Seplenienie jest wadą wymowy zaliczaną do dyslalii. Polega na nieprawidłowej wymowie niektórych głosek dentalizowanych do których należą:

  • s ,z, c głoski syczace,
  • ś, ź, ć , dź głoski ciszące ,
  • sz , rz , cz, dż głoski szumiące

Sygmatyzm, czyli seplenienie charakteryzuje się wsuwaniem czubka języka między zęby w trakcie wymowy głosek z wyżej wymienionych szeregów. Podczas takiej wady żuchwa zostaje opuszczona przez co górne i dolne zęby nie łączą się ze sobą i język wychodzi na zewnątrz .

Brzmienie takich głosek jest zatem przytępione, gdyż ułożenie języka jest nieprawidłowe i nie pojawia się charakterystyczny rowek, a powietrze wylatujące podczas mówienia, zostaje rozproszone.

Pamiętajmy, że głoski pojawiają się w języku dziecka stopniowo. Między 1. a 2. rokiem życia występują głoski szeregu ciszącego( ś , ć, ź, dź ) następnie między 2. a 3. rokiem pojawia się szereg syczacy, a na samym końcu głoski szumiące ok 5. roku życia. Wada ta dotyczy najczęściej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Gdy 5- letnie dziecko wymawia głoski syczące międzyzębowo, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ten sposób będzie wymawiało głoski szumiące . Dlatego tak ważna jest szybka interwencja rodzica i rozpoczęcie terapii logopedycznej. Mowa międzyzębowa powoduje nieprawidłowe oddychanie przez usta co może prowadzić do częstych infekcji gardła. Do długotrwałych skutków sygmatyzmu zaliczamy także wady zgryzu, które pogłębiają się, jeśli nie jest wdrożona terapia z logopedą.

Pierwszą ważną zasadą jest nie opieranie się na opiniach otoczenia, że dziecko samo wyrośnie w wady. Pamiętaj - utrwalone wady wymowy dużo ciężej jest niwelować, nawet przy pomocy logopedycznych.

W przypadku seplenienia logopedzi często rozpoczynają terapię od wywoływania głosek, co związane z pionizacją języka. Takie ułożenie jest nowym wzorcem i jednocześnie łatwiejszym dla dziecka, ponieważ prościej ułożyć język za górnymi zębami.

Odpowiednią pomocą dydaktyczną w naszym sklepie, jest książka pt. Metody wywoływania głosek.

Jest to pomoc dydaktyczna przeznaczona głównie dla rodziców dzieci z wadami wymowy, logopedów, nauczycieli przedszkola, studentów. Książka w przystępnej formie prezentuje różne sposoby wywoływania głosek. Pozycja rekomendowana, jako niezbędna w kształtowaniu mowy dziecka, dzięki dużemu doświadczeniu autorki w pracy z dziećmi. Autorką książki jest prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska uznany w środowisku logopedów autorytet i twórczynie metody krakowskiej. Zdjęcia ukazujące wywoływanie głosek są dodatkową zaletą  tej pomocy.

Znakomitą pomocą edukacyjną będzie w tym wypadku gra logopedyczna Dwie wieże i kto prędzej.

Gra zawiera ćwiczenia z zakresu artykulacji głosek sz, ż, cz, dż i s, z, c, dz ."Kto prędzej" i "Dwie wieże" to gry logopedyczne  dla dzieci, które podczas zabawy ćwiczą nie tylko poprawną wymowę, ale także rozwijają słownik czynny i percepcję słuchową niezbędną w nauce czytania i pisania. Dzieci, poprzez zabawę, ćwiczą dodatkowo spostrzeganie, pamięć wzrokową i słuchową, koncentrację uwagi oraz myślenie - klasyfikowanie przedmiotów.

Podobną i ciekawą propozycją dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym będzie gra Szumi i szeleści. Wąż logopedyczny.

Gra mająca  pomóc w rozwoju mowy dziecka oraz poprawnej wymowie  głosek szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż) oraz ciszącego (ś, ź, ć, dź), a także rozwoju percepcji słuchowej. Dodatkową zaletą gry jest to że dzięki niej dziecko ćwiczy spostrzegawczość, pamięć wzrokowo-słuchową, koncentrację uwagi.

Ćwiczenia i zabawy z głoskami sz–s, ż–z, cz–c, dż–dz. Dzięki tej pomocy pod okiem rodzica, logopedy lub nauczyciela dzieci w wieku przedszkolnym utrwalają poprawną wymowę głosek dentalizowanych. Konieczne są w tym wypadku zręczne i celowe ruchy języka, bowiem zestawy wyrazowo zdaniowe zawarte w tej książce są trudne pod względem wymowy. Schematyczna wizualizacja realizacji głosek różnicujących ułatwi dzieciom zapamiętanie układu narządów mowy do danej głoski. Ćwiczenia zachęcą dzieci do terapii logopedycznej poprzez wprowadzone w nich zabawy.

W szerokiej gamie produktów sklepu liger.net.pl, znajdą Państwo również grę Memo Szumki pomocną w terapii logopedycznej

Gra Memo szumki polega na wyszukiwaniu par obrazków, które zawierają słowo z głoskami: sz, ż, cz, dż. Dzięki temu że głoski te znajdują się w nagłosie, śródgłosie, wygłosie logopeda prowadzi terapię, utrwalając wszystkie pozycje głoski. Zarówno terapeucie i rodzicowi jak i samemu pacjentowi wiele satysfakcji sprawiają ćwiczenia z tak pięknie zilustrowanymi obrazkami..

Gra Memo to prawdziwa nauka przez zabawę! Uczy zdrowej rywalizacji, usprawnia percepcję wzrokową i przede wszystkim jest doskonałym narzędziem w procesie automatyzacji ćwiczonych głosek.

 

 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz