Porady

Terapie logopedyczne. Jak ważna jest współpraca z rodzicami?

Wszystko to, co jest ogólnie przyjęte jako wada, defekt, ułomność odruchowo budzi naszą niechęć, jakiś niepokój, ale i (przynajmniej w teorii) chęć zniwelowania. Tak też przedstawia się sprawa z dziecięcymi problemami z wymową. Najczęstszymi jest seplenienie, reranie i jąkanie się. Jak zaradzić tym problem, jakie ćwiczenia wybierać? 

remove_red_eye 734 odsłony

Zaakceptować inność II. Oswajamy zespół Aspergera.

W poprzednim artykule pisaliśmy dla Państwa o spektrum autyzmu (można przeczytać go tutaj). Teraz chciałabym skupić się na jego łagodniejszej odmianie czyli zespole Aspergera. To zaburzenie po raz pierwszy opisał w latach czterdziestych pediatra Hans Asperger, zaś prawie dwie dekady później uznano je za jednostkę chorobową. Jako taka funkcjonuje jednak dopiero od początku lat 90. Nie dziwmy się jednak owej niepewności i powolności w definicji tej przypadłości – podobnie jak cały autyzm jest to zjawisko nadal bardzo tajemnicze.

remove_red_eye 728 odsłony

Baw się z głową czyli zabawki kreatywne.

Dzieci uwielbiają się bawić. Ta czynność przeważnie  należy do tych najbardziej absorbujących i trudno jest zająć uwagę dziecka czymś innym. Dlatego bardzo ważne jest aby zabawa była możliwie kreatywna i rozwijająca. Bo nie chodzi przecież o to, aby zabronić naszym pociechom np. grać w piłkę i zmuszać je, żeby zamiast tego uczyły się obcego języka. Dziecko najlepiej bowiem uczy się przez zabawę.

remove_red_eye 504 odsłony

Zaakceptować inność. Jak pomóc osobie ze spektrum autyzmu?

"Niektórzy ludzie z autyzmem rozpaczają z powodu przygnębiających myśli, inni zasiedlają słoneczną stronę życia. Życie w autyzmie jest kiepskim przygotowaniem do życia w świecie bez autyzmu. Uprzejmość zastawiła wiele pułapek, w które można wpaść. Ludzie z autyzmem żadnej nie ominą; są w tym mistrzami."Cytat pochodzi z książki Barwne cienie i nietoperze. Życie w autystycznym świecie autorstwa Axela Braunsa. Słowom tym możemy zawierzyć w stu procentach, bowiem u pisarza zdiagnozowano autyzm – czyli spektrum zaburzeń w sposobie postrzegania świata.

remove_red_eye 2340 odsłony

Pamiętaj o ruchu. Kilka zdań o rozwoju fizycznym dzieci

Współczesny świat oferuje zarówno dorosłym, jak i dzieciom, mnóstwo technicznych atrakcji – ipody, laptopy, tablety są na porządku dziennym. Oprócz tego w naszych domach gości telewizor plazmowy w coraz bardziej nowoczesnych odsłonach. Oczywiście wszystko pędzi do przodu i trzeba iść z postępem. Jednak czy przypadkiem nie zyskujemy jednego kosztem drugiego?

remove_red_eye 559 odsłony

Poznajemy świat - kilka zdań o salach doświadczania świata

Kto z nas marzył w dzieciństwie o przeniesieniu się w inny świat? Zapewne prawie każdy. Pamiętamy też pewnie nasze pierwsze wycieczki – wówczas ogromny i ciekawy wydawał się ogród za domem, ulica, rodzinna okolica. To są bardzo ważne doświadczenia. Nawet te, których już jako dorośli nie pamiętamy miały na nas duży wpływ. 

remove_red_eye 456 odsłony

Mowa jest srebrem. O tym czego potrzebujemy, aby nasze dziecko mówiło poprawnie

Uczymy się liter, składania sylab, łączenia wyrazów. Wypowiadamy swoje emocje, pragnienia, zadajemy pytania i udzielamy odpowiedzi. Nie wyobrażamy sobie, aby zdolności mowy mogło nam kiedyś zabraknąć, bo jest to sposób komunikacji ze światem.

remove_red_eye 409 odsłony

Rozwój matematyczny dzieci w wieku przedszkolnym

Każde dziecko ma inne zdolności i upodobania. Niektóre trudno zagonić do nauki czytania, a niektóre bronią się przed  tabliczką mnożenia.

remove_red_eye 368 odsłony

Odpowiedź na świat, czyli jak zadbać o prawidłową integrację sensoryczną dziecka.

Wielu z Państwa termin integracji sensorycznej może wydać się obcy i niezrozumiały. Zaczniemy zatem od wyjaśnienia, że jest to nic innego jak tylko prawidłowy sposób reagowania na bodźce zewnętrzne. Trwa on już od życia płodowego do 7. roku życia. Mały człowiek używa do tego wszystkich swoich zmysłów. Spotyka drugą osobę – widzi ją, słyszy jej głos, odczuwa dotyk dłoni. Te sygnały docierają do jego mózgu, który poznaje je, dzieli, interpretuje, zestawia je z poprzednimi doświadczeniami oraz pozwala dziecku odpowiednio na nie zareagować.

remove_red_eye 694 odsłony

Przedszkolna sala marzeń… - czyli o tym, co wpływa na wszechstronny rozwój dziecka (część 2)

Tak, jak już pisaliśmy w pierwszej części artykułu – zaaranżowanie i wyposażenie kreatywnej, wielofunkcyjnej i spełniającej dziecięce oczekiwania sali przedszkolnej, nie należy do łatwych zadań

remove_red_eye 1132 odsłony