pytania,
- 4 dwustronne karty z buźkami symbolizującymi emocje,
- 4 dwustronne karty z twarzami dzieci przestawiającymi emocje,
- 40 dwustronnych kółek z twarzami dzieci i kolorami emocji,
- kolorowankę.
Dla kogo?
Seria przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym (nauczanie początkowe) w celu rozwijania kompetencji emocjonalnych i społecznych, a także umiejętności poznawczych.
Kiedy można z niej korzystać?
Pomoc służy do terapii indywidualnej i grupowej. Może być z powodzeniem wykorzystywana zarówno na zajęciach dydaktycznych w przedszkolu, jak i w młodszych klasach szkoły podstawowej. Jest to także ciekawa forma terapii i zabawy w domu. Jest to pomoc, która szczególne zastosowanie znajdzie w terapii psychologicznej, podczas której terapeuci i psychologowie będą mogli się nią posłużyć by rozpocząć rozmowę na temat uczuć i stanów emocjonalnych swojego pacjenta. Uczuciowe przedszkolaki to także pomoc dla pedagogów, terapeutów TUS, nauczycieli i rodziców.
Co rozwija?
Sfera emocjonalno-społeczna:
- rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji,
- świadomość występowania różnych emocji w jednym czasie,
- świadomość różnic w przeżywaniu takich samych lub podobnych sytuacji u różnych osób,
- empatyczne postrzeganie przeżyć bohaterów,
- rozmawianie o emocjach,
- umiejętność oceny natężenia podstawowych emocji,
- rozmawianie o trudnych wydarzeniach,
- konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- empatia, wrażliwość na problemy innych i chęć pomagania,
- umiejętność przyjmowania prostych ról,
- naśladownictwo i działania naprzemienne,
- komunikacja.
Autorka: Martyna Cembrzyńska
Ilustracje: Krzysztof Kałucki
Zawartość zestawu:
- książeczka z 40 opowiadaniami oraz zadaniami i instrukcją,
- 40 obrazków związanych z opowiadaniami oraz pytania,
- 4 dwustronne karty z buźkami symbolizującymi emocje,
- 4 dwustronne karty z twarzami dzieci przestawiającymi emocje,
- 40 dwustronnych kółek z twarzami dzieci i kolorami emocji,
- kolorowankę.
Dzięki pomocy można rozwijać u dzieci różne funkcje i umiejętności.
Sfera emocjonalno-społeczna:
- rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji,
- świadomość występowania różnych emocji w jednym czasie,
- świadomość różnic w przeżywaniu takich samych lub podobnych sytuacji u różnych osób,
- empatyczne postrzeganie przeżyć bohaterów,
- rozmawianie o emocjach,
- umiejętność oceny natężenia podstawowych emocji,
- rozmawianie o trudnych wydarzeniach,
- konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- empatia, wrażliwość na problemy innych i chęć pomagania,
- umiejętność przyjmowania prostych ról,
- naśladownictwo i działania naprzemienne,
- komunikacja.
Sfera poznawcza:
- myślenie sytuacyjne, przyczynowo-skutkowe, logiczne,
- wyobraźnia,
- aktywne słuchanie,
- rozwijanie słownika biernego i czynnego,
- rozumienie prostych zdań, pytań i poleceń,
- umiejętność wypowiadania się,
- percepcja wzrokowa i słuchowa,
- orientacja przestrzenna,
- pamięć,
- koncentracja uwagi,
- grafomotoryka.
Karty dotyczą uczuć: spokój, zazdrość, wstyd, zaskoczenie.
Autorka: Martyna Cembrzyńska
Ilustracje: Krzysztof Kałucki
Rekomendowany wiek: 5+
Polecamy w terapii psychologicznej i pedagogicznej oraz jako forma pracy i zabawy dla przedszkolaków.