Każde dziecko, szczególnie małe, uczy się poprzez naśladowanie przede wszystkim rodziców, najbliższego otoczenia z którym żyje i w którym się wychowuje. Czerpie także przykłady z różnych sytuacji, uczestniczy w różnych wydarzeniach, które wpływają na jego zachowanie i postępowanie. Dziecko nie jest w stanie od razu zrozumieć całego świata i jego funkcjonowania. Temu zrozumieniu często trudnego dla dziecka świata, pomaga (oprócz rodziców, dziadków czy nauczycieli, także logopeda, który ćwiczy mowę -umiejętność niezbędną w komunikacji międzyludzkiej. Aby jednak logopeda nie był odosobniony w swoich działaniach i aby terapia logopedyczna mogła przynosić wymierne efekty, potrzebne jest wsparcie otoczenia - rodziców przede wszystkim, którzy najlepiej znają możliwości i potrzeby swojego dziecka. Najczęściej właśnie dziecko bierze wzorce z najbliższego otoczenia, którym są przede wszystkim rodzice, z którymi przebywa przez cały okres dorastania, ucząc się tych podstawowych norm społecznych od nich samych. Uczenie się poprzez naśladownictwo, poprzez czerpanie dobrych wzorców, sprzyja rozwojowi charakteru i intelektu dziecka. To na rodzicach kumuluje się odpowiedzialność za problemy ich dzieci. To także rodzice są największymi sprzymierzeńcami dzieci w ich drodze do sukcesu. W ćwiczeniach nad niwelowaniem wad wymowy, rodzice są niezastąpionym sojusznikiem logopedy, ponieważ tylko dzięki ich współpracy ze specjalistą, terapia logopedyczna ma sens.

Jak więc rodzice mogą wspierać w domu działania logopedy? Odpowiedź jest prosta - poprzez zachęcanie dziecko do rozmowy, do wypowiadania się na różne tematy, poprzez aktywne uczestnictwo z dzieckiem w świecie gier i zabaw.

➡️ Aby ułatwić rodzicom skuteczną pracę nad rozwojem mowy, proponujemy zapoznać się z pomocami dostępnymi w naszym sklepie.

LEKSEMKI. KARTY ROZWIJAJĄCE MOWĘ I JĘZYK. POMOC LOGOPEDYCZNA – pomoc dydaktyczna umożliwiająca naukę mówienia i pisania za pomocą zapamiętywania. Karty umieszczone w pudełeczku, dają możliwość samodzielnego sprawdzenia przez dziecko, czy poprawnie wykonało ono dane zadanie. Taka weryfikacja jest możliwa, ponieważ karty z jednej strony przedstawiają rysunki, z drugiej zaś strony, są podpisane, co daje możliwość sprawdzenia czy dany obrazek został prawidłowo nazwany. Przy każdej próbie nazwania, dziecko ćwiczy pamięć i ich wymowę. Podpisy obrazków zostały przedstawione w odpowiedniej formie fleksyjnej. Leksemki dają także możliwość kształcenia swoich umiejętności związanych ze słuchaniem, rozumieniem, opowiadaniem, rozwijając przy tym umiejętności budowania zdań i tworzenia sekwencji.   

POCIĄG DO SYKOWA/SZUMOWA – UKŁADANKA. POMOC LOGOPEDYCZNA – gra umożliwiająca ćwiczenia w poprawnym wypowiadaniu słów zawierających spółgłoski z szeregu syczącego/szumiącego. Poprzez zastosowanie wesołych i zachęcających dziecko do pracy lokomotyw i wagoników, ćwiczymy głoski, które sprawiają dziecku trudność. Na każdym wagoniku, znajduje się inna sylaba, którą należy powtórzyć. Oprócz ćwiczeń nad poprawną realizacją danej głoski, dziecko ćwiczy też naukę czytania sylabowego.Gra pozwala na utrwalanie nagłosu, śródgłosu i wygłosu. Gra w obydwu wariantach, idealnie nadaje się do ćwiczeń logopedycznych w warunkach domowych, zapewniając - oprócz wymiaru terapeutycznego - wspaniałą zabawę dla całej rodziny.

DMUCHAJKA LOGOPEDYCZNA DO ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH (JEDNO-/DWU-/CZTERO- PAK). POMOCE LOGOPEDYCZNE – zabawa polegająca na ćwiczeniu oddechu, który podczas mówienia jest niezbędny. Korzystanie z tej pomocy jest proste. Poprzez dmuchanie przez słomkę w gniazdko, w którym znajduje się styropianowa piłeczka, unosimy ją. Staramy się jednocześnie pozostawić  piłeczkę w powietrzu jak najdłużej, ćwicząc w ten sposób prawidłowy tor oddechowy (wydech). Dmuchajki są drewniane i różnokolorowe, dzięki czemu łatwo zapamiętać swój kolor i wracać do niego podczas kolejnych ćwiczeń.

GRY LOGOPEDYCZNE – DWIE WIEŻE I KTO PRĘDZEJ – gry ułatwiające poprzez zabawę naukę czytania, pisania, mówienia. Gry umożliwiają dostosowanie poziomu trudności w zależności od wieku dziecka.  Dają także możliwość zmiany ilości graczy w poszczególnej grze. Poprzez kreatywną zabawę, dziecko może się nauczyć umiejętności spostrzegania, wykorzystywać pamięć wzrokową i słuchową. Rozwija także koncentrację uwagi oraz myślenie przyczynowo-skutkowe.

OPOWIEM CI MAMO. EDUKACYJNE KOSTKI OBRAZKOWE – gra zawierająca kostki, dzięki którym dziecko uczy się tworzenia zdań poprzez technikę opowiadania historyjek. Każda kostka jest oznaczona piktogramami. Na każdej jej ściance przedstawiony jest przedmiot lub sytuacja, z której trzeba stworzyć dowolną historyjkę. Zadanie to jest wyznaczone przez obrazek z kostki i należy je wykonać po uprzednim rzuceniu kostką. Im więcej osób jest zaangażowanych w grę, tym staje się ona ciekawsza i bardziej emocjonująca. Wkrada się też tutaj bowiem element rywalizacji i chęć stworzenia najlepszej historyjki.  Gra w zestawie zwiera kilka kostek, po to by zawodnicy mogli stworzyć jak najwięcej ciekawych historii.Gra jest niezwykle perspektywiczna, gdyż w zasadzie nie ma możliwości powtórki tej samej opowieści. Dziecko przy opowiadaniu rozwija oczywiście swoje umiejętności związane z poszerzaniem zakresu słownictwa, rozwija myślenie kreatywne i abstrakcyjne. Zyskuje także możliwość poznawania sposobu konstruowania wypowiedzi przez innych uczestników gry.

TRZYMAJ JĘZYK ZA ZĘBAMI. KATEGORYZACJE Z ĆWICZENIAMI ARTUKULACJI GŁOSEK ZĘBOWYCH – zestaw umożliwiający kształtowanie wszystkich sfer psychologicznych dziecka, nie skupiając się tylko na artykulacji szeregu zębowego. Dzięki licznym obrazkom, ich podpisom, oraz możliwości układania ich w odpowiedniej kolejności w różnego rodzaju podstawkach, pomoc daje możliwość rozwijania zdolności manualnej. Pozwala także na wykorzystanie wiedzy teoretycznej, którą posiada dziecko. Ponad to ćwiczy przeprowadzanie kategoryzacji, uzupełnianie zbiorów pod kątem tematycznym, wykluczania elementów nie pasujących do podanych zbiorów.

PSOTNE SŁÓWKA – GŁOSKI SZUMIĄCE/CISZĄCE/ R – RERKI. GRA LOGOPEDYCZNA – gra polegająca na wymawianiu poprawnie trudnych słów z wykorzystaniem wymienionych  głosek w konkretnej części gier z tej serii. Poprzez mnogość występowania kolorowych ilustracji na kartach, gra uświadamia dziecku, jak dużo tych "kłopotliwych", trudnych głosek, zawierają wyrazy języka polskiego. Gra uczy prawidłowego sposobu realizowania poszczególnych głosek, a także skłania do zapamiętywania ich poprawnej pisowni. Jest to świetna pomoc, po którą chętnie sięgają zarówno logopedzi, jak i rodzice.

                               

ŁADNIE MÓWIĘ GŁOSKI. POMOC LOGOPEDYCZNA – zestaw mający podobne przesłanie, jak pozycja omówiona powyżej. Jest to seria gier, utrwalająca prawidłową wymowę trudnych głosek występujących w języku polskim. Pomoc umożliwia także rozwijanie umiejętności czytania metodą sylabową. Gra posiada kartoniki z obrazkami podpisanymi na ich odwrocie. Dziecko, korzystając z tej propozycji, rozwija zdolności zapamiętywania oraz utrwalania poprawnej artykulacji głosek w różnych pozycjach. Grę można wykorzystywać także na wiele innych sposobów: do tworzenia dłuższych wypowiedzi (rozwijanie słownika czynnego), do nauki wyrazów wchodzących w skład danej kategorii czy tworzenia szeregów.

 

Pomoce, które Państwu proponujemy, zapewnią - oprócz wymiernych korzyści terapeutycznych - także mnóstwo świetnej zabawy i pozwolą na kreatywne spędzanie czasu z dziećmi. Jako że są to tradycyjne gry planszowe, posiadają jeszcze jeden niezaprzeczalny atut - nie są grami komputerowymi, od których przecież w dzisiejszej dobie, coraz bardziej chcemy wszyscy odpocząć...



Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz