- Produkt tymczasowo niedostępny
Myślę i mówię. Zeszyt 3 - Czerwony, zielony. Kolory
Zeszyt 3 - Czerwony, zielony. Kolory
Seria zeszytów z ćwiczeniami dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat.
Publikacja ta próbuje odpowiedzieć na pytanie czy arteterapia - szczególnie zaś drama, jako metoda terapii pedagogicznej - może stanowić skuteczne narzędzie do komunikowania się u dzieci z zespołem Aspergera.
Publikacja ta próbuje odpowiedzieć na pytanie czy arteterapia - szczególnie zaś drama, jako metoda terapii pedagogicznej - może stanowić skuteczne narzędzie do komunikowania się u dzieci z zespołem Aspergera.
Jest to praca poruszająca ważny problem i podchodząca do niego od strony sztuki, jako tej, która może mieć leczniczy i terapeutyczny wpływ na pacjenta.
Spis treści:
Wprowadzenie:
Charakterystyka uczniów z zespołem Aspergera
według Karen Williams
I. Arteterapia
Muzykoterapia
Muzykoterapia w terapii dzieci ze spektrum autyzmu
Choreoterapia
Biblioterapia
Terapia poprzez sztuki plastyczne
Stan badań nad skutecznością arteterapii
II. Drama
Podstawy teoretyczne dramy
Psychodrama
Socjodrama
III. Spektrum zaburzeń autystycznych
Kryteria diagnostyczne zaburzeń autystycznych wg DSM-IV
Kryteria diagnostyczne zaburzeń autystycznych wg DSM-V
Zespół Aspergera
Całościowe zaburzenia rozwoju a zespół Aspergera
Kryteria zespołu Aspergera wg ICD-10 (WHO, 1993)
Kryteria diagnostyczne Zespołu Aspergera według DSM IV
Zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym dzieci z ASD
Rozwój mowy i języka u dzieci ze spektrum autyzmu
Deficyty w komunikowaniu się
Charakterystyka zainteresowań, aktywności i czynności rutynowych
Zaburzenia sensoryczne w ASD
Inne objawy i zaburzenia występujące u dzieci ze spektrum autyzmu
Etiologia ASD
Neuropoznawczy model rozwoju teorii umysłu S. Barona-Cohena
(mind reading system)
Zaburzenia w rozwoju teorii umysłu u dzieci ze spektrum autyzmu
Trudne zachowania dzieci z ASD
IV. Uwarunkowania procesu komunikacji
Świadomość językowa a świadomość metajęzykowa
Kompetencje językowe
Sprawność językowa
Kompetencje komunikacyjne
Wpływ rozwoju teorii umysłu na rozwój kompetencji komunikacyjnych
Rola a kompetencje komunikacyjne
Użycie języka figuratywnego – wypowiedzi symboliczne
V. Zabawa w ujęciu psychologiczno-pedagogicznym
Zabawa dzieci autystycznych
Drama dzieci autystycznych
Stan badań nad wpływem dramy na możliwości komunikacyjne wysokofunkcjonujących dzieci z ASD
VI. Deficyt kompetencji komunikacyjnych jako cel oddziaływań dramowych
Drama jako system oddziaływań pedagogicznych
Wybrane terapie wspomagające rozwój wyokofunkcjonujących osób ze spektrum autyzmu
Podsumowanie i wnioski
Implikacje praktyczne
Zastosowana terminologia
Streszczenie
Summary
Aneks
Bibliografia
Liczba stron: 201