Rozwój intelektualny u dzieci z dysfunkcjami
Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej niewłaściwie przetwarzają informacje i unikają przez to kontaktu z niektórymi kształtami, fakturami i przedmiotami, co powoduje ich wolniejszy rozwój. Zaburzenia te nie wynikają z wad narządu słuchu czy wzroku, ale z niewłaściwej organizacji bodźców przez układ nerwowy. Te dysfunkcje występują u dzieci zdrowych ale także u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną lub ruchową, autyzmem i mózgowym porażeniem dziecięcym. Przyczynami i sygnałami świadczącymi o zaburzeniach rozwoju intelektualnego są: nieopanowanie podstawowych umiejętności samodzielnie, problem z utrzymaniem równowagi, trudność z utrzymaniem postawy pionowej, nadwrażliwość emocjonalna, nierównomierny rozwój obydwóch półkul mózgowych.
Zaburzenia integracji sensorycznej a rozwój dzieci
Pomocą edukacyjną i terapeutyczną są drewniane zabawki, które pozwalają ćwiczyć umiejętności odtwórcze wzoru widzianego bądź rozwijanie kreatywności u dziecka. Rozwijana jest przy tym pamięć wzrokowa i orientacja przestrzenna, zdolności manualne, usprawniona jest koordynacja wzrokowo-ruchowa a także kompetencje matematyczne. Zabawki kreatywne poleca są dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, zagrożonych dysleksją oraz dzieci dwujęzycznych.
Zabawy ze słowem pisanym rozwijają umiejętność twórczego myślenia i wspomaga naukę i zapamiętywanie liter. Dodatkowo kolorystyka pomaga w rozwijaniu zmysłu wzroku. Równie ważne jest równoległe wspieranie rozwoju mowy dzieci z trudnościami w komunikacji językowej. Pomaga to naśladować naturalną kolejność nabywania języka przez dziecko. Metody polegające na korzystaniu z obrazków czy kolorowanek sytuacyjnych pomagają ćwiczyć narrację, nazywanie emocji i podawanie ich przyczyn, różnicowanie emocji a także rozumienie zależności emocji w kontekstach sytuacyjnych.