- remove_red_eye 1276 odwiedzin
- comment 0 komentarzy
Dzieci mają niezbywalne prawo do rozwoju. Jego podstawą powinna być edukacja dostosowana do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Istotną rolę w rozwoju dzieci z autyzmem w wieku szkolnym odgrywają również odpowiednio dobrane zabawki.
Jakie potrzeby rozwojowe mają dzieci z autyzmem w wieku 9-11 lat?
Każde dziecko z autyzmem jest jedyne w swoim rodzaju – ma własną osobowość, odmienne uzdolnienia oraz możliwości funkcjonowania. Podstawę wyzwań, czekających na nie w szkole, stanowi fakt, że proces jego uczenia się przebiega inaczej niż u innych dzieci. W okresie szkolnym, mimo wyraźnych postępów poczynionych we wcześniejszych latach życia, u dziecka z autyzmem wciąż utrzymują się:
- zaburzenia w komunikacji,
- zaburzenia w sferze kontaktów społecznych,
- opór przed zmianami,
- skłonność do zachowywania rutyny i rytuałów,
- zainteresowania ograniczone do wąskiego wycinka wiedzy.
Dziecko z autyzmem w środowisku szkolnym jest również szczególnie podatne na stres. Do sytuacji, które mogą wywołać silną reakcję emocjonalną, należą między innymi:
- interakcje z rówieśnikami,
- brak zrozumienia wskazówek nauczyciela,
- nadmiar bodźców dźwiękowych,
- niewłaściwe oświetlenie w sali lekcyjnej,
- niemożliwość przewidzenia następstwa zdarzeń.
Z punktu widzenia rozwoju, u dzieci z autyzmem w wieku szkolnym szczególnie istotne są przełamanie bariery izolacji oraz wyeliminowanie zachowań aspołecznych tj. krzyk, odpychanie czy też potrącanie innych uczniów i nauczycieli. Ponadto konieczne jest stwarzanie odpowiednich warunków do pracy zespołowej. Dzieciom z autyzmem należy bowiem dać szansę na zbudowanie relacji z innymi i życie w społeczeństwie. Po stronie nauczyciela leży obowiązek takiego sterowania procesem edukacji, aby miały one zapewnione optymalne warunki rozwoju i uczenia się.
Najlepsze zabawki dla dzieci z autyzmem w wieku 9, 10 i 11 lat
Wśród najlepszych zabawek dla dzieci z autyzmem w wieku szkolnym można wyróżnić:
Piłeczki sensoryczne
Piłeczki sensoryczne to kolorowe, gumowe kulki z miękkimi kolcami, występujące w różnych rozmiarach. Wspierają one rozwój pamięci dotykowej i wspomagają kształtowanie mięśni dłoni. Z wykorzystaniem piłeczek sensorycznych można wykonywać wiele ćwiczeń, w tym także tych zalecanych w ramach terapii metodą ruchu rozwijającego.
Piłki rehabilitacyjne
Piłeczki rehabilitacyjne doskonale łączą zabawę z terapią. Sprzyjają rozwojowi motoryki dużej i nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi poprzez dotyk.
Półkule sensoryczne
Półkule sensoryczne to pomoce wykorzystywane głównie w czasie treningów sportowych i rehabilitacji. Stymulują one rozwój zmysłów wzroku, dotyku oraz słuchu dziecka z autyzmem.
Gry edukacyjne
Gry i zabawki edukacyjne stanowią doskonałą propozycję dla dzieci z autyzmem w wieku szkolnym. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują gry pamięciowe, jak na przykład Memory Nasze Emocje, która pomaga dziecku rozwijać swoją pamięć mechaniczną, doskonalić koncentrację i uwagę, a także kształtować dojrzałość emocjonalną i społeczną. Interesującą propozycję stanowią także gry skojarzeniowe, takie jak Skojarzanki. Dzięki nim dziecko uczy się opisywać otaczającą je rzeczywistość, a także rozwija koncentrację, spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie.
Dobrym wyborem dla dzieci z autyzmem w wieku 9-11 lat są również różnego typu układanki oraz zabawki Montessori.
Jakich zabawek unikać dla dzieci z autyzmem w wieku 9-11 lat?
Wybierając zabawki i gry dla dzieci z autyzmem wieku 9-11 lat, należy unikać tych, które pobudzają więcej niż dwa zmysły. Mogą one bowiem prowadzić do przebodźcowania małego człowieka, powodować frustrację i zniechęcić do zabawy. Gry i zabawki dla dzieci z autyzmem nie powinny być więc zbyt jaskrawe, ani świecić i grać po przyciśnięciu guzików.
Wybór zabawek dla dzieci z autyzmem w wieku 9-11 lat - znaczenie
Zabawki dla dzieci z autyzmem muszą być dostosowane do ich potrzeb wynikających z konkretnego etapu rozwojowego. Istotne jest, by spełniały określone funkcje edukacyjne i rozwojowe, pozwalały rozwijać już posiadane umiejętności, a równocześnie umożliwiały doświadczanie czegoś nowego.
Dobrze dobrane zabawki sensoryczne znacząco pobudzają i wzbogacają rozwój dzieci z autyzmem, pomagając im zrozumieć otaczający je świat i panujące w nim relacje. Dzięki nim dziecko może ćwiczyć zmysł równowagi oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Zabawki te są ponadto w stanie pomóc w redukowaniu stresu i uregulowaniu napięcia mięśniowego.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą zabawek dla dzieci z autyzmem!
Zobacz także:
Komentarze (0)