Wadliwe realizacje głosek szeregu syczącego

Jedną z najczęściej spotykanych wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym, jest sygmatyzm (seplenienie). Polega on na substytucji lub deformacji w obrębie głosek dentalizowanych, tj. sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź. W przypadku substytucji głosek, jest duża i realna szansa na szybkie wyeliminowanie wadliwych realizacji.Oczywiście aby terapia logopedyczna była sukcesywna, musi być poparta systematyczną pracą w środowisku domowym. Obecnie uważa się, że do 6. roku życia dziecko powinno poprawnie realizować wszystkie głoski dentalizowane. Tak więc podkreślmy jeszcze raz - substytucje głosek nie stanowią większego problemu i przy dołożeniu starań logopedy, dziecka i rodzica, mogą zostać dość szybko wyeliminowane. Jeśli chodzi o deformacje głosek, sytuacja nie jest już tak prosta i klarowna, i wymaga szybkiej, intensywnej diagnostyki oraz podjęcia terapii logopedycznej. Zauważmy ile osób dorosłych w naszym otoczeniu (czy to w przestrzeni publicznej czy wśród naszych znajomych), boryka się z nieprawidłową wymową głosek s, z, c, dz. Takie deformacje powodują wykluczenie z wykonywania niektórych zawodów, w których szczególnie ważne są poprawność i dbałość o wysoką jakość wymowy i wypowiedzi. Spośród deformacji głosek przedniojęzykowo-zębowych (s, z, c, dz), do najczęstszych należy wymowa międzyzębowa. Będąc rodzicem, obserwujemy rozwój naszego dziecka we wszystkich sferach.

Najpierw skupiamy się przede wszystkim na osiąganiu przez dziecko kroków milowych (tu można wymienić choćby pojawienie się uśmiechu społecznego, przekraczanie linii środka, wykonywanie obrotów z brzucha na plecy i odwrotnie, siadanie, gaworzenie, czworakowanie, chodzenie i in.). Kiedy te kroki rozwojowe pojawiają się, jesteśmy spokojni, że rozwój naszego dziecka odbywa się harmonijnie i zgodnie z wymogami psychologii rozwojowej. Kolejną sprawą, nad jaką powinniśmy się dłużej pochylić, jest właśnie rozwój mowy dziecka. W tym miejscu warto zaznaczyć, że u małego, zdrowo rozwijającego się dziecka (do 2 r. ż.), rozwój mowy przebiega w bardzo dynamiczny ale i zróżnicowany sposób. Dziecko próbuje swoich możliwości wokalnych i słowotwórczych, naśladuje najbliższych, przez co buduje się jego specyficzny słownik. Na tym etapie, naszego niepokoju nie powinno wzbudzić jeszcze wymawianie przez dziecko głosek s, z, c, dz międzyzębowo. Jest to najbardziej fizjologiczne i powinno minąć samoistnie. Pamiętajmy jednak, aby nie utrudniać dziecku prawidłowego rozwoju poprzez nadmierne stymulowanie go smokiem lub "modnymi" ostatnio kubkami-niekapkami. Jeśli jednak międzyzębowa realizacja utrzymuje się do około 2,5 r. ż., należy zgłosić się do logopedy, który zadecyduje o podjęciu terapii w tym zakresie.

Specjalnie dla Państwa, aby pomóc w kontynuowaniu terapii logopedycznej zaś logopedom ją ułatwić, prezentujemy wybrane spośród naszego bogatego asortymentu, pomoce które ułatwią pracę logopedom, zaś Rodzicom i dzieciom pozwolą na przyjemne i skuteczne kontynuowanie terapii logopedycznej w domu.

W dobie dzisiejszego szczególnie silnego zainteresowania dzieci komputerami i nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, proponujemy Państwu nowoczesny program do ćwiczeń wyraźnej wymowy i korygowania seplenienia SEPLENIENIE TRENING POPRAWNEJ WYMOWY. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że dziecko korzystając z komputera, bawiąc się, jednocześnie ćwiczy poprawną wymowę. Terapia nie kojarzy mu się więc wyłącznie z zajęciami przed lustrem i powtarzaniem form po logopedzie, ale z czynnością przyjemną, dającą wiele radości i satysfakcji.

Program składa się z multimedialnych ćwiczeń, w ramach których w formie zabaw i gier dziecko ćwiczy wymowę głosek w izolacji, w sylabach, w wyrazach i w zdaniach. Poprzez interaktywne, animowane ćwiczenia, dziecko ma możliwość zapamiętywania i powtarzania poprawnych form wyrazów. Program oferuje także zapamiętywanie utrwalonych już form z poprzednich zajęć, dzięki czemu w łatwy sposób można weryfikować postępy terapeutyczne. Rozwiązanie to szczególnie polecamy placówkom szkolnym i przedszkolnym.

Pomoc logopedyczna - Seplenienie. Trening poprawnej wymowy z całą pewnością usprawni i uatrakcyjni terapie logopedyczną. Zachęcamy do zainteresowania się pozostałymi programami z serii Trening poprawnej wymowy.

Państwa szczególnej uwadze polecamy także inne pomoce logopedyczne, przy pomocy których staramy się niwelować międzyzębową realizację głosek zębowych. Świetnym rozwiązaniem dla logopedów, a także innych specjalistów i rodziców, jest pomoc logopedyczna Trzymaj język za zębami. Testowana przez naszych terapeutów, otrzymała wysokie noty i polecamy ja w sposób szczególny. Pomoc logopedyczna Trzymaj język za zębami, została przemyślana w ten sposób, że utrwala prawidłową realizację głosek s, z, c, dz, ale także uczy dzieci konstruowania i tworzenia kategoryzacji, budowania struktury klas, dopasowywania najbardziej prototypowych obrazków do danych kategorii. Uczy przez to klasyfikowania, logicznego myślenia i właściwego wyciągania wniosków. Poprzez liczne powtórzenia wyrazów, dziecko przyswaja nowe słowa, zapamiętuje ich znaczenie, rozwija także słownik czynny. Liczne powtórki wyrazów, powodują utrwalanie prawidłowego wzorca głoski, zaś kontrola wymowy pod okiem logopedy, zapewnia zwiększoną szansę na nabycie prawidłowego wzorca w wymowie spontanicznej. Pomoc logopedyczna Trzymaj język za zębami posiada różne stopnie trudności, przez co może być wykorzystywana przez różne grupy wiekowe. Pomoc ta, nie jest wyłącznie pomocą logopedyczną, ale stanowi też świetna pomoc dydaktyczną, z której mogą w swej pracy skorzystać nauczyciele w przedszkolach i szkołach. Pomoc wykonana jest z trwałego, solidnego materiału (gruba niełamliwa tektura), całość zapakowana w praktyczna teczkę.

Kolejną pomocą logopedyczna do utrwalania poprawnej wymowy głosek s, z, c, dz jest pomoc Ładnie mówię głoski s, z, c, dz. Jest to zbiór 70 obrazków podzielonych na trzy zestawy. Podstawowa zasada gier, która polega na dobieraniu kartoników w pary, umożliwia wykorzystanie ich do wielu zabaw. Atutem pomocy jest wykorzystanie zdjęć przedmiotów, co ułatwia dziecku bezbłędne ich rozpoznanie i nazwanie.
Przygotowując wyrazy do gier uwzględniono fakt, że dziecko, które ma problemy z artykulacją głosek: s, z, c, dz najczęściej ze względu na niedokończony rozwój mowy (bądź deformację w obrębie głosek), nie potrafi jeszcze poprawnie wymówić głosek: sz, ż, cz, dż oraz r. Dlatego, w żadnej z nazw proponowanych przedmiotów nie pojawiają się te głoski, co pozwala skoncentrować się na utrwalaniu szeregu syczącego.

Pomoc ta ułatwia więc dziecku korekcję wadliwej artykulacji głosek, pozwala na ich utrwalanie, a najważniejsze, że wszystko to dzieje się poprzez zabawę. Żywa kolorystyka, realistyczne obrazki i solidne pudełko - to dodatkowe atuty tej pomocy. Zachęcamy do zakupu całej kolekcji pomocy logopedycznych z serii Ładnie mówię.

Logopedzi wiedzą, że wycofanie wadliwej (międzyzębowej) wymowy nie należy do zadań łatwych. Często i dzieciom brakuje już motywacji do dalszych ćwiczeń. Nasz sklep właśnie dlatego proponuje ciekawe i nietuzinkowe rozwiązania, które mają na celu poprawę jakości brzmienia głosek i przyspieszenie procesu terapeutycznego.

Kolejną propozycją, która doskonale sprawdza się w terapii sygmatyzmu międzyzębowego, jest zastosowanie płytek przedsionkowych z kulką. Posiadamy w naszym asortymencie wyłącznie najwyższej jakości, certyfikowane i przebadane płytki przedsionkowe. Płytek przedsionkowych mogą używać zarówno dzieci z uzębieniem mlecznym, mieszanym, jak i stałym.

Zadaniem płytki przedsionkowej z kulką jest wskazanie językowi właściwego miejsca artykulacji - język powinien dotykać do podniebienia. Ponadto - z logopedycznego punktu widzenia - płytka przedsionkowa z kulką w terapii wymowy międzyzębowej, ma za zadanie "przypominać" językowi, że nie powinien on wsuwać się między zęby. Terapia przy użyciu płytki przedsionkowej z kulką polega na jej stosowaniu przez dziecko przez kilkanaście minut dziennie. Czas noszenia płytki można stopniowo wydłużać. Płytka przedsionkowa z kulką wspiera działania terapeutyczne i pomaga osiągnąć zamierzony efekt - wycofanie języka za zęby. Umieszczona na drucianym uchwycie kuleczka idealnie wpasowuje się w buzię dziecka, nie podrażniając i nie uwierając.

W terapii logopedycznej, oprócz pracy nad poprawną artykulacją głosek, bardzo ważne są także ćwiczenia przygotowujące narządy artykulacyjne do prawidłowej wymowy. W naszym sklepie znajdziecie Państwo zakładkę ĆWICZENIA ODDECHOWE,  w której opisujemy akcesoria i pomoce logopedyczne niezbędne w terapii.

W celu przesunięcia języka w głąb jamy ustnej, tak aby nie wchodził on między zęby, należy wykonywać szereg ćwiczeń warg, języka, policzków. Ważny jest tutaj efekt uzyskania "okrągłych ust", co jednocześnie powoduje wycofanie się języka. Zalecamy aby ćwiczenia takie prowadzić z użyciem różnorodnych pomocy logopedycznych, tak aby również dzieci czerpały satysfakcję z pracy. Do ćwiczeń oddechowych, a jednocześnie do korekcji ułożenia języka, proponujemy nasze niezawodne i bardzo lubiane przez dzieci dmuchajki, które można nabyć w naszym sklepie w czteropaku, dwupaku oraz pojedynczo. Dmuchajka pomaga w regulacji oddechu, kontrolowaniu fazy wdechowej i wydechowej. Dmuchając w styropianową piłeczkę, wargi zyskują pożądany w terapii międzyzębowości efekt zaokrąglonych ust, zaś język przesuwa się w głąb jamy ustnej. Rekomendujemy Państwu produkty najwyższej jakości, wykonane w polskiej pracowni, z najlepszych jakościowo materiałów (naturalne drewno). Dmuchajka może dać dzieciom także wiele chwil radości podczas aktywnych zabaw w grupie. Ciekawym i skutecznym jednocześnie w pracy terapeutycznej pomysłem, jest urządzanie rywalizacji (swego rodzaju zawodów) dla grupy dzieci. Polecamy dmuchajkę, jako bardzo przydatna i funkcjonalną pomoc logopedyczną.

Zajęcia logopedyczne, aby były efektywne, muszą być dla dziecka atrakcyjne. Terapia logopedyczna (zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z jakimiś bardziej złożonymi problemami), często jest żmudna i długotrwała i terapeuta powinien zmieniać, modyfikować i w sposób ciekawy modelować zadania, które proponuje swojemu pacjentowi. W naszym sklepie staramy się o tym pamiętać, dlatego też stale wzbogacamy naszą ofertę, by ułatwić zadanie logopedom, dzieciom i rodzicom. Oprócz fenomenalnych dmuchajek logopedycznych, polecamy także inne pomoce, które pełnią podobną funkcję - czyli przypomnijmy - powodują cofanie języka, zaokrąglanie się warg i wytężoną pracę mięśni strefy orofacjalnej. Są to m.in. helikopterki do ćwiczeń oddechowych czy gwizdki logopedyczne.

Do utrwalanie poprawnej wymowy głosek s, z, c, dz polecamy także gry logopedyczne, które wybraliśmy specjalnie dla logopedów i rodziców. Dzieci uwielbiają przeróżne gry planszowe, w których mogą sprawdzić swoje umiejętności kreatywnego myślenia, spostrzegawczości i szybkości w działaniu:) Polecamy nowość na rynku - grę logopedyczną Szumy, ciszki i syki, która pozwoli na utrwalenie ćwiczonych w terapii głosek oraz wyzwoli w dziecku chęć rywalizacji i zwycięstwa. W teczce znajduje się 36 plansz z materiałem obrazkowym zawierającym ćwiczone głoski, po pięć pionków w dwóch kolorach oraz instrukcja. Gra polega na naprzemiennym układaniu pionków na polach z obrazkami tak, by ułożyć trzypolowy szereg w pionie, poziomie lub po skosie. Jednocześnie należy starać się przeszkodzić przeciwnikowi w zbudowaniu takiego szeregu. Wygrywa ten gracz, który jako pierwszy ułoży trzypolowy szereg.

Różnorodność pomocy logopedycznych do ćwiczenia poprawnej wymowy głosek dentalizowanych, jest naprawdę bogata. Pamiętajmy, że trening czyni mistrza i że każdy może mówić pięknym i poprawnym językiem, pozostając bez cienia kompleksu. Naszą misją jest wspieranie terapeutów i rodziców, a przede wszystkim dzieci w dążeniu do wyznaczonego celu i podnoszeniu jakości ich funkcjonowania. Z naszymi pomocami i rozwiązaniami każda terapia należy do przyjemności:)

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz