Zabawki Montessori dla 2 i 3 latków - poznaj nasze propozycje

Maria Montessori pod pojęciem wychowania rozumie wychowanie, kształcenie, edukację, rozwój odchodząc od wychowania pojętego jako bezpośredniego przekazywanie wiedzy. Edukacja Montessori postuluje zwrócenie się w kierunku formowania osobowości dziecka,  tak aby maksymalnie rozwijać siły tkwiące w człowiek od momentu jego przyjścia na świat. Rozwój ma następować poprzez kontakt z otoczeniem i indywidualną aktywność dziecka. Edukacja powinna iść w kierunku poznawczym, tak by burzyć bariery, tak by człowiek mógł jak najpełniej korzystać ze swoich naturalnych możliwości. M Montessori pragnie skierować uwagę człowieka na rozwój poprzez kontynuację ewolucji, gdzie fundamentalne znaczenie dla dalszego rozwoju ma wykorzystanie inteligencji własnej dziecka. Ten system pedagogiczny pokazuje dziecku, że zadaniem człowieka jest panowanie nad światem, ulepszanie go, przy zachowaniu i przestrzeganiu zasad cywilizacyjnych, religijnych, etycznych. Chodzi tu o przestrzeganie zasad sprawiedliwości, miłości, oraz zasad danych ludzkości przez Pana Boga - Stwórcę.

Pierwszym etapem to etap od urodzenia do szóstego roku życia. W tym okresie mamy do czynienia z przygotowaniem dłoni jako pośredniego narzędzia dla rozwoju inteligencji.  Dzięki przejściu od nieświadomej do świadomej aktywności umysłu poprzez aktywność, z wykorzystaniem otoczenia w dziecku pozostają wyryte nieświadome doświadczenia, zalążki przyszłych zdolności i umiejętności. W związku z tym szkoda marnować czasu, warto by dziecko miało warunki od samego początku by kształtować własną osobowość

Ćwiczenie dużej i małej motoryki 

Motoryka duża to ruchy całego ciała, takie jak chodzenie, bieganie czy skakanie, natomiast motoryka mała skupia się na precyzyjnych ruchach dłoni i palców, np. rysowaniu czy zapinaniu guzików

Przykładowe pomoce:

Maty sensoryczne

Ścieżki senoryczne

Dyski sensoryczne

Płytki sensoryczne

Kształty sensoryczne

Łowisko sensoryczne 

Rozwój Sensoryczny.

Treści tego obszaru dotyczą ćwiczeń, które prowadzą dziecko do poznawania rzeczywistości wszystkimi zmysłami, kształtują wyobraźnie przestrzenną, oraz rozwijają myślenie i spostrzegawczość. Możemy zaliczyć do tego grona układanki, sortery, klocki, różnorakie kształty. Wykorzystanie pomocy z tego obszaru będzie miało wpływ na:

- rozpoznawanie wymiarów 

- rozpoznawanie kolorów

- rozpoznawanie kształtów

- rozpoznawanie faktur i rodzajów powierzchni

- rozpoznawanie zapachów

Należy zwrócić uwagę że dla dzieci w wieku 2 i 3 lat istotne znaczenie będą miały pomoce i zabawki kształtujące wyobraźnię przestrzenną. Należy skierować uwagę na takie obszary rozwoju jak:

rozpoznawanie przedmiotów w woreczkach, trójkąty konstrukcyjne, klocki sensorycznekostki logiczne, kolorowe cylindry, sortowanie różnych przedmiotów według kolorów,rodzaju, konstrukcje drewniane, kształtu, rozpoznawanie brył geometrycznych. 

W ramach rozwoju językowego warto zwrócić uwagę na ćwiczenia wzbogacające słownictwo gdzie pomoce będzie wykorzystanie przedmiotów z najbliższego otoczenia, kart do rozwoju słownictwa, książeczek, opowiadań, bajek. W obszarze języka warto zwrócić uwagę szereg pozycji dostępnych na rynku, które można wykorzystywać do pracy z dzieckiem:

- Odgłosy zwierząt

- Odgłosy z otoczenia

- Odgłosy Przyrody

- Pomoce ćwiczące rozpoznawanie odgłosów

- Świat dźwięków 

- Pomoce wspierające zdolności słuchowe 

Warto podkreślić, że jest dostępna szeroka gama książeczek, w których rodzic, opiekun, czy pedagog może zainteresować dziecko np. wspólnie pokazując i nazywając sceny, sytuacje, przedmioty, obrazki z życia codziennego. Jedną z takich form może być podróż przez cztery pory roku z wykorzystaniem barwnych pomocy, gdzie znajdziemy sceny z otoczenia. Kolejnym z elementów, które można zaprezentować i wykorzystywać dla rozwoju najmłodszych to podróż przez codzienność z ulubionym bohaterem.  Rozwój mowy jest niezmiernie istotny dla dziecka, zwłaszcza, że w obecnym świecie "ekranów" jest on niestety często niedowartościowany. W związku z tym należy o nim szczególnie pamiętać i dbać o to by dzieci mogły rozwijać zasób słownictwa już od najmłodszych lat. Istnieje wiele pomocy które wspierają pierwsze słowa u dziecka.

Dla najmłodszych warto wziąć pod uwagę także obszar wychowania plastycznego, gdzie dzieci zdobywają umiejętności związane z posługiwaniem się podstawowymi technikami plastycznymi jak kolorowanie, lepienie, malowanie, przyklejanie, składanie, czy kopiowanie. 

Edukacja zorganizowana w systemie pedagogicznym M. Montessori ma wymiar praktyczny bazujących na dwóch założeniach:

- dziecko rozwija się zgodnie z naturą, kształtuje swoją psychikę, która jest stymulowana przez zewnętrzne bodźce.

- rozwój umysłowy dziecka charakteryzuje się specyficznymi właściwościami, dzięki którym dziecko absorbuje rzeczywistość, rozwój ten jest inny, odmienny od rozwoju umysłowego dorosłych ludzi.

Ważnym zadaniem dla dorosłych opiekunów jest dbałość o zaplecze pomocy sensorycznych, klocków sensorycznych, zabawek sensorycznych, przedmiotów manipulacyjnych i zręcznościowych, które dziecko może w sposób naturalny wykorzystywać na potrzeby swojego rozwoju. 

Zapoznaj się także:

Polecane książki o metodzie Montessori. Poradnik dla rodziców

Wychowanie zgodnie z metodami Marii Montessori. Najważniejsze zasady

Pedagogika Montessori, czyli pomagamy w samodzielności

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz